Proverbs as a didactic strategy to strengthen the inferential and critical reading level through Virtual Learning Objects

Authors

  • Joel Pedrozo-Castrillo I.E de Aguas Blancas, Cesar, Colombia
  • Martin Adán Quiroga-Fernández Universidad Popular del Cesar Valledupar, Colombia
  • Juan Camilo Castro-Mendoza Universidad Popular del Cesar

DOI:

https://doi.org/10.31948/Rev.unimar/unimar39-2-art9

Keywords:

Educaplay, proverbs, reading comprehension, reading level

Abstract

The objective of the research was to strengthen the inferential and critical reading level of 5th-grade students of the Osvaldo Vergara Fernández School using the saying as a teaching strategy and a Virtual Learning Object as a technological mediation tool. Methodologically, it was located in the social critical paradigm with a qualitative approach and the Action Research method developed in three phases: design, applicability, and evaluation of effectiveness applied to 18 students between 9 and 11 years old. The results indicated that reading comprehension, motivation, and interest in critical reading were strengthened through proverbs, having technologies as a foundation. It concluded that the didactic strategies were successful because they contributed to reading for pleasure, taking into account the needs of the students and the didactic sequence, which served to strengthen the students’ skills and abilities.

Author Biographies

Joel Pedrozo-Castrillo, I.E de Aguas Blancas, Cesar, Colombia

Magíster en Pedagogía; Licenciado en Lengua Castellana e inglés.Docente de aula de la I.E de Aguas Blancas, Cesar, Colombia.

Martin Adán Quiroga-Fernández, Universidad Popular del Cesar Valledupar, Colombia

Magíster en Pedagogía; Licenciado en Lengua Castellana e Inglés; Diplomado en Docencia Universitaria. Docente Universidad Popular del Cesar Valledupar, Colombia

Juan Camilo Castro-Mendoza, Universidad Popular del Cesar

Master in teaching English as a foreign language; Licenciado en Lengua Castellana e Inglés; Diplomado en Docencia Universitaria. Docente Universidad Mariana y Universidad Popular del Cesar. Docente de la IE Bello Horizonte.

References

Beltrán, Y. y Rojas, L. (2016). Los objetos virtuales de aprendizaje como estrategia pedagógica para fortalecer la lectura y la escritura en los niños del grado transición del Colegio Modelo De La Costa (Trabajo de Grado). Universidad de Cartagena. https://repositorio.unicartagena.edu.co/handle/11227/4982

Benítez, P.E. y Gaibor, R.D. (2012). Estrategias de lectura crítica para el mejoramiento académico del proceso de enseñanza aprendizaje en los estudiantes del séptimo año de educación general básica de la escuela José Joaquín de Olmedo de la Parroquia Caracol de Guanjo, Cantón Babahoyo, provincia Los Ríos, durante el periodo 2012-2013 (Trabajo de Grado). Universidad Estatal de Bolívar. http://www.dspace.ueb.edu.ec/bitstream/123456789/1096/1/TESIS%20%20LECTURA%20CRITICA.pdf

Brenes, F. (2006). Evaluación diagnóstica, formativa y sumativa de los aprendizajes. https://docentesaldia.com/2019/02/05/evaluacion-diagnostica-formativa-y-sumativa-definiciones-y-ejemplos/

Castellanos, D. y Grueiro, I. (1999). Estrategias de enseñanza y aprendizaje: Los caminos del aprendizaje autorregulado. Editorial Pueblo y Educación, La Habana.

Castilla, Y.M., Martínez, M. y Solano, J.M. (2016). El canto vallenato tradicional como estrategia didáctica para la comprensión lectora: Instituto Murgas de Valledupar Cesar - Colombia. Escenarios, 14(2), 20-30. https://doi.org/10.15665/esc.v14i2.929

Corbetta, P. (2003). Metodología y técnicas de investigación social en ámbito educativo. McGraw Hill España.

Cubillos, D.S. (2009). Nacimiento y evolución de las telecomunicaciones. https://sites.google.com/site/ticsyopal5/assignments/homeworkforweekofoctober25th

De La Fuente, M.Á. (2004). Valoración y aprendizaje de los refranes. Escuela Universitaria de educación (Palencia). Tabanque, Revista Pedagógica, (18), 169-188.

Elliott, J. (1993). La investigación-acción en educación. Editorial Morata.

Feria, M.I. y Zúñiga, L.K. (2016). Objetos virtuales de aprendizaje y el desarrollo de aprendizaje autónomo en el área de inglés. Praxis, 12, 63-77. https://doi.org/10.21676/23897856.1848

Herrera, J.J., López, R.M., Rodríguez, Y.M. y Petit, E.E. (2017). Incidencia de los factores en la comprensión lectora de los estudiantes de décimo grado en la Institución Educativa Distrital Madres Católicas. Escenarios, 15(1), 85-108. https://doi.org/10.15665/esc.v15i1.1123

Jurado Valencia, F. (2018). La lectura crítica: el diálogo entre los textos. https://rutamaestra.santillana.com.co/la-lectura-critica-el-dialogo-entre-los-textos/

Koszla-Szymanka, M. (1998). Los proverbios y refranes en la enseñanza de la lengua española. https://es.scribd.com/doc/310695100/Documento-Los-Proverbios-y-Refranes-en-La-Ensenanza-de-La-Lengua-Espanola-CL5

Marshall, C. y Rossman, B. (1989). Designing qualitative research. California Sage.

Martínez, R. y Rodríguez, B. (2011). Estrategias de comprensión lectora mediadas por TIC. Una alternativa para mejorar las capacidades lectoras en secundaria. Escenarios, 9(2), 18-25.

Massa, S. y Pesado, P. (2012). Evaluación de la usabilidad de un objeto de aprendizaje por estudiantes. Revista TE&ET, 8, 65-76.

Ministerio de Educación Nacional (MEN). (s.f). Estándares Básicos de Competencias del lenguaje. https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-116042_archivo_pdf1.pdf

Ministerio de Educación Nacional (MEN). (2007). Banco Nacional de Objetos de Aprendizaje e Informativos. http://portalapp.mineducacion.gov.co/drupalM/.

Monereo. C. (Coord.) (1994). Estrategias de enseñanza y aprendizaje. Formación del profesorado y aplicación en la escuela. Editorial Graó

Osorio, R.A. (2001). El cuestionario. Universidad de Antioquia.

Pérez, J. (2002). El refrán como estrategia de enseñanza para el aprendizaje significativo de algunos contenidos conceptuales del área de Ciencias de la Naturaleza y Tecnología en estudiantes de sexto grado. Sapiens, Revista Universitaria de Investigación, 3(2), 31-52.

Pérez, M. (2004). Leer, escribir, participar: un reto para la escuela, una condición de la política. Conferencia presentada en el Congreso Nacional de Lectura FUNDALECTURA.

Restrepo, B. (2002). Una variante pedagógica de la investigación-acción educativa. Revista Iberoamericana de Educación, 29(1), 1-10. https://doi.org/10.35362/rie2912898

Torrente, G. (1994). La novela de Pepe Ansúrez. Editorial Planeta.

How to Cite

Pedrozo-Castrillo, J., Quiroga-Fernández, M. A., & Castro-Mendoza, J. C. (2021). Proverbs as a didactic strategy to strengthen the inferential and critical reading level through Virtual Learning Objects. Revista UNIMAR, 39(2), 185–205. https://doi.org/10.31948/Rev.unimar/unimar39-2-art9

Downloads

Download data is not yet available.

Published

2021-10-04

Issue

Section

Artículos resultado de investigación

Altmetric

QR Code
Article metrics
Abstract views
Galley vies
PDF Views
HTML views
Other views

Some similar items: