Critical-reflective thinking: a basic competence in the training of Nursing students
DOI:
https://doi.org/10.31948/rev.criterios/29.1-art13Keywords:
Pedagogy, critical thinking, teaching method, teacher, studentAbstract
The purpose of this scientific article is to determine teaching-learning strategies used by teachers to promote critical-reflective thinking in nursing students, to formulate and implement a didactic pedagogical project. Regarding the methodology, a mixed paradigm was proposed. The population was made up of Nursing teachers and students. The techniques applied were the structured survey and the in-depth interview and the instruments, the questionnaire, and the question guide for the interview.
Taking into account the results obtained from the respective research work, a Didactic Pedagogical Project was proposed and implemented, based on the weaknesses found in the teaching staff to develop the aforementioned competence in the basic courses of the program.
It is concluded that although Nursing teachers have some bases about critical-reflective thinking, they still confuse concepts and in some cases, they do not go beyond developing learning techniques in their classes, rather than true teaching-learning strategies that promote this competence.
Author Biographies
Paola Andrea Acosta-Sarasty, Universidad Mariana
Magíster en Pedagogía. Docente Programa de Enfermería, Universidad Mariana, Pasto, Nariño, Colombia
Christian Zambrano-Acosta, Universidad Mariana
Magíster en Enfermería con énfasis en el Cuidado del Adulto y Anciano. Docente Asociado Programa de Enfermería Universidad Mariana, Pasto, Nariño, Colombia.
References
Acuña, L.F. (2016). Ambientes de aprendizaje: espacios, interacciones y mediaciones para construir saberes. Magazín Aula Urbana, (102), 20-21.
Agredo, J.A. y Burbano, T. (2013). El pensamiento crítico, un compromiso con la educación [Tesis de Maestría, Universidad de Manizales]. https://ridum.umanizales.edu.co/xmlui/handle/20.500.12746/792
Betancourth-Zambrano, S., Muñoz-Moran, K.T. Rosas-Lagos, T.J. (2017). Evaluación del pensamiento crítico en estudiantes de educación superior de la región de Atacama- Chile. Prospectiva, (23), 199-223.
Botero, A., Alarcón, D.I., Palomino, D.M. y Jiménez, A.M. (2017). Pensamiento crítico, metacognición y aspectos motivacionales: una educación de calidad. Poiésis, (33), 85-103. https://doi.org/10.21501/16920945.2499
Del Campo, C., Fernández, D., Galán, M. y De la Torre, J.C. (2016). Entornos de simulación como complemento para la evaluación de competencias de las prácticas tuteladas del Grado en Enfermería. NURE, Investigación: Revista Científica de Enfermería, 13(81), p. 4.
Delors, J. (1996). Los Cuatro Pilares de la Educación. En La educación encierra un tesoro (pp. 91-103). El Correo de la Unesco.
Díaz-Barriga, F. y Hernández, G. (2002). Estrategias docentes para un aprendizaje significativo. Una interpretación constructivista (2.a ed.). McGraw-Hill Interamericana.
Marcillo, M.F., Veloz, E.J., Solís, M. y Haro, A.E. (2019). Aprendizaje experiencial y su aplicación en el proceso de enseñanza y aprendizaje [Tesis de Pregrado, Universidad de Guayaquil]. http://142.93.18.15:8080/jspui/handle/123456789/312
Montesdeoca-Ramírez, D.C., Medina-Castellano, C. y Nieves, C. (2019). El proceso enseñanza-aprendizaje del estudiante de Enfermería en el contexto de la práctica clínica. Opinión del alumnado. VI Jornadas Iberoamericanas de Innovación Educativa en el Ámbito de las TIC y las TAC. https://accedacris.ulpgc.es/bitstream/10553/58070/2/Proceso_ensenanza-aprendizaje_estudiante_Enfermeria.pdf
Morales, A. (1999). Derecho ambiental: instrumentos de política y gestión ambiental. Ediciones Alveroni.
Moreno-Pinado, W.E. y Velázquez, M.E. (2017). Estrategia didáctica para desarrollar el pensamiento crítico. REICE, Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 15(2), 53-73.
Navea Martín, A. (2015). Un estudio sobre la motivación y estrategias de aprendizaje en estudiantes universitarios de Ciencias de la Salud. Universidad Nacional de Educación a Distancia (España).
Ormazábal, V., Almuna, F., Hernández, L. y Zúñiga, F. (2019). Juego de roles como método de enseñanza de farmacología para estudiantes de la carrera de enfermería. Educación Médica, 20(4), 206- 212. https://doi.org/10.1016/j.edumed.2018.07.001
Richard, P. y Elder, L. (2003). La mini-guía para el pensamiento crítico. Conceptos y herramientas. https://www.criticalthinking.org/resources/PDF/SP-ConceptsandTools.pdf
Petrizán-Alemán, O. (2016). Juego de rol aplicado a la enseñanza de ‘Mercado de trabajo’ en Economía de 1º de Bachillerato [Tesis de Maestría, Universidad Internacional de la Rioja]. https://reunir.unir.net/handle/123456789/3946
Ríos, J. (1993). Conocimiento del medio social y cultural. En A. Zabala (Coord.). Cómo trabajar los contenidos procedimentales en el aula (pp. 37-60). Editorial Graó.
Rodríguez, E. y Palma, A. (2010). Desafíos de la educación superior en la economía del conocimiento. Ingeniare, Revista Chilena de Ingeniería, 18(1), 8-14.
Sánchez, J. (2013). Paradigmas de investigación educativa: de las leyes subyacentes a la modernidad reflexiva. Entelequia, Revista Interdisciplinar, (16), 91-103.
Tapia, A.J. (1992). Motivar en la adolescencia: teoría, evaluación e intervención. Ediciones Universidad Autónoma de Madrid.1992
Trimiño-Quiala, B. y Zayas-Quesada, Y. (2016). Estrategia didáctica para el fomento de la lectura en las clases. Edusol, 16(55), 54-62.
Urra, E., Sandoval, S. e Irribarren, F. (2017). El desafío y futuro de la simulación como estrategia de enseñanza en enfermería. Investigación en Educación médica, 6(22), 119-125.
Vargas, I., González, X. y Navarrete, T. (2018). Metodología activa en el Estudio de Caso para desarrollo del pensamiento crítico y sentido ético. Enfermería Universitaria, 15(3), 244-254. 10.22201/eneo.23958421e.2018.3.65988.
How to Cite
Downloads
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Revista Criterios
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Revista Criterios es publicada por la Editorial UNIMAR de la Universidad Mariana bajo los términos de la licencia Creative Commons Reconocimiento 4.0 Internacional (CC BY 4.0)
Article metrics | |
---|---|
Abstract views | |
Galley vies | |
PDF Views | |
HTML views | |
Other views |