Conceptions of the development of homework for meaningful learning

Authors

  • Adriana Maribel Díaz Masmuta
  • Seidi Paola Vargas Rosero

DOI:

https://doi.org/10.31948/Rev.unimar/unimar40-1-art4

Keywords:

Conceptions, homework, significant learning, pedagogy

Abstract

This research wanted to analyze the teachers and students from ninth grade’s conceptions about homework development in order to get meaningful learning in Biology subject in Educational Institution Sagrado Corazón de Jesús, located in El Ingenio, Sandoná, in order to apply the improving actions through a didactic activities guide. For this reason, it is used a qualitative paradigm addressed a hermeneutical approach which is descriptive. The information collection was carried out through a semi-structured interview directed at teachers, a focus group interview with students, documentary analysis: a checklist of the Biology subject notebooks, and a diagnostic and evaluation reflection workshop in order to delve into the relationship between homework and the meaningful learning involved in carrying out these tasks. Also, it is implemented a data processing applying a grounded theory by using an information dump method through the matrix of propositions, instrument triangulation, and inductive categories. Summarizing, to talk about the conceptions in the scholar tasks development on teachers, it is evident that they do not present planning of the homework in aspects such as time, purpose, place, and materials. On the other hand, among the conceptions that stand out in the students, is to recognize the homework as a duty towards the teacher through an evaluative note, limiting the attitude, appropriation of knowledge and motivation in front of them, referring to scarce meaningful learning at the time of developing them.

Author Biographies

Adriana Maribel Díaz Masmuta

Licenciada en Educación Básica con Énfasis en Ciencias Naturales y Educación Ambiental; Magíster en Pedagogía

Seidi Paola Vargas Rosero

Psicóloga. Magíster en Pedagogía.

References

Álvarez, L., Ruiz, B. y González, R. (2019). Padres y madres ante las tareas escolares: la visión del profesorado. Aula Abierta, 48(1), 77-84.

Arbeláez, R. (2008). En el reconocimiento de las concepciones docentes se encuentra el camino del mejoramiento continuo de la calidad docente. Revista UIS, 4-10. https://acortar.link/Gd05yM

Ausubel, D., Novak, J. y Hanesian, H. (1993). Psicología educativa: un punto de vista cognoscitivo. Editorial Trillas.

Barrios, N.E., Castillo, M.C., Fajardo, F., Rojas, J.H. y Nova, A. (2004). El aula, un escenario para el trabajo en equipo [Tesis de Maestría, Pontificia Universidad Javeriana].https://repository.javeriana.edu.co/bitstream/handle/10554/229/edu27.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Becerra, A. (2010). El devenir de las tareas escolares y la emergencia de la infancia contemporánea: una arqueología histórica en Colombia entre 1968 y 2006. Pedagogía y Saberes, (33), 51-61.

Betancourt, A. (1996). El taller educativo. Cooperativa Editorial Magisterio.

Bonilla-Castro, E. y Rodríguez, P. (2005). Más allá del dilema de los métodos: la investigación en Ciencias Sociales (3.ª ed.). Universidad de Los Andes y Grupo Editorial Norma.

Chrobak, R. (2017). El aprendizaje significativo para fomentar el pensamiento crítico. Archivos de Ciencia de la Educación, 11(12), 1-10.

Colegio Sagrado Corazón de Jesús. (2018). Proyecto Educativo Institucional 2019-2020. https://wwwfs.mineduc.cl/Archivos/infoescuelas/documentos/12650/ProyectoEducativo12650.pdf

Da Ponte, J. (1999). Las creencias y concepciones de maestros, como un tema fundamental en formación de maestros. https://acortar.link/txGaqz

Díaz, F. (2002). Constructivismo y aprendizaje significativo. McGrawHill.

Díaz, F. y Hernández, G. (2005). Estrategias docentes para un aprendizaje significativo. McGraw-Hill.

Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, L. (2014). Metodología de la investigación (6.a ed.). McGraw-Hill / Interamericana Editores, S.A. de C.V.

Kohn, A. (2014). El mito de los deberes: ¿por qué son perjudiciales para el aprendizaje y la convivencia? Kaleida Forma.

Lahoz, D. (2007). El trabajo escolar en casa. http://profesores.sanvalero.net/~w0053/archivos/curso_0607/el_trabajo_escolar_en_casa.pdf

Marín, J. (2018). Investigar en educación y pedagogía. Sus fundamentos epistemológicos y metodológicos. Editorial Magisterio.

Ministerio de Educación Nacional (MEN). (2016). https://educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2017/01/guia_sugerencias_tareas_2016.pdf

Monereo, C. (1999). Estrategias de enseñanza y aprendizaje. Formación del profesorado y aplicación en la escuela. Editorial Graó.

Montuy, C.C. (2012). La importancia de la tarea escolar en el aprovechamiento de los alumnos de la escuela primaria [Tesis de Pregrado, Universidad Pedagógica Nacional]. http://digitalacademico.ajusco.upn.mx:8080/jspui/handle/123456789/11773

Moreno, F. (2015). Función pedagógica de los recursos materiales en educación infantil. Vivat Academia, (133), 12-25. https://www.redalyc.org/pdf/5257/525752885002.pdf

Murillo, F., Martínez, C. y Hernández, R. (2011). Decálogo para una enseñanza eficaz. REICE, Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 9(1), 6-27. https://www.redalyc.org/pdf/551/55118790002.pdf

Rodas, M.C. (2012). Las tareas escolares extraclase y su incidencia en el rendimiento de los estudiantes del tercer año de educación general básica de la Escuela Aurelio Ochoa Alvear de la parroquia Turi, Cantón Cuenca [Tesis de Pregrado, Universidad Técnica de Ambato]. https://repositorio.uta.edu.ec/bitstream/123456789/3580/1/tebp_2012_684.pdf

Sadler, R. (2010). Beyond feedback: developing student capability in complex appraisal. Assessment and Evaluation in Higher Education, 35(5), 535-550. https://doi.org/10.1080/02602930903541015

Sánchez, S. (2012). Las tareas escolares como medio para obtener un aprendizaje significativo. https://es.scribd.com/document/357541322/Las-Tareas-Escolares-Como-Medio-Para-Obtener-Un-Aprendizaje-Significativo

Sarmiento, C. y Teófilo, W. (2017). Relación entre el nivel del cumplimiento de las tareas escolares y el rendimiento escolar de estudiantes de la Institución Educativa Benjamín Franklin del Cercado [Tesis de Pregrado, Universidad Nacional de San Agustín de Arequipa]. http://repositorio.unsa.edu.pe/handle/UNSA/4430

How to Cite

Díaz Masmuta, A. M., & Vargas Rosero, S. P. (2022). Conceptions of the development of homework for meaningful learning. Revista UNIMAR, 40(1), 76–91. https://doi.org/10.31948/Rev.unimar/unimar40-1-art4

Downloads

Download data is not yet available.

Published

2022-02-24

Issue

Section

Artículos resultado de investigación

Altmetric

QR Code
Article metrics
Abstract views
Galley vies
PDF Views
HTML views
Other views

Some similar items: