Teaching practices in multi-grade classrooms in the rural schools of Bajo Lorenzo and Nueva Granada in Puerto Asís, Putumayo

Autores/as

DOI:

https://doi.org/10.31948/ru.v42i1.3480

Palabras clave:

rural pedagogy, new school, multilevel pedagogy, pedagogical models, teacher

Resumen

The objective of this study was to characterize rural pedagogical practices in the multi-grade classrooms of the rural educational institutions Bajo Lorenzo and Nueva Granada, located in Puerto Asís, Putumayo. The study was conducted under the interpretive paradigm, with a qualitative approach and a descriptive scope, to obtain relevant information about the subject studied. The focus of this research allowed us to know the elements that teachers articulate for their didactic planning, the strategies, educational resources, spaces, and criteria they establish to evaluate the teaching processes of each student, as well as the professional and occupational profile of each rural teacher. Finally, action research was chosen because it facilitates the emergence of reflective dialogues. The results show that most of the teachers have the appropriate profile, but due to the context and the lack of personnel in the school, they have to perform other functions as well as teaching. In addition, the teachers of the multi-grade classrooms do not deal with flexible pedagogical models. Therefore, identifying the strengths and weaknesses in multi-grade classrooms, along with determining the relevance of planning and didactic implementation categories, pedagogical methods and evaluation strategies in MEFs will bring about a real change in these institutions. As a result, it is necessary to determine the relevance of teaching practices in the new school and post-primary educational models of the mentioned educational institutions.

Biografía del autor/a

John Gonzalo Meneses Delgado, I.E.R. Bajo Lorenzo

Master in Pedagogy. Professor of I.E.R. Bajo Lorenzo.

Mayra Alejandra Rodríguez Casanova, I.E.R. Nueva Granada

Master in Pedagogy. Professor of I.E.R. Nueva Granada

Referencias bibliográficas

Bazdresch, M. (2000). Vivir la educación, transformar la práctica [Living education, transforming practice]. Educación Jalisco.

Cano, A. (2022). ¿Cómo evaluar aprendizajes en el aula multigrado? Dilemas y propuestas de docentes rurales [How to evaluate learning in the multigrade classroom? Dilemmas and proposals of rural teachers]. IE Revista de Investigación Educativa de la REDIECH, (13), e1556. https://doi.org/10.33010/ie_rie_rediech.v13i0.1556

Cardona, C. (2022). Revisión bibliográfica del modelo pedagógico y de evaluación en Escuela Nueva en Colombia [Bibliographic review of the Escuela Nueva pedagogical and evaluation model in Colombia]. Horizontes Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 6(25), 1337-1354. https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v6i25.416

Carr, W. (1999). Una teoría para la educación: hacia una investigación educativa crítica [A theory for education: towards a critical educational research]. Ediciones Morata.

Castillo, J. K. (2019). Educación en el posconflicto: Revisión del estado de implementación del plan especial de educación rural-PEER [Post-conflict education: Review of the status of implementation of the special rural education plan (PEER)] [Trabajo de especialización, Universidad Católica de Pereira]. Repositorio institucional. https://repositorio.ucp.edu.co/handle/10785/5218

Castillo-Aramburu, M. and Meza-Duriez, R. (2020). El currículo nicaragüense para la enseñanza de la lectura en la modalidad multigrado [The Nicaraguan curriculum for the teaching of reading in the multigrade modality]. RECIE, Revista Caribeña de Investigación Educativa, 4(2), 7-22. https://doi.org/10.32541/recie.2020.v4i2.pp7-22

De la Vega, L. F. (2020). Docencia en aulas multigrado: Claves para la calidad educativa y el desarrollo profesional docente [Teaching in multi-grade classrooms: Keys to educational quality and teacher professional development]. Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva, 14(2), 153-175. https://doi.org/10.4067/s0718-73782020000200153

Decreto 1290 de 2009. (2009, 16 de abril). Presidencia de la República de Colombia. https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-187765_archivo_pdf_decreto_1290.pdf

Departamento Administrativo Nacional de Estadística (DANE). (2019). Educación Formal (EDUC)-2018 [Formal Education]. Boletín Técnico. https://www.dane.gov.co/files/investigaciones/boletines/educacion/bol_EDUC_18.pdf

García, Á. A. (2016). El pensamiento del profesor rural sobre la educación rural [The rural teacher's thinking about rural education]. [Tesis de Maestría, Universidad Pedagógica Nacional]. Repositorio UPN. http://repository.pedagogica.edu.co/handle/20.500.12209/1079

González, A. L., Becerra, M. E., & Moreno, J. (2021). La enseñanza y el aprendizaje en las escuelas primarias multigrado en México y Colombia [Teaching and learning in multi-grade elementary schools in Mexico and Colombia]. Conrado, 17(79), 351-359. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/1733

González-Viloria, L. E. (2020). Aulas Multigrado: Una alternativa de colaboración y cooperación en los espacios educativos [Multi-grade Classrooms: An alternative for collaboration and cooperation in educational spaces]. Cienciamatria, 6(1), 553-565. https://doi.org/10.35381/cm.v6i1.347

González-Viloria, L. E. (2022). Prácticas pedagógicas en aulas multigrado [Pedagogical practices in multi-grade classrooms]. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 7(13), 85-100. https://doi.org/10.35381/r.k.v7i13.1645

Herrera, J. (2017). La investigación cualitativa [Qualitative research]. McGraw Hill Latinoamericana.

Llanos, F. and Tapia, J. (2020). Las actividades de enseñanza y evaluación en las aulas multigrado rurales [Teaching and assessment activities in rural multi-grade classrooms]. Aportes para el Diálogo y la Acción, (7). https://www.grade.org.pe/creer/recurso/las-actividades-de-ensenanza-y-evaluacion-en-las-aulas-multigrado-rurales/

López Niño, L. (2019). Los retos del aula multigrado y la escuela rural en Colombia. Abordaje desde la formación inicial de docentes [The challenges of the multigrade classroom and the rural school in Colombia. Approach from initial teacher training]. Revista de la Universidad de la Salle, 19(79), 91-109. https://doi.org/10.19052/ruls.vol1.iss79.5

Loya, H. (2008) Los modelos pedagógicos en la formación de profesores [Pedagogical models in teacher training]. Revista Iberoamericana de Educación, 46(3), 1-8. https://doi.org/10.35362/rie4631996

Marines, D. and Flórez, E. (2021) La influencia de las prácticas docentes en la deserción escolar [The influence of teaching practices on school dropout rates]. [Tesis de Maestría, Universidad de la Costa]. Redicuc. https://hdl.handle.net/11323/8688

Martínez, V. (2013). Paradigmas de investigación. Manual multimedia para el desarrollo de trabajos de investigación. Una visión desde la epistemología dialéctico crítica [Research Paradigms. Multimedia manual for the development of research papers. A vision from the dialectical-critical epistemology]. https://pics.unison.mx/wp-content/uploads/2013/10/7_Paradigmas_de_investigacion_2013.pdf

Ministerio de Educación Nacional (MEN). (2015). Colombia territorio rural: apuesta por una política educativa para el campo [Colombia rural territory: betting on an educational policy for the countryside]. Ministerio de Educación Nacional.

Ministerio de Educación Nacional (MEN). (2018). Plan Especial de Educación Rural: Hacia el desarrollo rural y la construcción de paz [Special Rural Education Plan: Towards rural development and peace-building]. https://www.mineducacion.gov.co/1759/articles-385568_recurso_1.pdf

Molina, B. L. (2019). El quehacer del maestro y la formación docente en la escuela rural multigrado [The work of teachers and teacher training in rural multigrade schools] [Tesis de maestría, Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia]. UPTC. https://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/2728

Palacios, M. V. (2022). Aprendizaje colaborativo y desempeño de las docentes del I ciclo de la institución educativa inicial Eusebio Arroniz Gómez [Collaborative learning and performance of teachers of the first cycle of the initial educational institution Eusebio Arroniz Gómez] [Tesis de Maestría, Universidad Nacional José Faustino Sánchez Carrión]. https://alicia.concytec.gob.pe/vufind/Record/UNJF_7255fdd5f7f1194898a7028ff1963374

Perfetti, M. (2004). Estudio sobre la educación para la población rural en Colombia [Study on education for the rural population in Colombia]. https://fundaec.org/wp-content/uploads/2021/01/Perfetti-M.-2003.-Estudio-sobre-la-Educacion-para-la-poblacion-rural-en-Colombia.-Proyecto-FAO-UNESCO-DOGCS-ITALIA-CIDE-REDUC.-pp.-164-216..pdf

Ramírez, M. S. (2013). Triangulación e instrumentos para el análisis de datos [Triangulation and instruments for data análisis]. https://knowledgesociety.usal.es/sites/default/files/20161109-Programa%20de%20taller%20triangulacion%20%28Ramirez%29.pdf

Santos, L. (2022). Didáctica multigrado: un modelo integrador de organización de contenidos [Multigrade didactics: an integrative model of content organization]. https://repositorio.grade.org.pe/handle/20.500.12820/650?show=full

Sistema Integrado de Matrícula. (2021). Sistemas de información [Information systems]. https://www.mineducacion.gov.co/portal/micrositios-institucionales/Sistemas-de-Informacion/168883:SIMAT

Cómo citar

Meneses Delgado, J. G., & Rodríguez Casanova, M. A. (2024). Teaching practices in multi-grade classrooms in the rural schools of Bajo Lorenzo and Nueva Granada in Puerto Asís, Putumayo. Revista UNIMAR, 42(1), 28–44. https://doi.org/10.31948/ru.v42i1.3480

Descargas

Los datos de descargas todavía no están disponibles.

Publicado

2024-02-07

Número

Sección

Artículos resultado de investigación

Métricas

QR Code
Estadísticas de artículo
Vistas de resúmenes
Vistas de PDF
Descargas de PDF
Vistas de HTML
Otras vistas

Algunos artículos similares: