Assessment and intervention of reading and writing in Neuro-psycho-pedagogy

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31948/Rev.unimar/unimar40-2-art2

Keywords:

reading, writing, evaluation, intervention, psychopedagogy

Abstract

Objective: To know the conceptualization of reading and writing as part of basic academic skills and its evaluation and intervention process from a neuro psycho-pedagogical approach. Materials and methods: this article is the result of a documentary review of scientific publications in specialized databases such as Dialnet, Scielo, Scholar, with a sample of 37 publications, selected from the descriptors of reading, writing, speech disorders reading and writing, evaluation tests and intervention methods in disorders of basic academic skills. Results: reading and writing have a variety of definitions, finding the most conclusive as those skills that involve neurophysiological, neuropsychological, and pedagogical processes that entail structuring a neuro psycho-pedagogical process of basic academic skills. Conclusions: there are standardized tests that allow reading and writing to be evaluated in a more precise and effective way, allowing greater clarity in the therapeutic intervention according to the user’s needs.

Author Biography

Ginna Marcela Ardila Villareal, Universidad Mariana

Especialista en Neuropsicopedagogía, Universidad de Manizales; Especialista en Pedagogía de la Lectura y la Escritura, Universidad del Cauca; Terapeuta Ocupacional, Universidad Mariana. Docente Programa de Terapia Ocupacional, Universidad Mariana, Pasto, Nariño, Colombia.

References

Aguilar, A. D. y Hess, J. S. (2018). Relación entre el ejecutivo central, sus funciones y los procesos de lectura y escritura [Tesis de Pregrado, Universidad Católica Argentina]. https://repositorio.uca.edu.ar/bitstream/123456789/568/1/doc.pdf

Arnedo, M. (Coord.). (2015). Neuropsicología infantil a través de casos clínicos. Editorial Médica Panamericana.

Cassany, D. (1987). Describir el escribir. Cómo se aprende a escribir. Paidós Ibérica, S.A.

Cuetos, F., Ramos, J. L. y Ruano, E. (2004). PROESC - Bateria de evaluacion de procesos de escritura. TEA Ediciones.

Cuetos, F. (2009). El sistema de procesamiento lingüístico. En F. Cuetos, Evaluación y rehabilitación de las afasias: aproximación cognitiva (pp. 19-59). Editorial Médica Panamericana.

De la Cruz, M. V. (s.f.). Prueba de lectura (Niveles 1 y 2). TEA Ediciones.

EcuRed. (s.f.). Modelo de enseñanza directa. https://www.ecured.cu/Modelo_de_ense%C3%B1anza_directa

Galve, J. L. (2005). BECOLE. Batería de Evaluación Cognitiva de la Lectura y Escritura. EOS; Instituto de Orientación Psicológica Asociados.

Guerrero, M. y Ortiz, A. M. (2012). La influencia de los hábitos de lectura en la infancia y familiares en los hábitos de lectura de los estudiantes de la facultad de Filosofía y Letras [Tesis de Pregrado, Universidad Nacional Autónoma de México]. https://www.academia.edu/4531563/Influencia_de_los_h%C3%A1bitos_lectores_de_la_infancia_y_la_familia_Investigaci%C3%B3n_2012_

Gutiérrez, R. y Díez, A. (2018). Conciencia fonológica y desarrollo evolutivo de la escritura en las primeras edades. Educación XX1, 21(1), 395-416. https://doi.org/10.5944/educxx1.20212

Fernández, D. (s.f.). Diagnóstico e intervención de las dificultades de aprendizaje. https://xn--daocerebral-2db.es/publicacion/diagnostico-e-intervencion-de-las-dificultades-de-aprendizaje/

Hernández, C. y Jiménez, J. (2007). Programas de innovación educativa “Programa para la atención educative al alumnado con altas capacidades intelectuales de canarias” pág. 16)

Kaufman, A. M., Gallo, A. y Wuthenau, C. (2009). ¿Cómo evaluar aprendizajes en lectura y escritura? Un instrumento para primer ciclo de la escuela primaria. Revista Lectura y Vida – de la International Reading Asociation, (2), 1-16.

Larrañaga, E. (2005). La lectura en los estudiantes universitarios: variables psicosociales en la formación de los hábitos lectores. Ediciones de la UCLM.

Manga, D. y Ramos, F. (2000). El sistema funcional de la lectoescritura en la neuropsicología de luria. Congreso Mundial de Lecto-escritura celebrado en Valencia, Diciembre 2000 (pp. 1-22). http://www.waece.org/biblioteca/pdfs/d146.pdf

Manguel, A. (2014). Una historia de la lectura (Trad. Eduardo Hojman). Siglo Veintiuno Editores.

Marshall, J. C., Patterson, K., & Coltheart, M. (2017). Surface Dyslexia: Neuropsychological and Cognitive Studies of Phonological Reading. Routledge.

Muñoz-Sandoval, A. F., Woodcock, R. W., McGrew, K. S. y Mather, N. (2009). Batería III Woodcock-

Muñoz. Ciencias Psicológicas, 3(2), 245-246. https://doi.org/10.22235/cp.v3i2.155

Roselli, M., Matute, E., & Ardila, A. (2006). Neuropsychological predictors of reading ability in Spanish. Revista de Neurología, 42(4), 202-210. https://doi.org/10.33588/rn.4204.2005272

Roselli, M., Matute, E. y Ardila, A. (2010). Neuropsicología del desarrollo infantil. El Manual Moderno.

Sáez, A. (1961). La lectura, arte del lenguaje. Universidad de Puerto Rico.

Santiuste, V. y López, C. (2005). Nuevos aportes a la intervención en las dificultades de lectura. Universitas Psychologica, 9(1), 13-22.

Serrano, S. (2014). La lectura, la escritura y el pensamiento. Función epistémica e implicaciones pedagógicas. Lenguaje, 42(1), 97-124. https://doi.org/10.25100/lenguaje.v42i1.4980

Solovieva, Y. y Quintanar, L. (2010). El desarrollo del niño y los métodos de enseñanza. Elementos: Ciencia y Cultura, 17(77), 9-13.

Weaver, C. (1983). Dialects and reading. https://eric.ed.gov/?id=ED233302

How to Cite

Ardila Villareal, G. M. (2022). Assessment and intervention of reading and writing in Neuro-psycho-pedagogy. Revista UNIMAR, 40(2), 28–43. https://doi.org/10.31948/Rev.unimar/unimar40-2-art2

Downloads

Download data is not yet available.

Type:

TEXTO

Published

2022-07-25

Altmetric

QR Code
Article metrics
Abstract views
Galley vies
PDF Views
HTML views
Other views

Some similar items: