Educational legacy of normal schools in higher teacher training in Colombia

Authors

  • José Oliden Muñoz Bravo Escuela Normal Superior del Mayo

Keywords:

education, Normal School, formation, investigation, teacher, pedagogy

Abstract

Normal schools came up as a privileged mechanism to promote changes
towards the modernization of the communities. The subject of the pedagogy
certainly is a teacher, that person who is dedicated to teach, who is fully
engaged in the pedagogical knowledge and constantly reflects it on their
chore, generating new knowledges which are not the same of science,
although they have same importance; they are not either popular or daily
knowledge but rather a complement of both, producing and displacing the
educator.
The role of educator in Colombia had a privileged space in the project of
Nation. A teacher doesn’t just think of others, but rather the most important
thing that a teacher must accomplish, is a dialogue with oneself, look oneself,
interrogate oneself, devote time oneself and from there to project all of those
knowledge onto other individuals, generating different twinkles which are
reflected in those others, by changing them, transforming them or just by
interrogating them.

Author Biography

José Oliden Muñoz Bravo, Escuela Normal Superior del Mayo

Doctorando en Ciencias de la Educación; Magíster en Educación de Adultos; Especialista en Educación: Administración Educativa; Licenciado en Educación Primaria. Profesor titular Escuela Normal Superior del Mayo, La Cruz Nariño, integrante grupo de investigación GIDEP, Universidad de Nariño.

References

Díaz, F. (2010). Como aprender a enseñar. España: Ediciones Toromitico.

Elliott, J. (1993). El cambio educativo desde la investigación - acción. Madrid: Ediciones Morata, S. L.

Figueroa, C. (2007). Historia de las Escuelas Normales. Una prospectiva educativa para el mundo y para Colombia. Siglo XVIII a inicios del siglo XX. Bogotá D.C.: Grafimpresos Quintero.

Flórez, R. (1994). Hacia una pedagogía del conocimiento. Santafé de Bogotá: McGraw-Hil.

Gelvez, H. y Aguirre, E. (2010). Documento de apoyo a la verificación de las condiciones de calidad del programa de formación complementaria. Bogotá D.C.: MEN. Recuperado de http://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-208800_archivo_pdf_docverificacionfeb19.pdf

Giroux, H. (1988). Los profesores como intelectuales. Hacia una pedagogía critica del aprendizaje. Barcelona: Ediciones Paidos.

López, N. (1987). Retos para la construcción curricular. De la certeza al paradigma de la

incertidumbre creativa. Bogotá: Cooperativa Editorial Magisterio.

Ministerio de Educación Nacional (MEN). (1946). Memorias del congreso de 1946. Bogotá: Imprenta departamental.

Ministerio de Educación Nacional (MEN). (1959). Educación Colombiana. Disposiciones Orgánicas y Reglamentarias de la Educación Nacional de 1903 a 1958. Bogotá: Imprenta del Ministerio de Educación Nacional.

Muñoz, J. (2013). La Educación y el aporte de las Normales en Nariño. (Tesis de Doctorado). RUDECOLOMBIA, Universidad de Nariño, San Juan de Pasto, Nariño, colombia.

Novak, J. y Gowin D. (1988). Aprendiendo A Aprender. Barcelona: Ediciones Martínez Roca.

Porlán, R. (1993). Constructivismo y escuela. Hacia un modelo de enseñanza-aprendizaje basado en la investigación. Sevilla: Díada Editora.

Revista Escuela Normal. (1875). Volumnen 6(220-221), 10.

Rodríguez, P. (2001). La sociedad del conocimiento y el fin de la escuela. Educere, 13, 19-23.

Sacristán, J. (2013). En busca del sentido de la educación. Madrid: Ediciones Morata, S. L.

Sáenz, G. (2007). El librillo de un maestrillo. Sevilla, España: Fundación Ecoem.

Socarrás, J. (1987). Facultad de Educación y la Escuela Normal Superior de Tunja. Editorial La Rana y el Águila.

Stenhouse, J. (2003). Investigación y desarrollo del currículo, enfoques de la investigación en el aula (5ta. ed.). madrid: Ediciones Morata, S. L.

Torres, Á. (2010). Pensar la pedagogía en y para la docencia universitaria. Diálogos por la Reforma Universitaria No 11. Facultad de Educación, Universidad de Nariño, San Juan de APsto, Nariño, Colombia.

How to Cite

Muñoz Bravo, J. O. (2019). Educational legacy of normal schools in higher teacher training in Colombia. Revista Criterios, 22(1), 183–187. Retrieved from https://revistas.umariana.edu.co/index.php/Criterios/article/view/1817

Downloads

Download data is not yet available.

Published

2019-02-26

Issue

Section

Artículos resultado de investigación

Altmetric

QR Code
Article metrics
Abstract views
Galley vies
PDF Views
HTML views
Other views

Some similar items: