Conceptions of the development of homework for meaningful learning
DOI:
https://doi.org/10.31948/Rev.unimar/unimar40-1-art4Keywords:
Conceptions, homework, significant learning, pedagogyAbstract
This research wanted to analyze the teachers and students from ninth grade’s conceptions about homework development in order to get meaningful learning in Biology subject in Educational Institution Sagrado Corazón de Jesús, located in El Ingenio, Sandoná, in order to apply the improving actions through a didactic activities guide. For this reason, it is used a qualitative paradigm addressed a hermeneutical approach which is descriptive. The information collection was carried out through a semi-structured interview directed at teachers, a focus group interview with students, documentary analysis: a checklist of the Biology subject notebooks, and a diagnostic and evaluation reflection workshop in order to delve into the relationship between homework and the meaningful learning involved in carrying out these tasks. Also, it is implemented a data processing applying a grounded theory by using an information dump method through the matrix of propositions, instrument triangulation, and inductive categories. Summarizing, to talk about the conceptions in the scholar tasks development on teachers, it is evident that they do not present planning of the homework in aspects such as time, purpose, place, and materials. On the other hand, among the conceptions that stand out in the students, is to recognize the homework as a duty towards the teacher through an evaluative note, limiting the attitude, appropriation of knowledge and motivation in front of them, referring to scarce meaningful learning at the time of developing them.
Author Biographies
Adriana Maribel Díaz Masmuta
Licenciada en Educación Básica con Énfasis en Ciencias Naturales y Educación Ambiental; Magíster en Pedagogía
Seidi Paola Vargas Rosero
Psicóloga. Magíster en Pedagogía.
References
Álvarez, L., Ruiz, B. y González, R. (2019). Padres y madres ante las tareas escolares: la visión del profesorado. Aula Abierta, 48(1), 77-84.
Arbeláez, R. (2008). En el reconocimiento de las concepciones docentes se encuentra el camino del mejoramiento continuo de la calidad docente. Revista UIS, 4-10. https://acortar.link/Gd05yM
Ausubel, D., Novak, J. y Hanesian, H. (1993). Psicología educativa: un punto de vista cognoscitivo. Editorial Trillas.
Barrios, N.E., Castillo, M.C., Fajardo, F., Rojas, J.H. y Nova, A. (2004). El aula, un escenario para el trabajo en equipo [Tesis de Maestría, Pontificia Universidad Javeriana].https://repository.javeriana.edu.co/bitstream/handle/10554/229/edu27.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Becerra, A. (2010). El devenir de las tareas escolares y la emergencia de la infancia contemporánea: una arqueología histórica en Colombia entre 1968 y 2006. Pedagogía y Saberes, (33), 51-61.
Betancourt, A. (1996). El taller educativo. Cooperativa Editorial Magisterio.
Bonilla-Castro, E. y Rodríguez, P. (2005). Más allá del dilema de los métodos: la investigación en Ciencias Sociales (3.ª ed.). Universidad de Los Andes y Grupo Editorial Norma.
Chrobak, R. (2017). El aprendizaje significativo para fomentar el pensamiento crítico. Archivos de Ciencia de la Educación, 11(12), 1-10.
Colegio Sagrado Corazón de Jesús. (2018). Proyecto Educativo Institucional 2019-2020. https://wwwfs.mineduc.cl/Archivos/infoescuelas/documentos/12650/ProyectoEducativo12650.pdf
Da Ponte, J. (1999). Las creencias y concepciones de maestros, como un tema fundamental en formación de maestros. https://acortar.link/txGaqz
Díaz, F. (2002). Constructivismo y aprendizaje significativo. McGrawHill.
Díaz, F. y Hernández, G. (2005). Estrategias docentes para un aprendizaje significativo. McGraw-Hill.
Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, L. (2014). Metodología de la investigación (6.a ed.). McGraw-Hill / Interamericana Editores, S.A. de C.V.
Kohn, A. (2014). El mito de los deberes: ¿por qué son perjudiciales para el aprendizaje y la convivencia? Kaleida Forma.
Lahoz, D. (2007). El trabajo escolar en casa. http://profesores.sanvalero.net/~w0053/archivos/curso_0607/el_trabajo_escolar_en_casa.pdf
Marín, J. (2018). Investigar en educación y pedagogía. Sus fundamentos epistemológicos y metodológicos. Editorial Magisterio.
Ministerio de Educación Nacional (MEN). (2016). https://educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2017/01/guia_sugerencias_tareas_2016.pdf
Monereo, C. (1999). Estrategias de enseñanza y aprendizaje. Formación del profesorado y aplicación en la escuela. Editorial Graó.
Montuy, C.C. (2012). La importancia de la tarea escolar en el aprovechamiento de los alumnos de la escuela primaria [Tesis de Pregrado, Universidad Pedagógica Nacional]. http://digitalacademico.ajusco.upn.mx:8080/jspui/handle/123456789/11773
Moreno, F. (2015). Función pedagógica de los recursos materiales en educación infantil. Vivat Academia, (133), 12-25. https://www.redalyc.org/pdf/5257/525752885002.pdf
Murillo, F., Martínez, C. y Hernández, R. (2011). Decálogo para una enseñanza eficaz. REICE, Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 9(1), 6-27. https://www.redalyc.org/pdf/551/55118790002.pdf
Rodas, M.C. (2012). Las tareas escolares extraclase y su incidencia en el rendimiento de los estudiantes del tercer año de educación general básica de la Escuela Aurelio Ochoa Alvear de la parroquia Turi, Cantón Cuenca [Tesis de Pregrado, Universidad Técnica de Ambato]. https://repositorio.uta.edu.ec/bitstream/123456789/3580/1/tebp_2012_684.pdf
Sadler, R. (2010). Beyond feedback: developing student capability in complex appraisal. Assessment and Evaluation in Higher Education, 35(5), 535-550. https://doi.org/10.1080/02602930903541015
Sánchez, S. (2012). Las tareas escolares como medio para obtener un aprendizaje significativo. https://es.scribd.com/document/357541322/Las-Tareas-Escolares-Como-Medio-Para-Obtener-Un-Aprendizaje-Significativo
Sarmiento, C. y Teófilo, W. (2017). Relación entre el nivel del cumplimiento de las tareas escolares y el rendimiento escolar de estudiantes de la Institución Educativa Benjamín Franklin del Cercado [Tesis de Pregrado, Universidad Nacional de San Agustín de Arequipa]. http://repositorio.unsa.edu.pe/handle/UNSA/4430
How to Cite
Downloads
Downloads
Published
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Los autores que publiquen en esta revista aceptan las siguientes condiciones:
1. Los autores conservan los derechos de autor y ceden a la revista el derecho de la primera publicación, con el trabajo registrado con la licencia de atribución de Creative Commons, que permite a terceros utilizar lo publicado siempre que mencionen la autoría del trabajo y a la primera publicación en esta revista.
2. Los autores pueden realizar otros acuerdos contractuales independientes y adicionales para la distribución no exclusiva de la versión del artículo publicado en esta revista (p. ej., incluirlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro) siempre que indiquen claramente que el trabajo se publicó por primera vez en esta revista.
3. Se permite y recomienda a los autores publicar su trabajo en Internet (por ejemplo en páginas institucionales o personales) antes y durante el proceso de revisión y publicación, ya que puede conducir a intercambios productivos y a una mayor y más rápida difusión del trabajo publicado (veaThe Effect of Open Access).
Article metrics | |
---|---|
Abstract views | |
Galley vies | |
PDF Views | |
HTML views | |
Other views |