Teaching practices in multi-grade classrooms in the rural schools of Bajo Lorenzo and Nueva Granada in Puerto Asís, Putumayo

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31948/ru.v42i1.3480

Keywords:

rural pedagogy, new school, multilevel pedagogy, pedagogical models, teacher

Abstract

The objective of this study was to characterize rural pedagogical practices in the multi-grade classrooms of the rural educational institutions Bajo Lorenzo and Nueva Granada, located in Puerto Asís, Putumayo. The study was conducted under the interpretive paradigm, with a qualitative approach and a descriptive scope, to obtain relevant information about the subject studied. The focus of this research allowed us to know the elements that teachers articulate for their didactic planning, the strategies, educational resources, spaces, and criteria they establish to evaluate the teaching processes of each student, as well as the professional and occupational profile of each rural teacher. Finally, action research was chosen because it facilitates the emergence of reflective dialogues. The results show that most of the teachers have the appropriate profile, but due to the context and the lack of personnel in the school, they have to perform other functions as well as teaching. In addition, the teachers of the multi-grade classrooms do not deal with flexible pedagogical models. Therefore, identifying the strengths and weaknesses in multi-grade classrooms, along with determining the relevance of planning and didactic implementation categories, pedagogical methods and evaluation strategies in MEFs will bring about a real change in these institutions. As a result, it is necessary to determine the relevance of teaching practices in the new school and post-primary educational models of the mentioned educational institutions.

Author Biographies

John Gonzalo Meneses Delgado, I.E.R. Bajo Lorenzo

Magíster en Pedagogía. Docente de la I.E.R. Bajo Lorenzo.

Mayra Alejandra Rodríguez Casanova, I.E.R. Nueva Granada

Magíster en Pedagogía. Docente de la I.E.R. Nueva Granada.

References

Bazdresch, M. (2000). Vivir la educación, transformar la práctica. Educación Jalisco.

Cano, A. (2022). ¿Cómo evaluar aprendizajes en el aula multigrado? Dilemas y propuestas de docentes rurales. IE Revista de Investigación Educativa de la REDIECH, (13), e1556. https://doi.org/10.33010/ie_rie_rediech.v13i0.1556

Cardona, C. (2022). Revisión bibliográfica del modelo pedagógico y de evaluación en Escuela Nueva en Colombia. Horizontes Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 6(25), 1337-1354. https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v6i25.416

Carr, W. (1999). Una teoría para la educación: hacia una investigación educativa crítica. Ediciones Morata.

Castillo, J. K. (2019). Educación en el posconflicto: Revisión del estado de implementación del plan especial de educación rural-PEER [Trabajo de especialización, Universidad Católica de Pereira]. Repositorio institucional. https://repositorio.ucp.edu.co/handle/10785/5218

Castillo-Aramburu, M., y Meza-Duriez, R. (2020). El Currículo nicaragüense para la enseñanza de la lectura en la modalidad multigrado. RECIE. Revista Caribeña de Investigación Educativa, 4(2), 7-22. https://doi.org/10.32541/recie.2020.v4i2.pp7-22

De la Vega, L. F. (2020). Docencia en aulas multigrado: Claves para la calidad educativa y el desarrollo profesional docente. Revista latinoamericana de educación inclusiva, 14(2), 153-175. https://doi.org/10.4067/s0718-73782020000200153

Decreto 1290 de 2009. (2009, 16 de abril). Presidencia de la República de Colombia. https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-187765_archivo_pdf_decreto_1290.pdf

Departamento Administrativo Nacional de Estadística (DANE). (2019). Educación Formal (EDUC)-2018. Boletín Técnico. https://www.dane.gov.co/files/investigaciones/boletines/educacion/bol_EDUC_18.pdf

Díaz, M. (2003). La calidad de la educación. Revista Educación y Cultura, 1(8).

García Gutiérrez, Á. A. (2016). El pensamiento del profesor rural sobre la educación rural. [Tesis de maestría, Universidad Pedagógica Nacional]. Repositorio UPN. http://repository.pedagogica.edu.co/handle/20.500.12209/1079

González, A. L., Becerra, M. E. y Moreno, J. (2021). La enseñanza y el aprendizaje en las escuelas primarias multigrado en México y Colombia. Conrado, 17(79), 351-359. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/1733

González-Viloria, L. E. (2020). Aulas Multigrado: Una alternativa de colaboración y cooperación en los espacios educativos. Cienciamatria, 6(1), 553-565. https://doi.org/10.35381/cm.v6i1.347

González-Viloria, L. E. (2022). Prácticas pedagógicas en aulas multigrado. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 7(13), 85-100. https://doi.org/10.35381/r.k.v7i13.1645

Herrera, J. (2017). La investigación cualitativa. McGraw Hill Latinoamericana.

Llanos y Tapia (2020) Las actividades de enseñanza y evaluación en las aulas multigrado rurales. Aportes para el Diálogo y la Acción, (7). https://www.grade.org.pe/creer/recurso/las-actividades-de-ensenanzay-evaluacion-en-las-aulas-multigrado-rurales/

López Niño, L. (2019). Los retos del aula multigrado y la escuela rural en Colombia. Abordaje desde la formación inicial de docentes. Revista de la Universidad de la Salle, 19(79), 91-109. https://doi.org/10.19052/ruls.vol1.iss79.5

Loya, H. (2008) Los modelos pedagógicos en la formación de profesores. Revista Iberoamericana de Educación, 46(3), 1-8. https://doi.org/10.35362/rie4631996

Marines, D. y Flórez, E. (2021) La influencia de las practicas docentes en la deserción escolar. [Tesis de Maestría, Universidad de la Costa]. Redicuc. https://hdl.handle.net/11323/8688

Martínez, V. (2013). Paradigmas de investigación. Manual multimedia para el desarrollo de trabajos de investigación. Una visión desde la epistemología dialéctico crítica. https://pics.unison.mx/wp-content/uploads/2013/10/7_Paradigmas_de_investigacion_2013.pdf

Ministerio de Educación Nacional (MEN). (2015). Colombia territorio rural: apuesta por una política educativa para el campo. MEN.

Ministerio de Educación Nacional (MEN). (2018). Plan Especial de Educación Rural: Hacia el desarrollo rural y la construcción de paz. https://www.mineducacion.gov.co/1759/articles-385568_recurso_1.pdf

Molina, B. L. (2019). El quehacer del maestro y la formación docente en la escuela rural multigrado [Tesis de maestría, Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia]. UPTC. https://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/2728

Palacios Aliaga, M. V. (2022). Aprendizaje colaborativo y desempeño de las docentes del I ciclo de la institución educativa inicial Eusebio Arroniz Gómez [Tesis de maestría, Universidad Nacional José Faustino Sánchez Carrión]. Alicia. https://alicia.concytec.gob.pe/vufind/Record/UNJF_7255fdd5f7f1194898a7028ff1963374

Perfetti, M. (2004). Estudio sobre la educación para la población rural en Colombia. https://fundaec.org/wp-content/uploads/2021/01/Perfetti-M.-2003.-Estudio-sobre-la-Educacionpara-la-poblacion-rural-en-Colombia.-Proyecto-FAO-UNESCO-DOGCS-ITALIA-CIDEREDUC.-pp.-164-216..pdf

Ramírez, M. S. (2013). Triangulación e instrumentos para el análisis de datos [Taller]. Programa de Doctorado, Formación en la Sociedad del Conocimiento https://knowledgesociety.usal.es/sites/default/files/20161109-Programa%20de%20taller%20triangulacion%20%28Ramirez%29.pdf

Santos, L. (2021). Didáctica multigrado: un modelo integrador de organización de contenidos. Aportes para el Diálogo y la Acción, Proyecto Crecer (17). https://repositorio.grade.org.pe/handle/20.500.12820/650?show=full

Sistema Integrado de Matricula. (2021). Sistemas de información. https://www.mineducacion.gov.co/portal/micrositios-institucionales/Sistemas-de-Informacion/168883:SIMAT

How to Cite

Meneses Delgado, J. G., & Rodríguez Casanova, M. A. (2024). Teaching practices in multi-grade classrooms in the rural schools of Bajo Lorenzo and Nueva Granada in Puerto Asís, Putumayo. Revista UNIMAR, 42(1), 28–44. https://doi.org/10.31948/ru.v42i1.3480

Downloads

Download data is not yet available.

Published

2024-02-07

Issue

Section

Artículos resultado de investigación

Altmetric

QR Code
Article metrics
Abstract views
Galley vies
PDF Views
HTML views
Other views

Some similar items: