Teaching-Learning of Biology through didactic games

Authors

  • Leidy Johana Criollo Estrada Universidad de Nariño
  • Tania Lizet Garzón Caratar Universidad de Nariño
  • Laura Isabel Villota Castillo Universidad de Nariño
  • Leidy Yuri Guzmán Escobar Universidad Santo Tomas – CAU Pasto

DOI:

https://doi.org/10.31948/unimar36-2.art3

Keywords:

Teaching, learning, biology, didactic game, process

Abstract

The present article derives from the research project entitled: “The game as a didactic strategy for the teaching-learning of Biology”, a theme that arises from the observation of the research team at ninth grades of Liceo de la Universidad de Nariño, whose general objective is: Analyze the didactic strategies used in the teaching-learning process, in order to design a proposal based on the didactic game. Within its theoretical framework, the study is based on theories such as teaching strategies, learning and didactic play. The study is part of the qualitative paradigm, ethnographic approach and research-action type, and follows the five moments of the Pedagogical Integral and Investigative Practice of the Faculty of Education of the University of Nariño: diagnosis, theoretical foundation, collection, systematization and analysis of information.

 

Author Biographies

Leidy Johana Criollo Estrada, Universidad de Nariño

Licenciada en Educación Básica con énfasis en Ciencias Naturales y Educación Ambiental de la Facultad de Educación de la Universidad de Nariño.

Tania Lizet Garzón Caratar, Universidad de Nariño

Licenciada en Educación Básica con énfasis en Ciencias Naturales y Educación Ambiental de la Facultad de Educación de la Universidad de Nariño.

Laura Isabel Villota Castillo, Universidad de Nariño

Licenciada en Educación Básica con énfasis en Ciencias Naturales y Educación Ambiental de la Facultad de Educación de la Universidad de Nariño.

Leidy Yuri Guzmán Escobar, Universidad Santo Tomas – CAU Pasto

Magíster en Docencia Universitaria, Universidad de Nariño. Licenciada en Educación Básica con énfasis en Ciencias Naturales y Educación Ambiental de la Facultad de Educación de la Universidad de Nariño. Docente Tiempo Completo Facultad de Educación, Universidad Santo Tomas – CAU Pasto.

References

Alvarado, L. y García, M. (2008). Características más relevantes del paradigma socio-crítico: su aplicación en investigaciones de educación ambiental y de enseñanza de las ciencias realizadas en el Doctorado de Educación del Instituto Pedagógico de Caracas. Revista Universitaria de Investigación, 9(2), 187-202.

Ander-Egg, E. (2003). Diccionario de Pedagogía. Buenos Aires, Argentina: Magisterio de Río de La Plata.

Belohlavek, P. (2005). Conocimiento, la ventaja competitiva. Abordaje Ontológico Unicista. Buenos Aires, Argentina: Blue Eagle Group.

Beltrán, J. y Bueno, J. (1995). Psicología de la educación. Barcelona, España: S.A. Marcombo

Bermejo, L. (2005). Gerontología educativa. Cómo diseñar proyectos educativos con personas mayores. Madrid, España: Editorial Médica Panamericana.

Colmenares, A. (2012). Investigación-acción participativa: una metodología integradora del conocimiento y la acción. Voces y Silencios: Revista Latinoamericana de Educación, 3(1), 102-115. https://doi.org/10.18175/vys3.1.2012.07

Díaz, I. (2000). Bases de la terapia de grupo. México: Editorial Pax México

Díaz, M. (2014). Metodologías de enseñanza y aprendizaje para el desarrollo de competencias. Madrid, España: Alianza Editorial.

Fandos, M. (2003). Formación basada en las Tecnologías de la Información y la Comunicación: Análisis didáctico del proceso de enseñanza-aprendizaje (Tesis Doctoral). Universitat Rovila I Virgili. Recuperado de https://www.tdx.cat/bitstream/handle/10803/8909/Etesis_1.pdf

Fernández, S. (2008). Notas sobre Acción Educativa en el Exterior. Madrid, España: Editorial Visión Net.

Figueiredo, C., Contreras, L. y Blanco, L. (2012). La ejemplificación del concepto de función: diferencias entre profesores noveles y profesores expertos. Educación Matemática, 24 (1), pp. 73-105.

Flechsig, K. y Schiefelbein, E. (Eds.). (2003). 20 modelos didácticos para América Latina. Washington, Estados Unidos: Secretaría General de la Organización de los Estados Americanos.

Freire, P. (2006). Pedagogía de la autonomía: saberes necesarios para la práctica educativa (11a. ed.). Madrid, España: Siglo XXI Editores.

Frola, P. (2011). Maestros Competentes a través de la planeación y la evaluación por competencias. México: Editorial Trillas.

González, D., Castañeda, S. y Maytorena, M. (2006). Estrategias referidas al aprendizaje, la instrucción y la evaluación. México: Editorial UniSon.

González, A., Márquez, E. y Ramos, J. (2006). La atención y sus alteraciones del cerebro a la conducta. México, D.F.: El Manuel Moderno.

Kuhn, T. (2006). La estructura de las revoluciones científicas (3a. ed.). México: Fondo de Cultura Económica.

Ministerio de Educación Nacional (MEN). (2006). Estándares Básicos de Competencias en Lenguaje, Matemáticas, Ciencias y Ciudadanas. Bogotá, Colombia: Ministerio de Educación Nacional.

Olcese, A. (2002). Como estudiar con éxito: técnicas y hábitos para aprender mejor. México D.F.: Alfaomega.

Pineda, M. y Lemus, F. (2005). Taller de Lectura y Redacción I. México: Pearson Educación.

Ponce, C. (2009). El juego como recurso didáctico. Recuperado de http://www.csi-csif.es/andalucia/modules/mod_ense/revista/pdf/Numero_19/CATALINA_PONCE_HUERTAS02.pdf

San Fabián, J. (1992). La experiencia participativa de los estudiantes en el ámbito escolar. Madrid, España: Centro de Publicaciones y Secretaría General Técnica.

How to Cite

Criollo Estrada, L. J., Garzón Caratar, T. L., Villota Castillo, L. I., & Guzmán Escobar, L. Y. (2018). Teaching-Learning of Biology through didactic games. Revista UNIMAR, 36(2), 41–54. https://doi.org/10.31948/unimar36-2.art3

Downloads

Download data is not yet available.

Published

2018-12-07

Issue

Section

Artículos resultado de investigación

Altmetric

QR Code
Article metrics
Abstract views
Galley vies
PDF Views
HTML views
Other views

Some similar items: