Creative thinking: a study from the Plastic Arts

Authors

  • Elsa Liliana Bermeo-Álvarez Institución Educativa La Cabaña
  • Luz Stella Urquina-Delgado Institución Educativa Municipal Criollo

DOI:

https://doi.org/10.31948/Rev.unimar/unimar39-2-art8

Keywords:

Creative thinking, plastic arts, didactic proposa, sensitivity, aesthetic appreciation, communication

Abstract

Creative thinking is an important aspect in the integral development of students that must accompany the space of pedagogical practices; however, strategies are needed that aim to develop it in a didactic way. In this way, this investigative work arises, with the purpose of strengthening creative thinking from the implementation of the plastic arts in students of the seventh grade B of the Educational Institution La Cabaña, Main Seat, in the municipality of Saladoblanco, Huila. The research was framed in a qualitative route, with an action research approach, using the observation technique to determine the problem, analyze it, and finally intervene it. Some artistic workshops were applied that created the need to implement creative thinking in students, obtaining productions that represented their imagination, emotions, and originality, thus developing specific skills in the artistic area such as sensitivity, aesthetic appreciation, and communication.

Author Biographies

Elsa Liliana Bermeo-Álvarez, Institución Educativa La Cabaña

Magíster en Pedagogía; Licenciada en Educación Básica con Énfasis en Educación Artística. Docente Institución Educativa La Cabaña, Saladoblanco, Huila, Colombia

Luz Stella Urquina-Delgado, Institución Educativa Municipal Criollo

Magíster en Ciencias de la Educación; Licenciada en Educación Básica con énfasis en Inglés. Docente Institución Educativa Municipal Criollo, Pitalito, Huila, Colombia.

References

Arévalo, R. y Arévalo, O. (2015). Desarrollo del pensamiento creativo a partir de las vanguardias artísticas modernas (Documento sin publicar). Universidad Mariana, Pasto.

Borda Miranda, N.M. (2013). Desarrollo de la creatividad artística a través de la expresión corporal en los preescolares. https://sites.google.com/site/delfineditores/temas-de-interes-educativo/desarrollo-de-la-creatividad-artistica-a-traves-de-la-expresion-corporal-en-los-preescolares

Campuzano, E. (2004). Técnicas y métodos experimentales para la formación del pensamiento creativo en las artes plásticas (Tesis Doctoral). Universidad Complutense de Madrid. https://eprints.ucm.es/id/eprint/1745/1/T22471.pdf

Cuesta-Suarez, S.M. (2016). Una propuesta didáctica para contribuir al desarrollo de la expresión de ideas, vivencias y sentimientos de los alumnos de secundaria a través de la educación artística (Tesis Doctoral), Universidad Complutense de Madrid. https://eprints.ucm.es/id/eprint/38938/1/T37729.pdf

Díaz Flores, G. (2015). Modelo didáctico basado en el pensamiento complejo y la teoría de las inteligencias múltiples, para el desarrollo del proceso de enseñanza-aprendizaje del área de arte en el nivel secundario (Tesis Doctoral). Universidad Nacional Pedro Ruiz Gallo. https://repositorio.unprg.edu.pe/handle/20.500.12893/390

Esquivias, M.T. (2004). Creatividad: Definiciones, Antecedentes y Aportaciones. Revista Digital Universitaria, 5(1), 1-17.

Hernández, F. (2003). Educación y cultura visual. Editorial Octaedro.

Hernández, J. (2020). ¿De qué verdad somos capaces? Justicia epistémica y conflictos armados. Nómadas, 41. http://nomadas.ucentral.edu.co/nomadas/pdf/nomadas_41/41_13P_El_arte_es_vida_y_la_vida_es_arte.pdf

Ministerio de Educación Nacional (MEN). (s.f.). Serie Lineamientos Curriculares. Educación Artística. https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-339975_recurso_4.pdf

Ministerio de Educación Nacional (MEN). (2010). Documento No. 16 Orientaciones Pedagógicas para la Educación Artística en Básica y Media. https://www.mineducacion.gov.co/1759/w3-article-241907.html?_noredirect=1

Riestra, D. (2010). Para debatir: ¿Cómo surgen y cómo llegan las propuestas didácticas? El Toldo de Astier, Memoria Académica, 1(1), 1-15.

Rodríguez, A.M., Velasco, N.C. y Jiménez, C.P. (2014). La educación artística: una práctica pedagógica en la formación de sujetos diversos. Plumilla Educativa, 14(2), 85-107. https://doi.org/10.30554/plumillaedu.14.755.2014

How to Cite

Bermeo-Álvarez, E. L., & Urquina-Delgado, L. S. (2021). Creative thinking: a study from the Plastic Arts. Revista UNIMAR, 39(2), 171–184. https://doi.org/10.31948/Rev.unimar/unimar39-2-art8

Downloads

Download data is not yet available.

Published

2021-10-04

Issue

Section

Artículos resultado de investigación

Altmetric

QR Code
Article metrics
Abstract views
Galley vies
PDF Views
HTML views
Other views

Some similar items: