Didactics and charm of Mathematics

Authors

  • Omar Parra Rozo Universidad Militar Nueva Granada
  • Hernando Barrios Tao Universidad Militar Nueva Granada
  • Vianney Rocí­o Dí­az Pérez Universidad Militar Nueva Granada

Keywords:

mathematical thinking, problem solving, didactics, narrative, game

Abstract

This research product provides methodological and didactic tools to teachers and researchers for their consequent classroom work and for the strengthening of research and mathematical skills. The methodology used was exploratory and analytical hermeneutics, focused on documentary analysis based on the search for texts that present theoretical and practical elements in the use of didactic instruments, experiences, games and challenges. Based on the analysis, a proposal is proposed to support the creation of mathematical thinking from reading, narrative, visualization, play, ethical conception and problem solving.The proposal is primarily ascribed to the epistemological and semiologic framework of the writer Umberto Eco and some teachers and researchers working on the creation of a mathematical thinking and various forms of access to pedagogical and didactic problems in this area.

Author Biographies

Omar Parra Rozo, Universidad Militar Nueva Granada

(QEPD). Posdoctor en Métodos, Metodologías y Técnicas de Investigación en Ciencias Sociales y Humanidades; Posdoctor en Narrativa y Ciencia; Posdoctor en Comunicación, Educación y Cultura; Doctor en Literatura; Doctor Honoris Causa en Investigación y Educación Superior. Director de la Línea de investigación de Bioética, educación y cultura-Doctorado en Bioética UMNG. Director del Centro de Investigaciones de la Facultad de Educación y Humanidades y docente titular de tiempo completo de la Universidad Militar Nueva Granada, Bogotá, Colombia.

Hernando Barrios Tao, Universidad Militar Nueva Granada

Doctor en Teología. Director Línea de investigación Bioética, Biopolítica y Biojurídica, Facultad de Educación y Humanidades. Docente de tiempo completo de la Universidad Militar Nueva Granada, Bogotá, Colombia.

Vianney Rocí­o Dí­az Pérez, Universidad Militar Nueva Granada

Doctorante en Educación; Magíster en Educación con énfasis en el Aprendizaje de las Matemáticas. Coordinadora del Programa de Maestría en Educación de la Universidad Militar Nueva Granada. Docente de tiempo completo de la Universidad Militar Nueva Granada, Bogotá, Colombia.

References

Álvarez, I., Ángel, L., Carranza, E. y Soler-Álvarez, M. (2014). Actividades matemáticas: Conjeturar y argumentar. Revista Números. Revista de didáctica de las matemáticas, 85, 75-90.

Bajour, C. (2009). Oír entre líneas. Bogotá D.C.: Asociación colombiana de lectura y escritura, Asolectura.

Beucheot, M. (2004). Hermenéutica, analogía y símbolo. México: Herder.

Caillois, R. (1994). Los juegos y los hombres. La máscara y el vértigo. México, D.F.: Fondo de Cultura Económica.

Carroll, L. (1992). Alicia en el país de las maravillas. México, D.F.: Porrúa.

Cassani, D. (2012). En-Línea. Leer y escribir en la red. Barcelona: Anagrama.

Cubo, L. (2008). Leo pero no comprendo. Estrategias de comprensión lectora. Córdoba: Editorial Comunicarte.

Drucker, P. (2002). Escritos fundamentales. Tomo 2. El Managment. Buenos Aires: Sudamericana.

Eco, U. (1981). Lector in fabula. Barcelona: Lumen.

Eco, U. (1992a). Los límites de la interpretación. Barcelona: Lumen.

Eco, U. (1992 b). Obra abierta. Barcelona: Planeta-Agostini.

Eco, U. (1996). Seis paseos por los bosques narrativos. Barcelona: Lumen.

Eco, U. (2010). Cómo se hace una Tesis. Barcelona: Gedisa.

Fernández, R., Harris, C. y Aguirre, C. (2014). Propuestas para el tratamiento de la competencia matemática y de ciencias a través de la literatura infantil en Educación infantil y Primaria. Revista Números. Revista de didáctica de las matemáticas, 85, 25-39.

Gadamer, H. (2012). Arte y verdad de la palabra. Barcelona: Paidós.

Gadamer, H. (1996). Verdad y método. Salamanca: Ediciones Sígueme.

Graffigna, M., Luna A., Ortiz, A., Pelayes, S., Rodríguez, M. y Varela, N. (2008). Lectura y comprensión de textos en el nivel superior: un desafío compartido entre alumnos y docentes. Revista Iberoamericana de Educación, 46(2), 2-15.

Gudmundsdottir, S. (2005). La naturaleza narrativa del saber pedagógico sobre los contenidos. En La narrativa en la enseñanza, el aprendizaje y la investigación. Buenos Aires: Amorrortu.

Huizinga, J. (1996). Homo ludens. Madrid: Alianza Editorial. https://doi.org/10.1515/9783110810615

Jackson, P. (2005). Sobre el lugar de la narrativa en la enseñanza. En: La narrativa en la enseñanza, el aprendizaje y la investigación. Buenos Aires: Amorrortu.

Marchese, A. y Forradellas, J. (1994). Diccionario de retórica, crítica y terminología literaria. Barcelona: Ariel.

Martins, A. (2014). Los estudiantes de América Latina “no resuelven problemas de la vida real”. BBC Mundo. Recuperado de http://www.bbc.co.uk/mundo/noticias/2014/04/140401_pisa_problemas_vida_am.shtml

Ossandom, J. (2001). Felicidad y política, el fin último de la polis en la filosofía de Aristóteles. Cuadernos de Anuario Filosófico. Departamento de Filosofía. Universidad de Navarra. Recuperado de http://dspace.si.unav.es/dspace/bitstream/10171/5655/1/125.pdf

Organisation for Economic Co-operation and Development (OECD). (s.f.) Pisa in focus. Recuperado de http://www.oecd.org/pisa/pisaenespaol.htm

Parra, R. (2004). El cerebro matemático. Revista Avances en Enfermería, 22(2), 48-57.

Parra, R. (2003). Pensar y soñar. Revista Avances en Enfermería, 21(1), 24-31.

Roldán, G. (2011). Para encontrar un tigre. La aventura de leer. Córdoba: Editorial Comunicarte.

Semana. (2013). Educación a repetir el año. Recuperado de http://www.semana.com/nacion/articulo/resulta-dos-pruebas-pisa-en-colombia/367355-3.

Smullyan, R. (2007). ¿Cómo se llama este libro? Biblioteca Desafíos matemáticos. Barcelona: RBA Coleccionables.

Vallejo, G. (2007). Escenarios de la cultura científica argentina. Ciudad y Universidad (1882-1955). Recuperado de http://www.cecies.org/imagenes/edicion_338.pdf

Wolf, M. (2008). Cómo aprendemos a leer. Historia y ciencia del cerebro y la lectura. Barcelona: Ediciones B.

How to Cite

Parra Rozo, O., Barrios Tao, H., & Dí­az Pérez, V. R. (2016). Didactics and charm of Mathematics. Revista UNIMAR, 34(1), 13–28. Retrieved from https://revistas.umariana.edu.co/index.php/unimar/article/view/1131

Downloads

Download data is not yet available.

Published

2016-02-11

Issue

Section

Artículos resultado de investigación

Altmetric

QR Code
Article metrics
Abstract views
Galley vies
PDF Views
HTML views
Other views

Some similar items: