The citizen competition of coexistence and peace with the ninth-grade students of the Municipal Educational Institution Cabrera - Pasto

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31948/rev.criterios/29.1-art10

Keywords:

Competence, civic competence, civic training, coexistence, peace

Abstract

This text is the result of research whose problem was: How to strengthen the development of citizen competence for coexistence and peace with nine-grade students at the Cabrera Municipal Educational Institution? The methodological design of the research was proposed from a qualitative paradigm of hermeneutical and ethnographic approach. It was taken as a work unit 20 students and six teachers of the Institution. As information collection techniques, documentary analysis, ethnographic interview, participant observation, focus group and diagnostic workshop were used. As results, the analysis of the level of cognitive, emotional, communicative and integrative performance of the students is presented with their strengths and weaknesses and the assessment of the teaching-learning strategies of the teachers in relation to the subject.

Author Biographies

Alberto Vianey Trujillo-Rodríguez, Universidad Mariana

Magíster en Filosofía. Docente Departamento de Humanidades, Universidad Mariana; docente de aula de la Secretaría de Educación Municipal de Pasto.

José Elías Champutiz-Guancha, Institución Educativa Colegio José Eusebio Caro

Magíster en Pedagogía, Universidad Mariana. Docente asesor de la Secretaría de Educación del Huila.

References

Alemany, I., Ortiz, M., Rojas, G. y Herrera, L. (2012). Convivencia escolar, percepciones de los profesores de primaria y secundaria de la ciudad autónoma de Melilla. Revista Iberoamericana de Educación, 60(1), 5. 10.35362/rie6011334

Badilla, L. (2006). Fundamentos del paradigma cualitativo en la investigación educativa. Revista de Ciencias del Ejercicio de la Salud, 4(1), 42-51.

Céspedes, C. y López, M. (2013). Comprensión de las prácticas educativas que median la convivencia escolar. Institución Educativa Augusto Zuluaga Patiño y Fundación Universitaria del Área Andina de la ciudad de Pereira. Universidad Tecnológica de Pereira.

Chaux, E., Lleras, J. y Velásquez, A. (Comp.). (2004). Competencias ciudadanas. De los estándares al aula: una propuesta de integración a las áreas académicas. Ministerio de Educación y Ediciones Uniandes.

Chaux, E. y Ruiz, A. (2005). La formación de competencias ciudadanas. ASCOFADE.

Chaux, E., Bustamante, A., Castellano, M., Jiménez, M., Nieto, A.M., Rodríguez, G.I., Blair, R., Molano, A., Ramos, C. y Velázquez, A.M. (2008). Aulas en paz 2. Estrategia pedagógica. Revista Interamericana de Educación para la Democracia, 1(2), 1-23.

Decreto 1038 de 2015. (2015, 25 de mayo). Ministerio de Educación Nacional. http://wp.presidencia.gov.co/sitios/normativa/decretos/2015/Decretos2015/DECRETO%201038%20DEL%2025%20DE%20MAYO%20DE%202015.pdf

García, J.Á. (2011). Modelo educativo basado en competencias: importancia y necesidad. Revista Electrónica ‘Actualidades investigativas en educación’, 11(3), 1-24.

Giraldo, M. (2011). Abordaje de la investigación cualitativa a través de la teoría fundamentada en los datos. Ingeniería Industrial. Actualidad y Nuevas Tendencias, 2(6), 79-86.

Gobernación de Nariño. (2012). Plan de Desarrollo Departamental 2012-2015 Nariño mejor. República de Colombia y Gobernación de Nariño.

Henao, R., López, D., Mosquera, E. y Pardo, N. (2014). Narrativas de jóvenes sobre los sentidos de convivencia pacífica en la escuela. Universidad de Manizales CINDE.

Hernández, D.F. (2016). Competencias ciudadanas de convivencia y paz en estudiantes de grado once del municipio de Girardota - Antioquia. Diseño, validación y aplicación de una escala sobre conocimientos y prácticas [Tesis de Maestría, Universidad de Antioquia]. http://bibliotecadigital.udea.edu.co/handle/10495/5242

Jiménez, M., Lleras, J. y Nieto, A. (2010). La paz nace en las aulas: evaluación del programa de reducción de la violencia en Colombia. Universidad de la Sabana.

Marina, J.A. (2010). La competencia de emprender. Revista de Educación, (351), 49-71.

Martínez, R. (s.f.). Los estados del conocimiento de la investigación educativa: su objeto, método y su epistemología. https://www.academia.edu/24445585/Los_estados_de_conocimiento_de_la_investigaci%C3%B3n_educativa_Su_objeto_su_m%C3%A9todo_y_su_epistemolog%C3%ADa

Marroquín, M., Trejo, H., Guerrero, L.A. y Valverde, Ó. (2016). Modelo pedagógico de la Universidad Mariana. Editorial UNIMAR.

Ministerio de Educación Nacional (MEN). (2004). Estándares básicos de competencias ciudadanas. Ministerio de Educación Nacional.

Ministerio de Educación Nacional (MEN). (2006). Estándares básicos de competencias en Lenguaje, Matemáticas, Ciencias y Ciudadanas. Ministerio de Educación Nacional.

Ramos, A. (2013). El juego como estrategia didáctica para la enseñanza de las competencias ciudadanas en los estudiantes de 4-2 de la I.E.M. Marco Fidel Suarez de la ciudad de San Juan de Pasto [Tesis de Pregrado, Universidad de Nariño]. http://sired.udenar.edu.co/2327/

Rebollo, A., Ruiz, E. y García, R. (2017). Preferencias relacionales en la adolescencia según el género. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 19(1), 58-72.

Restrepo, E. (2016). El proceso de investigación etnográfica. Consideraciones éticas. Etnografías Contemporáneas, 1(1), 162- 179.

Ruiz, J. (2012). Metodología de la investigación cualitativa. Universidad de Deusto.

Sánchez, A. (2005). La relación maestro-alumno: ejercicio del poder y saber en el aula universitaria. Revista de Educación y Desarrollo, (4) 20-27.

Tamayo y Tamayo, M. (2004). El proceso de la investigación científica (4.ª ed.). Limusa Noriega Editores.

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (UNESCO). (2009). Conferencia Mundial sobre Educación Superior 2009: La nueva dinámica de la educación superior y la investigación para el cambio social y el desarrollo. UNESCO. http://www.unesco.org/education/WCHE2009/comunicado_es.pdf

Zabalza, M.Á. (2009). Ser profesor universitario hoy. La cuestión universitaria, 5, 68-80.

How to Cite

Trujillo-Rodríguez, A. V., & Champutiz-Guancha, J. E. (2022). The citizen competition of coexistence and peace with the ninth-grade students of the Municipal Educational Institution Cabrera - Pasto. Revista Criterios, 29(1), 180–200. https://doi.org/10.31948/rev.criterios/29.1-art10

Downloads

Download data is not yet available.

Published

2022-06-01

Issue

Section

Artículos resultado de investigación

Altmetric

QR Code
Article metrics
Abstract views
Galley vies
PDF Views
HTML views
Other views

Some similar items: