Learning of mathematics mediated by social networks in the third-grade students

Authors

  • Mónica Patricia Saballet Lara Institución Educativa Bello Horizonte – Sede Villa Yaneth (Valledupar, Cesar). https://orcid.org/0000-0003-0278-5668
  • Aixa Enic Baleta Palomino Universidad Popular del Cesar.
  • Dorixy de Armas Duarte Universidad Popular del Cesar; asesora de proyectos de grado de Maestría en Pedagogía en la Universidad Mariana.

DOI:

https://doi.org/10.31948/rev.criterios/29.2-art12

Keywords:

estratégia de aprendizagem, matemática, redes sociais, aprendizagem

Abstract

The objective of the research was to implement a didactic strategy for learning mathematics mediated by social networks in third-grade students of the Bello Horizonte Educational Institution in the municipality of Valledupar, Cesar. It was framed in the post-positivist paradigm, under the Pedagogical Action Research method. Its design was deployed in three phases: deconstruction of the pedagogical practice (reflection, diagnosis, and reflection); reconstruction (action and observation); and evaluation of the effectiveness of the practice (self-reflection). The population consisted of 30 students. A written test for diagnosis and a field diary for systematization were used as instruments. A didactic strategy of interaction based on mathematics was designed, entitled ‘With social networks, we learn mathematics’. Results indicate that the students mastered the activities developed correctly. Therefore, it is concluded that the planned mathematical competencies were consolidated and the students achieved significant learning.

Author Biographies

Mónica Patricia Saballet Lara, Institución Educativa Bello Horizonte – Sede Villa Yaneth (Valledupar, Cesar).

Maestrante en Pedagogía, Universidad Mariana; Especialista en Gerencia en Recursos Humanos, Universidad del Norte; Psicóloga, Universidad del Norte; Diplomada en Minor en Psicología Clínica, Universidad del Norte – Barranquilla. Actualmente labora en la Institución Educativa Bello Horizonte – Sede Villa Yaneth (Valledupar, Cesar).

Aixa Enic Baleta Palomino, Universidad Popular del Cesar.

Maestrante en Pedagogía, Universidad Mariana; Especialista en Salud Familiar, Universidad Popular del Cesar; Psicóloga, Universidad San Buenaventura. Actualmente labora en la Universidad Popular del Cesar.

Dorixy de Armas Duarte, Universidad Popular del Cesar; asesora de proyectos de grado de Maestría en Pedagogía en la Universidad Mariana.

Magíster de Gestión de la Tecnología Educativa (UDES); Especialista en Administración de la Informática Educativa (UDES); Ingeniera Electrónica, Universidad del Pamplona; Diplomada en Diseño de curso virtual en AVA, Universidad Nacional Abierta y a Distancia. Actualmente labora en la Universidad Popular del Cesar; asesora de proyectos de grado de Maestría en Pedagogía en la Universidad Mariana.

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How to Cite

Saballet Lara, M. P., Baleta Palomino, A. E., & de Armas Duarte, D. (2022). Learning of mathematics mediated by social networks in the third-grade students. Revista Criterios, 29(2), 202–221. https://doi.org/10.31948/rev.criterios/29.2-art12

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2022-09-22

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