The mainstreaming of environmental values as a pedagogical strategy for the first-grade curriculum of the Jorge Eliécer Gaitán Educational Institution of Orito, Putumayo

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31948/rev.criterios/29.2-art7

Keywords:

environment, values, students, skills, curriculum, mainstreaming, strategies

Abstract

This article shows the result of an investigation on how to mainstream environmental values, as a pedagogical strategy for the first-grade curriculum of the Jorge Eliécer Gaitán Educational Institution in Orito, Putumayo, in which 30 students from group 1-2 were taken as a sample.

The research becomes relevant when the question arises: How to mainstream environmental values in a pedagogical strategy for the first-grade curriculum of the Jorge Eliecer Gaitán Educational Institution in Orito, Putumayo? which leads to the contribution of new knowledge about the ways of mainstream pedagogical practices to promote the environmental values that first-grade students should acquire, being feasible and pertinent the implementation of actions from the educational field through the flexibility of the curriculum and the design of a proposal that contains environmental education strategies. The proposal is innovative because it promotes comprehensive and interdisciplinary educational processes, where environmental values are considered as training patterns to involve different subjects through the planning of environmental issues, to promote a transversal component according to the reality of the context.

References

Álvarez, C. M. (2013). Reciclaje y su aporte en la educación ambiental [Tesis de Pregrado, Universidad Rafael Landívar]. http://biblio3.url.edu.gt/Tesario/2013/05/09/Alvarez-Carina.pdf

Baeza, W. E. (2013). Educación ambiental como eje transversal en la escuela secundaria. Unida didáctica: aguas con el agua [Tesis de Pregrado, Universidad Pedagógica Nacional de México]. http://200.23.113.51/pdf/29890.pdf

Barraza, L. (2003). La formación de conceptos ambientales: el papel de los padres en la comunidad indígena de San Juan Nuevo Parangaricutiro. Gaceta Ecológica, (66), 76-80.

Bartra, R. H. (2009). Distribución espacial del potencial íctico y ornitológico en la parte baja del río Mayo 2008 [Tesis de Pregrado, Universidad Nacional de San Martín]. https://repositorio.unsm.edu.pe/handle/11458/1048?show=full.

Criollo, J. M. y Vizuete, G. (2018). El cuidado del medio ambiente y su importancia en la educación inicial. Didasc@lia: Didáctica y Educación, 9(4), 1-10.

Díaz Barriga, Á. y Luna, A. B. (Coord.). (2014). Metodología de la investigación educativa. Aproximaciones para comprender sus estrategias. Ediciones Díaz de Santos.

Escalona, J. y Boada, D. (2001). Evaluación de actitudes ambientales en estudiantes de Ciencias. Educere, 5(15), 302-306.

Eslava-Zapata, R. A., Zambrano-Vivas, M. V., Chacón-Guerrero, E. J., González-Júnior, H. A. y Martínez-Nieto, A. J. (2018). Estrategias didácticas para la promoción de valores ambientales en la educación primaria. AiBi, Revista de investigación, administración e ingenierías, 6(1), 62-69. https://doi.org/10.15649/2346030X.476 DOI: https://doi.org/10.15649/2346030X.476

Espejel, A. y Castillo, I. (2019). Educación ambiental en el bachillerato: De la escuela a la familia. Alteridad, Revista de Educación, 14(2), 231-242. https://doi.org/10.17163/alt.v14n2.2019.07 DOI: https://doi.org/10.17163/alt.v14n2.2019.07

González, H. (2016). La evaluación de la educación ambiental en las escuelas cubanas. Algunas consideraciones. Revista Amazonía Investiga, 5(8), 67-77.

Guevara, J. y Guevara, S. (2015). De la cultura de la basura a la cultura de los residuos: comunicación estratégica para el cambio de actitudes ciudadanas. Cuadernos De H Ideas, 9(9), 1-21.

Ley 115 de 1994. (1994, 8 de febrero). Congreso de la República de Colombia. https://www.mienducacion.gov.co/1621/articles-85906_archivo_pdf.pdf

Piñeros, S. T. (2017). Incidencia de estrategias pedagógicas para el desarrollo de competencias científicas en el manejo de residuos sólidos plásticos en el colegio Fernando Soto Aparicio IED [Tesis de Maestría, Universidad de la Sabana]. https://www.lareferencia.info/vufind/Record/CO_12e65fc40ba1817b6e4d5d9419d182b8

Velásquez, J. A. (2009). La transversalidad como posibilidad curricular desde la educación ambiental. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos (Colombia), 5(2), 29-44.

Villacís, A. E. y Rentería, F. R. (2012). Estrategias de participación activa en el cuidado del medio ambiente [Tesis de Pregrado, Universidad Estatal de Milagro]. https://rraae.cedia.edu.ec/Record/UNEMI_57c4694b9809fcb6dc80eadbb2bf6f38

Zambrano, L. C. (2015). Formación de hábitos para el cuidado del medio ambiente en la educación inicial. Revista San Gregorio, 1(9), 16-21.

How to Cite

Tacán Arteaga, A. S., Cuatindioy Tapia, M. F., & Enríquez Osorio, Y. M. (2022). The mainstreaming of environmental values as a pedagogical strategy for the first-grade curriculum of the Jorge Eliécer Gaitán Educational Institution of Orito, Putumayo. Revista Criterios, 29(2), 111–122. https://doi.org/10.31948/rev.criterios/29.2-art7

Downloads

Download data is not yet available.

Published

2022-09-22

Issue

Section

Artículos resultado de investigación

Altmetric

QR Code
Article metrics
Abstract views
Galley vies
PDF Views
HTML views
Other views

Some similar items: