Game-based instructional strategy to improve classroom attentiveness

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31948/ru.v42i1.3478

Keywords:

inattention, didactic strategy, game

Abstract

Objective: To determine the incidence of games as a didactic strategy to improve attention in class and achieve reading and writing skills in students from Transition to fifth grade of primary school at the Escuela Rural sede Fronteriza El Paisaje, municipality of Mocoa, Putumayo. Methodology: Qualitative approach; type of action research based on the socio-critical paradigm, in order to dynamize the methods of involvement of the people who were part of the whole research process. Results: Students showed disinterest in the classes as a result of the monotony and lack of innovation in the development of the topics; therefore, they did not pay attention in class. Conclusions: The integration of topics with games made it possible to capture the students’ attention and to generate a better interest in knowledge, as evidenced by greater concentration and enjoyment of learning.

Author Biographies

Nury Mayerly Hoyos Hoyos

Magíster en Pedagogía; licenciada en Educación Básica con Énfasis en Educación Artística, Corporación Universitaria Minuto de Dios –UNIMINUTO–.

Diego Sebastián Mayoral Anacona, Corporación Universitaria Minuto de Dios

Magíster en Pedagogía; especialista en Revisoría Fiscal y Contraloría, Corporación Universitaria Remington; contador público, Fundación Universitaria San Martín. Profesional en Servicio Nacional de Aprendizaje –SENA–.

References

Alarcón, E. C. y Guzmán, M. L. (2016). Potenciar la atención y concentración de los estudiantes de grado 2 de la escuela Isabel de castilla a través de actividades artísticas y lúdicopedagógicas [Tesis de Pregrado, Fundación Universitaria Los Libertadores]. DSpace. https://repository.libertadores.edu.co/items/efa7bbf4-89fe-464c-9628-6dab0449e796

Alsaleh, N. J. (2020). Teaching Critical Thinking Skills: Literature Review. Turkish Online Journal of Educational Technology - TOJET, 19(1), 21-39. https://eric.ed.gov/?id=EJ1239945

Anchundia, M. D. R. (2022). Mediación pedagógica y funciones del tutor virtual en el bachillerato de una unidad educativa, de Ecuador [Tesis de maestría, Universidad Cesar Vallejo de Perú]. Repositorio de la Universidad César Vallejo. https://repositorio.ucv.edu.pe/handle/20.500.12692/97254

Andrade-Ronquillo, M. S., Guillen-Fernández, R. K. y Castro-Ronquillo, J. J. (2022). Estrategias para desarrollar el pensamiento lógico a través de la lectura crítica en los estudiantes. Dominio de las Ciencias, 8(2), 206-227. https://doi.org/10.23857/dc.v8i2.2641

Avella, K. E., Balanta, Y. S., Colorado, D. T., Guerrero, A. C., Rodríguez, V. y Sierra, A. S. (2020). IAP: Metodología con responsabilidad ciudadana y profesional. Universidad Santo Tomás.

Bernabéu, E. (2017). La atención y la memoria como claves del proceso de aprendizaje. Aplicaciones para el entorno escolar. Reudicrea, 6(2), 16-23. https://doi.org/10.30827/Digibug.47141

Biondi, F. Z. y Manso, O. (2021). Cooperar para crecer: el aprendizaje cooperativo en educación infantil. Ediciones SM España.

Cabrera, A. V. (2021). La gamificación como estrategia para apoyar en el proceso de lectura y escritura en estudiantes de segundo grado de primaria [Tesis de maestría, Universidad Autónoma de Nuevo León]. Repositorio Académico Digital UANL. http://eprints.uanl.mx/22328/

Diaz, P. J. (2024). Estrategia pedagógica para mejorar la lecto escritura en los estudiantes del III ciclo de primaria de una institución educativa de Lima [Tesis de maestría, Universidad San Ignacio de Loyola]. USIL. https://repositorio.usil.edu.pe/entities/publication/8897e4b4-1a9d-40b9-ac88-4154dc0fe619

Doardi, D. y Gantier, N. (2020). Funcionamiento cerebral por defecto: Fundamentos neurocerebrales para la intervención contra la distracción en aula. https://www.researchgate.net/publication/343813332

Duff, C. (2024). The Implementation of Mindfulness in Early Childhood: Diversity in the Uses and Functions of Mindfulness and What This may Mean for Children's Wellbeing. Mind, Brain, and Education, 2(5), 1-13. https://doi.org/10.1111/mbe.12399

García-Carrión, R., Villardón-Gallego, L., Martínez-de-la-Hidalga, Z., & Marauri, J. (2020). Exploring the Impact of Dialogic Literary Gatherings on Students' Relationships With a Communicative Approach. Qualitative Inquiry, 26(8-9), 996-1002. https://doi.org/10.1177/1077800420938879

González, G. E., Lugo, D. I. y Pérez, A. L. (2021). La lúdica como estrategia para afianzar el seguimiento de instrucciones y el mejoramiento de la atención en los estudiantes del grado segundo de las Instituciones Educativas Nueva Delhi IED y LITECOM [Tesis de pregrado, Fundación Universitaria Los Libertadores]. Los Libertadores. http://hdl.handle.net/11371/4104

Hartt, M., Hosseini, H., & Mostafapour, M. (2020). Game On: Exploring the Effectiveness of Game-based Learning. Planning Practice & Research, 35(5), 589-604. https://doi.org/10.1080/02697459.2020.1778859

Henao, M. y Londoño, S. (2021). El cuento infantil como estrategia pedagógica para favorecer el desarrollo de competencias emocionales en niños y niñas de 4 a 6 años en medio de una pandemia (COVID-19) [Tesis de pregrado, Corporación Universitaria Lasallista]. Repositorio institucional. http://repository.unilasallista.edu.co/dspace//handle/10567/3178

Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación (6.a ed.). Mc Graw-Hill.

Hernández, R. y Mendoza, C. P. (2019). Metodología de la investigación: las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. McGraw Hill Interamericana.

Ibaraki, A. (2024). Promoting Student Well-Being Through Classroom Interventions. Teaching of Psychology, 51(1), 104-109. https://doi.org/10.1177/00986283211063582

Irigoitia, A. y Rosenbrock, D. (2023). Rendimiento académico según la atención selectiva y memoria operativa en estudiantes de 4° grado de nivel primario [Tesis de pregrado, Pontificia Universidad Católica Argentina]. Repositorio Institucional UCA. https://repositorio.uca.edu.ar/handle/123456789/17644

Khasawneh, Y., Khasawneh, N., & Khasawneh, M. (2024). Exploring the long-term effects: Retention and transfer of skills in gamified learning environment. International Journal of Data and Network Science, 8(1), 195-200. https://doi.org/10.5267/j.ijdns.2023.10.004

Kilag, O. K., Dumdum, J. N., Quezon, J., Malto, L., Mansueto, D., & Delfino, F. (2023). The Pedagogical Potential of Poems: Integrating Poetry in English Language Teaching. Excellencia: International Multi-Disciplinary Journal of Education, 1(1), 42-55. https://multijournals.org/index.php/excellenciaimje/article/view/4

Kulshayeva, A., Amirova, A., Abildina, S., Abdikalykov, K., & Belgibayeva, G. (2023). Psychological and Pedagogical Foundations of the Development of Speech Skills of Primary School Students in English Lessons. International Journal of Early Childhood, 5(161), 12-28. https://doi.org/10.1007/s13158-023-00354-1

Larguero, E. (2010). Research in Education. En P. Peterson, E. Baker, & B. McGaw (Eds.), International Encyclopedia of Education (3rd ed.) (pp. 311-319). Elsevier. https://doi.org/10.1016/B978-0-08-044894-7.01531-1

Learreta, B. y Ruano, K. (2021). El cuerpo entra en la clase: Presencia del movimiento en las aulas para mejorar el aprendizaje. Narcea Ediciones.

Lema, J. N. y Reino, J. F. (2020). Déficit de atención y la comprensión lectora en la unidad educativa "Riobamba", periodo abril - agosto 2019 [Tesis de pregrado, Universidad Nacional de Chimborazo]. UNACH. http://dspace.unach.edu.ec/handle/51000/6682

Loza, R. M., Mamani, J. L., Mariaca, J. S. y Yanqui, F. E. (2020). Paradigma sociocrítico en investigación. PsiqueMag, 9(2), 30-39. https://doi.org/10.18050/psiquemag.v9i2.2656

Mendivelso, L. N. (2021). El juego como herramienta didáctica para mejorar la atención y concentración de las estudiantes de grado segundo [Tesis de pregrado, Universidad de Pamplona]. Repositorio Unipamplona. http://repositoriodspace.unipamplona.edu.co/jspui/handle/20.500.12744/6375

Niemi, K. (2021). 'The best guess for the future?' Teachers' adaptation to open and flexible learning environments in Finland. Education Inquiry, 12(3), 282-300. https://doi.org/10.1080/20004508.2020.1816371

Nóvoa, A., & Alvim, Y. (2020). Nothing is new, but everything has changed: A viewpoint on the future school. Prospects, 49(1), 35-41. https://doi.org/10.1007/s11125-020-09487-w

Paz, F. O. y Quitiaquez, E. A. (2021). Fortalecimiento de las habilidades de lectoescritura a través de actividades pedagógicas lúdicas de los estudiantes del grado sexto de la Institución Educativa Rural La Libertad, del municipio de Puerto Asís, departamento del Putumayo [Tesis de Pregrado, Fundación Universitaria Los Libertadores]. https://repository.libertadores.edu.co/bitstream/handle/11371/4186/Paz_Quitiaquez_2021.pdf?sequence=1

Pollarolo, E., Papavlasopoulou, S., Granone, F., & Reikerås, E. (2024). Play with coding toys in early childhood education and Care Teachers' pedagogical Strategies, views and impact on children's development. A systematic literature review. Entertainment Computing, 50, 1-8. https://doi.org/10.1016/j.entcom.2024.100637

Quinde, O. L. y Calderón, L. I. (2024). El juego dramático en el desarrollo de la expresión corporal en niños de 4 a 5 años [Tesis de pregrado, Universidad Estatal Península de Santa Elena]. Repositorio institucional. https://repositorio.upse.edu.ec/handle/46000/10990

Quinte, J. E. y Tandalla, T. M. (2024). Modelado para desarrollar la motricidad fina en los niños de Educación Inicial [Tesis de pregrado, Universidad Técnica de Cotopaxi]. http://localhost/handle/27000/11886

Quiñones, L. R. y Donato, G. (2023). Fortalecimiento del aprendizaje sensorio motriz a través del juego como estrategia de aprendizaje [Tesis de Pregrado, Universidad Nacional Abierta y a Distancia]. UNAD. http://repository.unad.edu.co/handle/10596/58901

Ramos, G. O. (2020). La investigación acción en la educación superior pedagógica [Trabajo de Especialización, Universidad Nacional de Tumbes]. Repositorio Digital UNTUMBES. https://repositorio.untumbes.edu.pe/handle/20.500.12874/64656

Resolución 8430 de 1993. (1993, 4 de octubre). Ministerio de Salud. https://www.minsalud.gov.co/sites/rid/lists/bibliotecadigital/ride/de/dij/resolucion-8430-de-1993.pdf

Reyes, E. (2022). Metodología de la investigación científica. Page Publishing Inc.

Rojas, A. C. (2020). Aprendizaje basado en juegos sobre biodiversidad para el desarrollo de habilidades y actitudes ambientales [Tesis de Maestría, Universidad de Ciencias Aplicadas y Ambientales]. Repositorio Institucional UDCA. https://repository.udca.edu.co/handle/11158/2915

Sánchez, R. A. (2022). Algunos apuntes sobre los grupos focales en la investigación cualitativa. GnosisWisdom, 2(1), 20-28. https://doi.org/10.54556/gnosiswisdom.v2i1.27

Schabas, A. (2023). Game-Based Science Learning: What are the Problems with Teachers Practicing It in Class? Assyfa Learning Journal, 1(2), 89-103. https://doi.org/10.61650/alj.v1i2.128

Torres, K. L., Montes, J. F., González, V. B. y Peñaherrera, F. (2021). Técnicas e instrumentos de evaluación como herramienta para el cumplimiento de los resultados de aprendizaje. Polo del Conocimiento: Revista Científico-Profesional, 6(12), 32-46. https://doi.org/10.23857/pc.v6i12.3404

Yu, Z., Gao, M., & Wang, L. (2021). The Effect of Educational Games on Learning Outcomes, Student Motivation, Engagement and Satisfaction. Journal of Educational Computing Research, 59(3), 522-546. https://doi.org/10.1177/0735633120969214

How to Cite

Hoyos Hoyos, N. M., & Mayoral Anacona, D. S. (2024). Game-based instructional strategy to improve classroom attentiveness. Revista UNIMAR, 42(1), 13–27. https://doi.org/10.31948/ru.v42i1.3478

Downloads

Download data is not yet available.

Published

2024-01-30

Issue

Section

Artículos resultado de investigación

Altmetric

QR Code
Article metrics
Abstract views
Galley vies
PDF Views
HTML views
Other views