Role Play: Technique to Improve Communication in a Foreign Language

Autores/as

DOI:

https://doi.org/10.31948/rc.v31i1.3856

Palabras clave:

Technique, ability, speaking, communication, foreign language

Resumen

This article is the result of an investigation into the implementation of role-playing in the classroom as a technique to improve oral production in a foreign language with 20 sixth-grade students from an educational institution in Nariño. A field diary and a SWOT matrix were used, following a qualitative paradigm with a socio-critical approach. The general objective was to strengthen oral production in a foreign language using the role-play technique. The data analysis was carried out by emptying the information and extracting the categories and subcategories. It was found that the sixth-grade students did not have the level of English required by the Ministry of Education. Therefore, the role-playing technique was used as a strategy to improve their ability to express themselves in English as a foreign language because it is a way to increase their vocabulary, organize sentences, imagine, and represent characters.

Biografía del autor/a

Jineth Ximena Chamorro Cifuentes

Master in Pedagogy.

Referencias bibliográficas

Barrera, G. A. (2016). Propuesta metodológica para mejorar la oralidad en inglés en estudiantes de grado undécimo del I.E. diversificado de Chía [Methodological proposal to improve oral skills in English in eleventh-grade students of the I.E. diversificado de Chía] [Tesis de Maestría, Universidad Cooperativa de Colombia]. https://repository.ucc.edu.co/bitstream/20.500.12494/841/1/tesis%202016%20%281%29.pdf

Buitrago, S. H., Ramírez, J. F., & Ríos, J. F. (2011). Interferencia lingüística en el aprendizaje simultáneo de varias lenguas extranjeras [Linguistic interference in the simultaneous learning of several foreign languages]. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 2(9), 721-737.

Campos, G. & Lule, N. E. (2012). La observación, un método para el estudio de la realidad [Observation, a method for studying reality]. Revista Xihmai, 7(13), 45-60. https://doi.org/10.37646/xihmai.v7i13.202

Cano, C. (2012). La metodología de taller en los procesos de educación popular [The workshop methodology in the popular education process]. Revista Latinoamericana de Metodología de las Ciencias Sociales, 2(2), 22-51.

Feria, H., Matilla, M., & Mantecón, S. (2019). La triangulación metodológica como método de la investigación científica. Apuntes para una conceptualización [Methodological triangulation as a method of scientific research. Notes for a conceptualization]. Didasc@lia: Didáctica y Educación, 10(4), 137-146.

Fernández, J., Prieto, E., Alcaraz, V., Sánchez-Oliver, A. J., & Grimaldi, M. (2018). Aprendizajes significativos mediante la gamificación a partir del juego de rol: 'Las aldeas de la historia' [Significant learning through gamification from the role-playing game: 'Las aldeas de la historia']. Espiral, Cuaderno del profesorado, 11(22), 69-78. https://doi.org/10.25115/ecp.v11i21.1919

García-Barrera, A. (2015). Importancia de la competencia argumentativa en el ámbito educativo: una propuesta para su enseñanza a través del role playing online [Importance of argumentative competence in the educational environment: a proposal for teaching it through online role playing]. RED, Revista de Educación a Distancia, (45), 1-20. https://doi.org/10.6018/red/45/alba

Hamidova, S., Hayriniso, G., & Mahliyo, U. (2020). Development of professional competence in learning foreign languages for students of non-language higher education institutions. EPRA, International Journal of Research and Development [IJRD], 5(1), 193-195. https://doi.org/10.36713/epra2016

Hernández, D. C. (2021). Secuencias didácticas mediadas por las TAC para la enseñanza del inglés [Didactic sequences mediated by TAC for teaching English] [Tesis de Maestría, Universidad Militar Nueva Granada]. https://repository.unimilitar.edu.co/handle/10654/39688

Kawulich, B. B. (2006). La observación participante como método de recolección de datos [Participant observation as a method of data collection]. Fórum: Qualitative Social Research, 6(2), 1-23.

Leong, L-M. & Ahmadi, S. M. (2017). An analysis of factors influencing learners' English-speaking skill. International Journal of Research in English Education, 34-41. https://doi.org/10.18869/acadpub.ijree.2.1.34

López-Fuentes, R. (coord.). (2011). Introducción a la innovación docente e investigación educativa [Introduction to teaching innovation and educational research]. https://www.ugr.es/~emiliobl/Emilio_Berrocal_de_Luna/Master_files/Introduccio%CC%81n%20a%20la%20Innovacio%CC%81n%20Docente.pdf

López, L. A. (2018). El enfoque comunicativo y aprendizaje del idioma inglés en los estudiantes del Centro de idiomas de la Universidad Nacional 'Daniel Alcides Carrión', Pasco [The communicative approach and English language learning in English language learners of the Centro de idiomas de la Universidad Nacional 'Daniel Alcides Carrión', Pasco] [Tesis de Maestría, Universidad Nacional Daniel Alcides Carrión]. http://repositorio.undac.edu.pe/handle/undac/1020

Madero, F. A. (2018). La habilidad de Speaking en inglés, una propuesta lúdica para su desarrollo [The Speaking skill in English, a playful proposal for its development] [Trabajo de Especialización, Fundación Universitaria Los Libertadores]. https://repository.libertadores.edu.co/handle/11371/2120

Ministerio de Educación Nacional (MEN). (2006). Estándares Básicos de Competencias en Lenguas Extranjeras: inglés. Formar en lenguas extranjeras: ¡inglés, el reto! [Basic Standards of Competence in Foreign Languages: English. Training in foreign languages: English! the challenge!] https://www.mineducacion.gov.co/1759/articles-115174_archivo_pdf.pdf

Miranda, S. & Ortiz, J. A. (2021). Los paradigmas de la investigación: un acercamiento teórico para reflexionar desde el campo de la investigación educativa [Research paradigms: a theoretical approach to reflect from the field of educational research]. RIDE, Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 11(21), 18-40. https://doi.org/10.23913/ride.v11i21.717

Mirmán-Flores, A. M. (2018). La enseñanza y el aprendizaje del inglés como lengua extranjera: una perspectiva internacional [Teaching and learning English as a foreign language: an international perspective] [Tesis Doctoral, Universidad de Sevilla]. https://idus.us.es/handle/11441/81124

Mizhir, D. (2017). The effectiveness of role-play techniques in teaching speaking for EFL College Students. Journal of Language Teaching and Research, 8(5), 863-870. https://doi.org/10.17507/jltr.0805.04

Moreno, A. E., Rodríguez, J. V., & Rodríguez, I. (2018). La importancia de la emoción en el aprendizaje: Propuestas para mejorar la motivación de los estudiantes [The importance of emotion in learning: Proposals to improve student motivation]. Cuaderno de Pedagogía Universitaria, 15(29), 3-11. https://doi.org/10.29197/cpu.v15i29.296

Moreno, N. M., Leiva, J. J., Galván, M. C., López, E., & García, F. J. (2017). Realidad aumentada y realidad virtual para la enseñanza aprendizaje del inglés desde un enfoque comunicativo e intercultural [Augmented reality and virtual reality for teaching and learning English from a communicative and intercultural approach]. In Ruiz, J., Sánchez-Rodríguez, J., & Sánchez-Rivas, E. (eds.) Innovación docente y uso de las TIC en educación. UMA Editorial.

Neupane, B. (2019). Effectiveness of role play in improving speaking skill. Journal of NELTA Gandaki, 1, 11-18. https://doi.org/10.3126/jong.v1i0.24454

Ñaupas, H., Valdivia, M. R., Palacios, J. J., & Romero, H. E. (2018). Metodología de la investigación cualitativa-cuantitativa y redacción de la tesis [Qualitative-quantitative research methodology and thesis writing] (5th ed.). Ediciones de la U.

Orozco, J. C. (2016). La investigación acción como herramienta para formación docente. Experiencia en la carrera de Ciencias Sociales de la Facultad de Ciencias de la Educación de la UNAN-Managua, Nicaragua [Action research as a tool for teacher training. Experience in the career of Social Sciences of the Faculty of Education Sciences of the UNAN-Managua, Nicaragua]. Revista Científica de FAREM-Estelí, Medio ambiente, tecnología y desarrollo humano, (19), 5-17. https://doi.org/10.5377/farem.v0i19.2967

Otoya, C. C. (2019). Roleplaying en la expresión oral del idioma inglés en los estudiantes de una universidad privada, Lima-2018 [Roleplaying in the oral expression of the English language in students of a private university, Lima-2018] [Tesis de Maestría, Universidad Cesar Vallejo]. https://repositorio.ucv.edu.pe/handle/20.500.12692/34882

Otzen, T. & Manterola, C. (2017). Técnicas de muestreo sobre una población a estudio [Sampling techniques on a study population]. International Journal of Morphology, 35(1), 227-232. https://doi.org/10.4067/S0717-95022017000100037

Retreage, A. A. (2017). Estrategia de enfoque comunicativo y su incidencia en las habilidades fonéticas del idioma inglés [Communicative approach strategy and its impact on English language phonetic skills] [Tesis de Pregrado, Universidad Rafael Landívar]. http://recursosbiblio.url.edu.gt/tesiseortiz/2018/05/09/Amezquita-Ada.pdf

Rivera, H. (2015). El rol del profesor en el aprendizaje de una lengua extranjera [The role of the teacher in the learning of a foreign language]. RIDE, Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 6(11), 120-128. https://doi.org/10.23913/ride.v6i11.149

Sánchez, D. (2020). Análisis FODA o DAFO. El mejor y más completo estudio con 9 ejemplos prácticos [SWOT analysis. The best and most complete study with 9 practical examples]. Bubok Publishing S.L.

Sánchez, J. & Pérez, O. (2020). Communicative approach in the teaching-learning process of English as a foreign language. Revista ConCiencia EPG, 5(2), 1-14. https://doi.org/10.32654/CONCIENCIAEPG.5-2.1

Sarli, R. R., González, S. I., & Ayres, N. (2015). Análisis FODA. Una herramienta necesaria [SWOT analysis. A necessary tool]. Facultad de Odontología UNcuyo, 9(1), 17-20.

Saura, A. (2017). Las habilidades comunicativas en la ESO: una propuesta didáctica innovadora a través de los informativos de televisión [Communication skills in ESO: an innovative didactic proposal through television news programs] [Tesis de Maestría, Universidad Jaume I]. https://repositori.uji.es/xmlui/handle/10234/179626

Tabak, F. & Lebron, M. (2017). Learning by doing in leadership education: Experiencing followership and effective leadership communication through role-play. Journal of Leadership Education, 16(2), 199-212. https://doi.org/10.12806/V16/I2/A1

Valles, R. M., García, Z. A., & Torres, S. A. (2019). Escuchar y leer. Un acercamiento al diagnóstico de habilidades lingüísticas receptivas en estudiantes de la Universidad Autónoma del Estado de Hidalgo (México) [Listening and reading. An approach to the diagnosis of receptive language skills in students of the Universidad Autónoma del Estado de Hidalgo (Mexico)]. Revista Inclusiones, 6, 129-155.

Vargas, J. L. (2018). Role-plays for Speaking Fluency [Tesis de Maestría, Universidad Externado de Colombia]. https://bdigital.uexternado.edu.co/server/api/core/bitstreams/a7eb351f-c657-4e20-94b4-7decd691a641/content

Vinueza, R. M. (2017). Estrategias didácticas del aprendizaje cooperativo en la producción oral del idioma inglés, en estudiantes de tercer año de bachillerato general unificado de la Unidad Educativa 'Charles Darwin' de la ciudad de Quito, Ecuador [Didactic strategies of cooperative learning in the oral production of the English language, in students of third year of unified general high school of the Unidad Educativa 'Charles Darwin' of the city of Quito, Ecuador] [Tesis de Maestría, Universidad Central del Ecuador]. http://www.dspace.uce.edu.ec/bitstream/25000/12462/1/T-UCE-0010-010-2017.pdf

Cómo citar

Chamorro Cifuentes, J. X. (2024). Role Play: Technique to Improve Communication in a Foreign Language. Revista Criterios, 31(1), 37–52. https://doi.org/10.31948/rc.v31i1.3856

Descargas

Los datos de descargas todavía no están disponibles.

Publicado

2024-01-30

Número

Sección

Artículos resultado de investigación

Métricas

QR Code
Estadísticas de artículo
Vistas de resúmenes
Vistas de PDF
Descargas de PDF
Vistas de HTML
Otras vistas