Association of academic reading skills and the meta-comprehension process in rural studentsof academic reading skills and metacomprehension process in rural students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31948/ru.v43i2.4661

Keywords:

comprehension, reading, meta-comprehension, academic skills

Abstract

This research aimed to determine the relationship between academic reading skills (accuracy, comprehension, and speed) and meta-comprehension processes (planning, monitoring, and evaluation) among students at a rural educational institution in Caldas, Colombia. This issue arose from rural students’ consistently low performance on reading tests compared to their peers in urban areas and private institutions. The theoretical framework focused on the notions of reading, comprehension, and metacognition. It was supported by the Child Neuropsychological Assessment Battery and the Reading Awareness Scale to establish a comparative analysis. The quantitative, non-experimental, descriptive-correlational, and cross-sectional research study showed that few variables of the reading and meta-comprehension processes present a direct correlation. Consequently, an explicit association between reading skills and meta-comprehension could not be established. Despite some students presenting difficulties with certain skills or processes, the evaluations obtained from the child neuropsychological evaluation battery and the reading awareness scale suggest that they can be considered conscious readers of their comprehension process.

Author Biography

Hansel Fernando Rodríguez Gómez, Secretaría de Educación del Valle del Cauca

Magíster en Educación, Universidad de Caldas. Profesor, Secretaría de Educación del Valle del Cauca, Colombia

References

Arias Gaviria, J. (2017). Problemas y retos de la educación rural colombiana. Educación y Ciudad, (33), 53-62. https://doi.org/10.36737/01230425.v0.n33.2017.1647

Bautista Macia, M. y González, G. (2019). Docencia rural en Colombia: educar para la paz en medio del conflicto armado. Fundación Compartir.

Berrocal, M. y Ramírez, F. (2019). Estrategias metacognitivas para desarrollar la comprensión lectora. Revista Innova Educación, 1(4), 522-545. https://doi.org/10.35622/j.rie.2019.04.008

Blasco Serrano, A. C. y Allueva Torres, P. (2010). La metacomprensión en relación a la comprensión lectora. International Journal of Developmental and Educational Psycology, 3(1), 721-730. https://www.redalyc.org/pdf/3498/349832326076.pdf

Bolaños García, R. y Gómez Betancurt, L. Ángela. (2015). Características lectoras de niños con trastorno del aprendizaje de la lectura. Acta Colombiana de Psicología, 12(2), 37–45. https://actacolombianapsicologia.ucatolica.edu.co/article/view/276

Cassany, D., Luna, M. y Sanz, G. (1994). Enseñar lengua. Graó.

De los Reyes Alarcon, C., Lewis Harb, S., Mendoza Rebolledo, C., Neira Meza, D., León Jacobus, A. y Peña Ortiz, D. (2008). Estudio de prevalencia de dificultades de lectura en niños escolarizados de 7 años de Barranquilla (Colombia). Psicología desde Caribe, (22), 37-49. https://rcientificas.uninorte.edu.co/index.php/psicologia/article/view/823

Díaz Barriga, F. y Hernández Rojas, G. (2002). Estrategias docentes para un aprendizaje significativo. Una interpretación constructivista. McGraw-Hill/Interamericana Editores.

Edossa, A. K., Neuenhaus, N., Artelt, C., Lingel, K., & Schneider, W. (2019). Developmental relationship between declarative metacognitive knowledge and reading comprehension during secondary school. European Journal of Psychology of Education, 34, 397–416 (2019). https://doi.org/10.1007/s10212-018-0393-x

Flavell, J. (1987) Speculation about the motive and development of metacognition. In Weinert, F. y Klowe, R. (Eds.), Metacognition, Motivation and Understanding (pp. 21-29). Lawrence Erlbaum Associates.

Flavell, J. H. (1993). El desarrollo cognitivo (M. Pozo y J. Pozo, Trad.). Aprendizaje Visor.

Freire, P. (2002). Cartas a quién pretende enseñar (S. Mastrangelo, Trad.). Siglo XXI.

García García, M. Á., Arévalo Duarte, M. A. y Hernández Suárez, C. A. (2018). La comprensión lectora y el rendimiento escolar. Cuadernos de Lingüística Hispánica, (32), 155-174. https://revistas.uptc.edu.co/index.php/linguistica_hispanica/article/view/8126/6598

Hernández Sampieri, R. y Mendoza Torres, C. P. (2018). Metodología de la investigación: las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. McGraw-Hill Interamericana.

Instituto Colombiano para la Evaluación de la Educación (Icfes). (2018). Resultados Nacionales Saber 3º, 5º y 9º 2012 - 2017. Icfes.

Instituto Colombiano para la Evaluación de la Educación (Icfes). (2020a). Informe Nacional de Resultados para Colombia PISA 2018. Icfes. https://acortar.link/F7RcPs

Instituto Colombiano para la Evaluación de la Educación. (2020b). Informe Nacional Saber Pro 2016-2019. Icfes.

Jiménez Rodríguez, V., Puente Ferreras, A., Alvarado Izquierdo, J M. y Arrebillaga Durante, L. (2009). Medición de estrategias metacognitivas mediante la Escala de Conciencia Lectora: Escola. Electronic Journal of Research in Educational Psycology, 7(2), 779-804. https://doi.org/10.25115/ejrep.v7i18.1326

Jiménez, V. (2004). Metacognición y comprensión de la lectura: evaluación de los componentes estratégicos (procesos y variables) mediante la elaboración de una escala de conciencia lectora (Escola) [Tesis doctoral, Universidad Complutense de Madrid]. Docta Complutense. https://hdl.handle.net/20.500.14352/55736

Ley 115 de 1994. (1994, 8 de febrero). Congreso de Colombia. https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-85906_archivo_pdf.pdf

Matute, E. (2011, 1 de marzo). ¿Qué hace la lectura al cerebro y a la cognición? Iteso, Universidad Jesuita de Guadalajara. https://www.iteso.mx/web/general/detalle?group_id=194602

Matute, E., Rosselli, M., Ardila, A. y Ostrosky, F. (2013). Evaluación neuropsicológica infantil ENI-2 (2.a ed.). EL Manual Moderno.

Ochoa Angrino, S. y Espinosa Aragón, L. (2005). Comprensión Lectora y funcionamiento cognitivo en estudiantes universitarios. Universitas Psychologica, 4(2), 179-196. http://www.scielo.org.co/pdf/rups/v4n2/v4n2a06.pdf

Puente Ferreras, A., Jiménez Rodríguez, V. y Alvarado Izquierdo, J. M. (2009). Escola. Escala de conciencia lectora. Evaluación e Intervención de procesos Psicoeducativos de procesos y variables metacognitivas durante de la lectura. EOS.

Razali, N. and Wah, Y. (2011) Power Comparisons of Shapiro-Wilk, Kolmogorov-Smirnov, Lilliefors and Anderson-Darling tests. Journal of Statistical Modeling and Analytics, 2, 21-33.

Rodríguez Gómez, H. F. (2023). Asociación entre las habilidades académicas de lectura y metacomprensión en una muestra de niños de educación básica secundaria de un contexto rural [Tesis de maestría, Universidad de Caldas]. Repositorio Institucional Universidad de Caldas. https://repositorio.ucaldas.edu.co/handle/ucaldas/19538

Rodríguez Ribero, B. A., Calderón Sánchez, M. E., Leal Reyes, M. H. y Arias-Velandia, N. (2016). Uso de estrategias metacomprensivas para el fortalecimiento de la comprensión lectora en estudiantes de segundo ciclo de un colegio oficial en Bogotá, Colombia. Folios, (44), 93-108. https://doi.org/10.17227/01234870.44folios93.108

Rosselli, M., Matute, E. y Ardila, A. (2004). Características neuropsicológicas y aprendizaje de la lectura en escolares hispanohablantes. En E. Matute (Ed.), Aprendizaje de la lectura. Bases biológicas y estimulación ambiental (pp. 29-54). Universidad de Guadalajara.

Rosselli, M., Matute, E. y Ardila, A. (2006). Predictores neuropsicológicos en la lectura en español. Revista de Neurología, 42(4), 202-210.

Santiago Galvis, Á. W., Castillo Perilla, M. C. y Morales Casteblanco, D. L. (2009). Didáctica de la lectura basada en metacognición. Folios, (30), 3-24. https://www.redalyc.org/pdf/3459/345941360001.pdf

Solé, I. (1997). De la lectura al aprendizaje. Revista Signos, (20), 16-23. https://doi.org/10.1174/021037097761403262

Soto, C., Gutiérrez de Blume, A. P., Jacovina, M., McNamara, D., Benson, N., & Riffo, B. (2019). Reading comprehension and metacognition: The importance of inferential skills. Cogent Education, 6(1). https://doi.org/10.1080/2331186X.2019.1565067

Tesouro, M., (2005). La metacognición en la escuela: la importancia de enseñar a pensar. EDUCAR, 35, 135-144. https://doi.org/10.5565/rev/educar.223

How to Cite

Rodríguez Gómez, H. F. (2025). Association of academic reading skills and the meta-comprehension process in rural studentsof academic reading skills and metacomprehension process in rural students. Revista UNIMAR, 43(2), 27–43. https://doi.org/10.31948/ru.v43i2.4661

Downloads

Download data is not yet available.

Published

2025-07-01

Issue

Section

Artículos resultado de investigación

Altmetric

QR Code
Article metrics
Abstract views
Galley vies
PDF Views
HTML views
Other views

Some similar items: