Development of communication skills through didactic sequences

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31948/Rev.unimar/unimar40-2-art6

Keywords:

teaching sequence, communication skills, reading, writing, listening, speaking

Abstract

This research aimed to develop communication skills through the implementation of didactic sequences in the subject of the Spanish Language, with the tenthgrade students of the school ‘La Sagrada Familia’ in Valledupar, Colombia, from the mixed paradigm with an approach to socio-critical and pedagogical action research method. It was developed in four phases: identification, design, implementation, and evaluation of results. The field diary, the workshops, and the assessment rubrics were used as information collection strategies. The results obtained allow us to show how the planning of the didactic sequence, from each of its pedagogical moments, made possible the articulation of activities that generated in the students, the motivation and interest to learn and get involved effectively in each one of the commitments oriented. It can be concluded that the didactic sequence contributed to the potentiation of the students’ communication skills, with strategically designed activities, making them protagonists of the teaching and learning process.

Author Biographies

Yormen Said Garay Useche, colegio La Sagrada Familia de Valledupar

Maestrante en Pedagogía, Universidad Mariana; Licenciado en Lengua Castellana e Inglés, Universidad Popular del Cesar. Docente de aula del colegio La Sagrada Familia de Valledupar, municipio de Valledupar, Cesar, Colombia. 

Gustavo Adolfo González Roys, Universidad Mariana

Doctorante en Calidad Educativa UBC, México; Magíster en Gerencia de proyectos de Investigación y Desarrollo URBE, Venezuela; Ingeniero Agroindustrial, UNICESAR. Coordinador de Investigación del programa Maestría en Pedagogía, Universidad Mariana, Universidad Popular del Cesar, Valledupar Colombia. 

References

Balanza, C. B. (2016). La enseñanza de habilidades comunicativas en el aula de educación primaria [Tesis de Pregrado, Universidad de La Rioja]. https://docplayer.es/54240008-Trabajo-fin-degrado-la-ensenanza-de-habilidades-comunicativas-en-el-aula-de-educacion-primaria.html

Bonilla-Castro, E. y Rodríguez, P. (2005). Más allá del dilema de los métodos: la investigación en Ciencias Sociales (3.ª ed.). Universidad de Los Andes y Grupo Editorial Norma.

Buitrago, L. E., Torres, L. V. y Hernández. R. M. (2009). La secuencia didáctica en los proyectos de aula: un espacio de interrelación entre docente y contenido de enseñanza [Tesis de Maestría, Pontificia Universidad Javeriana]. http://hdl.handle.net/10554/404

Cárdenas-Soler, R. N., Martínez-Álvarez, J. D. y Cremades-Andreu, R. (2017). Competencias de lectura y escritura en música. Una propuesta para su asimilación en el currículo escolar. Cuadernos de Lingüística Hispánica, (29). https://doi.org/10.19053/0121053X.n29.2017.5859

Cassany, D., Luna, M. y Sanz, G. (1994). Enseñar lengua. Editorial Graó.

Colmenares, A. M. y Piñero, M. L. (2008). La investigación acción. Una herramienta metodológica heurística para la comprensión y transformación de realidades y prácticas socio-educativas. Laurus, 14(27), 96-114.

Díaz-Barriga, Á. (2013). Guía para la elaboración de una secuencia didáctica. Editorial Universidad Nacional Autónoma de México (UNAM) y Comunidad de Conocimiento.

Durango, Z. (2017). Niveles de comprensión lectora en los estudiantes de la Corporación Universitaria Rafael Núñez (Cartagena de Indias). Revista Virtual Universidad Católica del Norte, (51), 156-174.

Gamboa, M., García, Y. y Beltrán, M. (2013). Estrategias pedagógicas y didácticas para el desarrollo de las inteligencias múltiples y el aprendizaje autónomo. Revista de Investigaciones UNAD, (12), 101-127. https://doi.org/10.22490/25391887.1162

Gatica-Lara, F. y Uribarren-Berrueta, T. (2013). ¿Cómo elaborar una rúbrica? Investigación en Educación Médica, 2(5), 61-65. https://doi.org/10.1016/S2007-5057(13)72684-X

Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación (6.ª ed.). McGraw-Hill / Interamericana Editores, S.A. de C.V.

Isaza, B. E. y Castaño, A. (2010). Referentes para la didáctica del lenguaje en el segundo ciclo. Secretaría de Educación Distrital.

Lacombe, F. y Vásquez, F. (2011). El horizonte pedagógico socio/crítico como base de la reflexión del acto educativo (ii). La reflexión docente como una actividad compleja dentro del horizonte pedagógico socio-crítico. Psicogente, (14), 227-230.

Latorre, A. (2005). La investigación-acción. Conocer y cambiar la práctica educativa (3.a ed.). Editorial Graó, de IRIF, S.L.

Maya, A. (2007). El taller educativo. Cooperativa Editorial Magisterio.

Ministerio de Educación Nacional (MEN). (2006). Estándares básicos de competencias en Lenguaje, Matemáticas, Ciencias y Ciudadanas. Ministerio de Educación Nacional.

Monsalve, M. E., Franco, M. A., Monsalve, M. A., Betancur, V. L. y Ramírez, D. A. (2009). Desarrollo de las habilidades comunicativas en la escuela nueva. Revista Educación y Pedagogía, (55), 189-210.

Ochoa, O. y García. A. (2012). La secuencia didáctica como estratégica en la enseñanza del ensayo argumentativo. Cuadernos de Lingüística Hispánica, (19), 199-217.

Reinoso, M. (2017). Unidades didácticas y desarrollo de habilidades comunicativas en el aula. Revista interamericana de investigación, educación y pedagogía. (10), 209-231. https://doi.org/10.15332/s1657-107X.2017.0002.10

Rodríguez, M. E. (2006). Consideraciones sobre el discurso oral en el aula. https://revistas.udistrital.edu.co/index.php/enunc/article/view/470/723#:~:text=A%20su%20vez%2C%20hablar%20resulta,1998a%3A%2050%2D51).

Serrano, M. S. (2008). El desarrollo de la comprensión crítica en los estudiantes universitarios. Educere, (12), 505-514.

Tobón, S., Pimienta, J y García, J. (2010). Secuencias didácticas: aprendizaje y evaluación de competencias. Pearson Educación.

Urrego, F. G. (2018). Proyecto de intervención: secuencia didáctica “salvemos a los dinosaurios” [Tesis de Maestría, Universidad Externado de Colombia]. https://bdigital.uexternado.edu.co/bitstream/handle/001/1114/CAA-spa-2018-Proyecto_de_intervencion_secuencia_didactica_salvemos_a_los_dinosaurios.pdf?sequence=1

How to Cite

Garay Useche, Y. S., & González Roys, G. A. (2022). Development of communication skills through didactic sequences. Revista UNIMAR, 40(2), 106–129. https://doi.org/10.31948/Rev.unimar/unimar40-2-art6

Downloads

Download data is not yet available.

Published

2022-07-25

Issue

Section

Artículos resultado de investigación

Altmetric

QR Code
Article metrics
Abstract views
Galley vies
PDF Views
HTML views
Other views

Some similar items: