The integrated task as a pedagogical strategy to demonstrate meaningful learning
DOI:
https://doi.org/10.31948/rev.criterios/27.1-art1Keywords:
meaningful learning, integrated task, pedagogical strategy, group work, interdisciplinarityAbstract
The article describes the experiences of a qualitative research whose general objective was to show significant learning in a population of 30 eleven grade students after having implemented the integrated task pedagogical strategy, which consisted in the elaboration of an organic fertilizer where the students had to demonstrate their ability to relate under the same activity the subjects of mathematics, natural sciences, agricultural production and livestock. In its methodological part, the research initially explored the knowledge of students and teachers in relation to group work and interdisciplinarity, followed by the implementation of the practice and execution of the task integrated in the facilities of the institution and finally analyzing the contributions of the pedagogical strategy. The findings and results of this research address the perspective of several authors and the contrast with the experiences resulting from the activity.
Author Biography
Jonathan Albeiro Usamag-Chingal, Institución Educativa Técnica Agropecuaria José María Hernández de Pupiales
Magíster en pedagogía (Universidad Mariana). Ingeniero Electrónico (Universidad de Nariño). Profesor Titular Institución Educativa Técnica Agropecuaria José María Hernández de Pupiales, Pupiales, Nariño, Colombia.
References
Alvarado, L. y García, M. (2008). Características más relevantes del paradigma socio-crítico: su aplicación en investigaciones de educación ambiental y de enseñanza de las ciencias realizadas en el Doctorado de Educación del Instituto Pedagógico de Caracas. Sapiens, Revista Universitaria de Investigación, 9(2), 187-202.
Blasco, J.E. y Pérez, J.A. (2007). Metodologías de investigación en las ciencias de la actividad física y el deporte: ampliando horizontes. España: Editorial Club Universitario.
Cardona, M. (2012). Desarrollando el pensamiento algebraico en alumnos de octavo grado del CIIE a través de la resolución de problemas (Tesis de Maestría). Universidad Pedagógica Nacional Francisco Morazán (Honduras). Recuperado de https://www.cervantesvirtual.com/obra/desarrollando-el-pensamiento-algebraico-en-alumnos-de-octavo-grado-del-ciie-a-traves-de-la-resolucion-de-problemas/
Colmenares, A.M. y Piñero, M.L. (2008). La investigación acción: una herramienta metodológica heurística para la comprensión y transformación de realidades y prácticas socio-educativas. Laurus, 14(27), 96-114.
Díaz, F. y Hernández, G. (2010). Estrategias docentes para un aprendizaje significativo. Una interpretación constructivista (3.ª ed.). México: Editorial Mc Graw Hill.
Echaiz, C.A. (2001). Desarrollo del aprendizaje significativo en la Facultad de Educación de la Universidad San Martín de Porres (Tesis de Maestría). Universidad de San Martín de Porres, Lima, Perú.
Fernández, L. (2012). Los enfoques cuantitativo y cualitativo en la investigación científica. Recuperado de https://www.slideshare.net/gcoesi/los-enfoques-cuantitativo-y-cualitativo-en-la-investigacin-cientfica
Gallego, J. (2016). Estrategias y técnicas en el aprendizaje. Recuperado de http://slideplayer.es/slide/10113873/
García, M. y Landeros, B. (2011). Teoría y práctica del análisis pedagógico del cine. España: Editorial Adanzani.
Llanos, L.M. (2018). Estrategias pedagógicas en la formación para el trabajo del tecnólogo en Diseño Gráfico (Tesis de Maestría). Universidad Nacional de Colombia. https://repositorio.unal.edu.co/bitstream/handle/unal/63509/TESIS%20FINA%20Luz%20Mila%20Llanos%20Mayo%202018.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Martínez, J.L., Hernández, Y. y Arteaga, E. (2014). Un recurso didáctico para la integración de conocimientos en el proceso de enseñanza – aprendizaje de las ciencias exactas: las tareas integradoras. Universidad y Sociedad, 6(4), 39-47.
Ortiz, A. (s.f.). Indicadores para la educación y el desarrollo de la creatividad profesional. Recuperado de https://www.monografias.com/trabajos13/indicrea/indicrea
Picardo, O., Balmore, R. y Escobar, J. (2004). Diccionario enciclopédico de ciencias de la educación. San Salvador: El Salvador.
Plascencia, A. (2016). Lectura de estrategias de enseñanza aprendizaje de Carles Monereo. Recuperado de https://es.slideshare.net/AdrianaPlasza/lectura-estrategias-de-enseanza-aprendizaje-de-carles-monereo
Rodríguez, J.C., Córdova, C., Santiesteban, R. y Rodríguez, B. (2008). La tarea integradora como vía para potenciar la formación identitaria en estudiantes de Secundaria Básica que viven en contextos rurales y semi-urbanos. Ciencias Holguín, 14(3), 1-6.
Villafaña, A. de la C. (2011). Las tareas integradoras de contenidos de las ciencias naturales y su influencia en la formación de los estudiantes. Revista Varela, 2(29), 1-8.
How to Cite
Downloads
Downloads
Published
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Revista Criterios es publicada por la Editorial UNIMAR de la Universidad Mariana bajo los términos de la licencia Creative Commons Reconocimiento 4.0 Internacional (CC BY 4.0)
Article metrics | |
---|---|
Abstract views | |
Galley vies | |
PDF Views | |
HTML views | |
Other views |