Methodological conceptions that teachers apply and know in critical reading

Authors

  • Johnny Danilo Luna Martínez Institución Educativa Ciudad de Pasto, Pasto, Nariño, Colombia
  • Carolina Rodríguez Vallejo Colegio Sagrado Corazón de Jesús – Hermanas Bethlemitas, Pasto, Nariño, Colombia

DOI:

https://doi.org/10.31948/Rev.unimar/unimar37-1-art2

Keywords:

Methodological conceptions, critical reading, lines of training, teaching practice

Abstract

This article is the research and the objective result of making visible the methodological conceptions about critical reading, as an analysis input so that high school teachers strengthen their teaching and learning processes, starting from the dialogue between peers and training lines formulation.
The scarce theoretical foundation that teachers have regarding the use of critical reading in their training processes, makes their importance for teaching and learning, a reductionist aspect in education. Inside the critical reading and the critical reader development is necessary a formation from knowledge, methodology and evaluation of this process. In addition, the most important aspects of the communication between teachers need to be established so that this form highlights the most appropriate methodologies and the best methods to develop and strengthen the processes of training critical readers.

Author Biographies

Johnny Danilo Luna Martínez, Institución Educativa Ciudad de Pasto, Pasto, Nariño, Colombia

Magíster en Pedagogía. Docente de la Institución Educativa Ciudad de Pasto, Pasto, Nariño, Colombia.

Carolina Rodríguez Vallejo, Colegio Sagrado Corazón de Jesús – Hermanas Bethlemitas, Pasto, Nariño, Colombia

Magíster en Pedagogía. Docente del Colegio Sagrado Corazón de Jesús – Hermanas Bethlemitas, Pasto, Nariño, Colombia.

References

Burlando, G. (2005). Recepción suareciana de Aristóteles: percepción, representación y verdad. Revista Filosófica de Coimbra, 28, 323-348.

Carlino, P. (2005). Escribir, leer y aprender en la universidad. Una introducción a la alafabetización académica. Buenos Aires, Argentina: Fondo de Cultura Económica.

Carrasco, J. (2004). Estrategias de aprendizajer, para aprender más y mejor. Madrid, España: Rialp.

Casas, R. (2004). Razonamiento Verbal: lectura Crítica. Lima, Perú: Editorial Megabyte.

Cassany, D. (2006). Tras la líneas. Sobre la lectura contemporánea. Barcelona, España: Anagrama Editorial.

Congreso de la República de Colombia. (1993). Ley 98 de 1993 “por medio de la cual se dicta normas sobre democratización y fomento del libro colombiano”. Recuperado de https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-104559_archivo_pdf.pdf

Facione, P. (2007). Pensamiento crítico: ¿Qué es y por qué es importante? Recuperado de http://eduteka.icesi.edu.co/pdfdir/PensamientoCriticoFacione.pdf

Flórez, R. (1999). Evaluación, Pedagogía y Cognición. Santafé de Bogotá: McGraw-Hill Interamericana S.A.

Freire, P. (2004). Pedagogía de la Autonomía: Saberes necesarios para la práctica educativa. São Paulo, Brasil: Paz e Terra, S.A.

Giroux, H. (1988). Teachers as intellectuals. Toward a critical pedagogy of learning. United States of America: Greenwood Publishing Group.

Gómez, M. y Zemelman, H. (2006). La labor del maestro: formar y formarse. México: Editorial Pax México.

Habermas, J. (1993). El discurso filosófico de la modernidad. Madrid, España: Santillana S.A.

Lerner, D. (2001). Leer y escribir en la escuela: lo real, lo posible y lo necesario. México: Fondo de Cultura Económica.

Monereo, C., Castelló, M., Clariana, M., Palma, M. y Pérez, M. (2006). Estrategias de enseñanza y aprendizaje. Formación del profesorado y aplicación en la escuela (6.ª ed.). Barcelona, España: Editorial Graó.

Narváez, E. y Cadena, S. (Comp.). (2008). Los desafíos de la lectura y la escritura en la educación superior: Caminos posibles. Cali, Colombia: Universidad Autónoma de Occidente.

Piaget, J. e Inhelder, B. (2008). Psicología del niño. Madrid, España: Editorial Morata.

Serrano, S. y Madrid, A. (2007). Competencias de la lectura crítica. Una propuesta para la reflexión y la práctica. Acción Pedagógica, 16, 58-68.

Van Dijk, T. (1999). El análisis crítico del discurso. Barcelona, España: Antrhropos.

Vigotsky, L. (1978). El desarrollo de los procesos psicológicos superiores. Barcelona, España: Editorial Crítica.

How to Cite

Luna Martínez, J. D., & Rodríguez Vallejo, C. (2019). Methodological conceptions that teachers apply and know in critical reading. Revista UNIMAR, 37(1), 35–49. https://doi.org/10.31948/Rev.unimar/unimar37-1-art2

Downloads

Download data is not yet available.

Published

2019-06-13

Issue

Section

Artículos resultado de investigación

Altmetric

QR Code
Article metrics
Abstract views
Galley vies
PDF Views
HTML views
Other views