Educational legacy of normal schools in higher teacher training in Colombia
Keywords:
education, Normal School, formation, investigation, teacher, pedagogyAbstract
Normal schools came up as a privileged mechanism to promote changes
towards the modernization of the communities. The subject of the pedagogy
certainly is a teacher, that person who is dedicated to teach, who is fully
engaged in the pedagogical knowledge and constantly reflects it on their
chore, generating new knowledges which are not the same of science,
although they have same importance; they are not either popular or daily
knowledge but rather a complement of both, producing and displacing the
educator.
The role of educator in Colombia had a privileged space in the project of
Nation. A teacher doesn’t just think of others, but rather the most important
thing that a teacher must accomplish, is a dialogue with oneself, look oneself,
interrogate oneself, devote time oneself and from there to project all of those
knowledge onto other individuals, generating different twinkles which are
reflected in those others, by changing them, transforming them or just by
interrogating them.
Author Biography
José Oliden Muñoz Bravo, Escuela Normal Superior del Mayo
Doctorando en Ciencias de la Educación; Magíster en Educación de Adultos; Especialista en Educación: Administración Educativa; Licenciado en Educación Primaria. Profesor titular Escuela Normal Superior del Mayo, La Cruz Nariño, integrante grupo de investigación GIDEP, Universidad de Nariño.
References
Díaz, F. (2010). Como aprender a enseñar. España: Ediciones Toromitico.
Elliott, J. (1993). El cambio educativo desde la investigación - acción. Madrid: Ediciones Morata, S. L.
Figueroa, C. (2007). Historia de las Escuelas Normales. Una prospectiva educativa para el mundo y para Colombia. Siglo XVIII a inicios del siglo XX. Bogotá D.C.: Grafimpresos Quintero.
Flórez, R. (1994). Hacia una pedagogía del conocimiento. Santafé de Bogotá: McGraw-Hil.
Gelvez, H. y Aguirre, E. (2010). Documento de apoyo a la verificación de las condiciones de calidad del programa de formación complementaria. Bogotá D.C.: MEN. Recuperado de http://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-208800_archivo_pdf_docverificacionfeb19.pdf
Giroux, H. (1988). Los profesores como intelectuales. Hacia una pedagogía critica del aprendizaje. Barcelona: Ediciones Paidos.
López, N. (1987). Retos para la construcción curricular. De la certeza al paradigma de la
incertidumbre creativa. Bogotá: Cooperativa Editorial Magisterio.
Ministerio de Educación Nacional (MEN). (1946). Memorias del congreso de 1946. Bogotá: Imprenta departamental.
Ministerio de Educación Nacional (MEN). (1959). Educación Colombiana. Disposiciones Orgánicas y Reglamentarias de la Educación Nacional de 1903 a 1958. Bogotá: Imprenta del Ministerio de Educación Nacional.
Muñoz, J. (2013). La Educación y el aporte de las Normales en Nariño. (Tesis de Doctorado). RUDECOLOMBIA, Universidad de Nariño, San Juan de Pasto, Nariño, colombia.
Novak, J. y Gowin D. (1988). Aprendiendo A Aprender. Barcelona: Ediciones Martínez Roca.
Porlán, R. (1993). Constructivismo y escuela. Hacia un modelo de enseñanza-aprendizaje basado en la investigación. Sevilla: Díada Editora.
Revista Escuela Normal. (1875). Volumnen 6(220-221), 10.
Rodríguez, P. (2001). La sociedad del conocimiento y el fin de la escuela. Educere, 13, 19-23.
Sacristán, J. (2013). En busca del sentido de la educación. Madrid: Ediciones Morata, S. L.
Sáenz, G. (2007). El librillo de un maestrillo. Sevilla, España: Fundación Ecoem.
Socarrás, J. (1987). Facultad de Educación y la Escuela Normal Superior de Tunja. Editorial La Rana y el Águila.
Stenhouse, J. (2003). Investigación y desarrollo del currículo, enfoques de la investigación en el aula (5ta. ed.). madrid: Ediciones Morata, S. L.
Torres, Á. (2010). Pensar la pedagogía en y para la docencia universitaria. Diálogos por la Reforma Universitaria No 11. Facultad de Educación, Universidad de Nariño, San Juan de APsto, Nariño, Colombia.
How to Cite
Downloads
Downloads
Published
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Revista Criterios es publicada por la Editorial UNIMAR de la Universidad Mariana bajo los términos de la licencia Creative Commons Reconocimiento 4.0 Internacional (CC BY 4.0)
Altmetric
Article metrics | |
---|---|
Abstract views | |
Galley vies | |
PDF Views | |
HTML views | |
Other views |