Training, self-perception, and prospective neuroeducation in primary level teachers

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31948/Rev.unimar/unimar41-1-art8

Keywords:

neurosciences, neuroeducation, neuro-didactics, initial teacher training, training

Abstract

The objective of this research was to know the state of neuroeducation in the training, self-perception, and foresight of primary school teachers. The study, under the quantitative approach, using the hypothetical-deductive method, with a descriptive-correlational scope and a non-experimental design, was carried out based on the hypothesis of the existence of a correlation between the lack of teacher training in neuroeducation and the implementation of neuro didactics in Durango classrooms. The sample consisted of 100 teachers from the Center for Research and Innovation for Educational Development, Professor Rafael Ramírez Unit, located in the city of Durango, Mexico. In order to measure the state of neuroeducation in the teachers in the sample, a Likert scale-type instrument was designed, in which six dimensions were measured: previous training in the area of neuroeducation; self-perception of knowledge in neuroeducation; barriers and difficulties for the application and use of neuroeducation; importance of neuroeducation in teaching practice; knowledge about basic neuroeducational aspects; and, willingness to train and to implement neuroeducation in the classroom. As a result of the analysis of the data obtained, some findings in previous research are confirmed, which supports the conclusions drawn by the instrument to establish that there is a significant correlation with the proposed hypothesis.

Author Biographies

Alejandro Díaz Cabriales, Centro de Investigación e Innovación para el Desarrollo Educativo Profesor Rafael Ramírez

Doctorando en Innovación en Tecnología Educativa, Universidad Autónoma de Querétaro. Coordinador del Centro de Investigación e Innovación para el Desarrollo Educativo Profesor Rafael Ramírez.

Rocío Edith López Martínez, Universidad Autónoma de Querétaro.

Doctora en Alta Dirección. Docente-Investigador de la Universidad Autónoma de Querétaro. 

Netzahualcóyotl Bocanegra Vergara, Universidad Pedagógica de Durango

Doctor en Ciencias para el Aprendizaje, Universidad Pedagógica de Durango. Docente-Investigador en la Universidad Pedagógica de Durango.

References

Acta, Y. (2019). Modelo de formación neuroeducativa para docentes en la República Dominicana. Revista Cubana de Educación Superior, 38(3). http://scielo.sld.cu/pdf/rces/v38n3/0257-4314-rces-38-03-e14.pdf

Agudelo, L. (2018). Un ambiente virtual de aprendizaje dirigido a docentes para fomentar procesos de aprendizaje de la escritura tomando como base elementos de la neurociencia cognitiva [Tesis de maestría, Universidad de la Sabana]. Repositorio institucional. http://hdl.handle.net/10818/33665

Aguilar, M., Conde, C. y Hernández, M. (2019). Importancia de la inclusión de la neuropedagogía en la formación docente en las escuelas normales: diagnóstico BYCENES [Memoria]. Congreso Nacional de Investigación sobre Educación Normal, Conisen, Playas de Rosarito. http://www.conisen.mx/memorias2019/memorias/2/P508.pdf

Barrios-Tao, H. (2016). Neurociencias, educación y entorno sociocultural. Educación y Educadores, 19(3), 395-415. https://doi.org/10.5294/edu.2016.19.3.5

Calzadilla, O. y Álvarez, J. (2017). La integración de las neurociencias en la formación inicial de docentes. Mendive Revista de Educación, 15(1), 20-38.

Calzadilla, O. (2017). La integración de las neurociencias en la formación inicial de docentes para las carreras de la educación inicial y básica: caso Cuba. Actualidades Investigativas en Educación, 17(2), 1-27. https://doi.org/10.15517/aie.v17i2.28709

Coral-Melo, C. B., Martínez-Rubio, S. L., Maya-Calpa, N. E. y Marroquín-Yerovi, M. (2021). La neuroeducación y aprendizaje significativo. Estudio experimental en tres instituciones del nivel de básica primaria. Revista UNIMAR, 39(2), 50-83. https://doi.org/10.31948/Rev.unimar/unimar39-2-art3

Corbetta, P. (2007). Metodología y Técnicas de Investigación Social. McGraw Hill / Interamericana de España, S. A. U.

D’Addario, M. (2019). Educación y neurociencia Tratados, análisis, neuroaula y ejercicios. KDP.

Díaz-Cabriales, A. (2021). La neuroeducación en los programas de formación y profesionalización docente en México. Ciencia y Educación, 5(2), 63-78. https://doi.org/10.22206/cyed.2021.v5i2.pp63-78

Diez-Martínez, E. y Morales-Velasco, R. A. (2020). Codiseño de objetos de aprendizaje OA como estrategia de capacitación a docentes de educación superior. EDUTEC. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 74(número especial), 114-126. https://doi.org/10.21556/edutec.2020.74.1765

Falquez, J. y Ocampo, J. (2018). Del conocimiento científico al malentendido. Prevalencia de neuromitos en estudiantes ecuatorianos. Revista Iberoamericana de Educación, 78(1), 87-106. https://doi.org/10.35362/rie7813241

González, C. (2018). Prácticas docentes y neuroeducación. Análisis del conocimiento sobre neuroeducación en profesores que imparten la asignatura de Ciencias Naturales en Educación General Básica [Tesis de pregrado, Universidad de Concepción]. Repositorio UdeC. http://repositorio.udec.cl/jspui/handle/11594/3225

Jiménez, E. y Calzadilla, O. (2021). Prevalencia de neuromitos en docentes de la Universidad de Cienfuegos. Ciencias Psicológicas, 15(1), e–2358. https://doi.org/10.22235/cp.v15i1.2358

Jiménez, E., López, M. y Herrera, D. (2019). La Neurociencia en la formación inicial de docentes. Revista Conrado, 15(67), 241-249. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/974

Juarez, A. (2020). La neurodidáctica: Propuesta de fortalecimiento pedagógico para los docentes del nivel primario [Tesis de maestría, Universidad César Vallejo]. Repositorio de una Universidad César Vallejo. https://hdl.handle.net/20.500.12692/53710

Luzzi, D. (2017). Estrategias de enseñanza basadas en neurociencias cognitivas aplicadas en el proceso de enseñanza aprendizaje por los docentes del programa de Maestría en Docencia Superior de la Facultad de Ciencias de la Educación [Tesis de maestría, Universidad de Panamá]. Repositorio Centroamericano SIIDCA-CSUCA. https://repositoriosiidca.csuca.org/Record/RepoUP1871

Monje, C. A. (2011). Metodología de la investigación cualitativa y cuantitativa Guía didáctica. Universidad Surcolombiana. https://www.uv.mx/rmipe/files/2017/02/Guia-didactica-metodologia-de-lainvestigacion.pdf

Pacheco, D. (2021). Neurociencia en educación primaria: competencia de aprender a aprender y su papel en la acción tutorial Análisis del conocimiento de los docentes sobre neuroeducación, identificación de neuromitos y buenas prácticas basadas en la evidencia científica [Tesis de maestría, Universitar Oberta de Catalunya]. Repositorio institucional. http://hdl.handle.net/10609/133891

Petlák, E., & Schachl, H. (2019). Neurodidactics and its perceptions by teachers in Slovakia. The New Educational Review, 57, 161-172. https://doi.org/10.15804/tner.19.57.3.13

Pherez, G., Vargas, S., Jerez, J. (2018). Neuroaprendizaje, una propuesta educativa: herramientas para mejorar la praxis del docente. Civilizar Ciencias Sociales y Humanas, 18(34), 149-166. https://doi.org/10.22518/usergioa/jour/ccsh/2018.1/a10

Ricoy, A. (2018). Formación docente y su relación con los contextos inclusivos. Revista Internacional de Apoyo a La Inclusión, Logopedia, Sociedad y Multiculturalidad, 4(2), 160-171. https://doi.org/10.17561/riai.v4.n2.9

Ruíz-Bueno, A. (2009). Método de encuesta: construcción de cuestionarios, pautas y sugerencias. Revista d’Innovació i Recerca en Educació, 2(2), 96-110. https://doi.org/10.1344/reire2009.2.2226

Sánchez, J. (2018). La importancia de la formación docente en neuroeducación [Tesis de pregrado, Universidad de Sevilla]. Depósito de Investigación Universidad de Sevilla. https://hdl.handle.net/11441/82906

Soto, C. A. (2016). Relación entre las prácticas pedagógicas y las neurociencias: aportes al currículo de educación inicial [Tesis de maestría, Universidad Pedagógica Nacional]. Repositorio Institucional UPN. http://hdl.handle.net/20.500.12209/1052

Zabalza, M. A. y Zabalza, M. A. (2018). Neurociencias y formación de profesores para la educación infantil. Revista Latinoamericana de Educación Infantil, 7(1), 78-85. https://revistas.usc.gal/index.php/reladei/article/view/5262

How to Cite

Díaz Cabriales, A., López Martínez, R. E., & Bocanegra Vergara, N. (2023). Training, self-perception, and prospective neuroeducation in primary level teachers. Revista UNIMAR, 41(1), 137–149. https://doi.org/10.31948/Rev.unimar/unimar41-1-art8

Downloads

Download data is not yet available.

Published

2023-03-09

Issue

Section

Artículos resultado de investigación

Altmetric

QR Code
Article metrics
Abstract views
Galley vies
PDF Views
HTML views
Other views

Some similar items: