From Theoretical Training to Epistemic Thinking in postgraduate Education in Latin America
DOI:
https://doi.org/10.31948/ru.v42i1.3850Keywords:
Theoretical foundation, hospitality and epistemic equity, epistemic thinking, educational research, higher educationAbstract
The development of skills and capacities for research in educational sciences represents a narrative-reflective environment for the construction of autonomous and self-managed theoretical and epistemic thinking. Narrative processes are the connection between life literature and scientific literature, connecting the postgraduate educational path and the subjective and intersubjective construction project of the students. This paper aims to analyze the difficulties and opportunities that the students in these programs have in constructing their theoretical frameworks in the development of their dissertations in a way that allows them to move from a theorizing exercise to epistemic thinking. The research uses a qualitative participatory methodology with a phenomenological orientation. The main important findings showed the need for more narrative skills to use analytical categories in conceptual construction. The theoretical foundation in the development of their postgraduate studies in educational sciences represents a narrative laboratory for the construction of plural epistemologies, epistemic hospitality, and equity which enables the transition from a theoretical foundation to an epistemic thinking through a hospitable, equitable, and inclusive dialogue.
Author Biography
César Correa-Arias, Universidad de Guadalajara, México
Doctor en Educación de la Universidad de Toulouse Le Mirail II. Université Jean Jaurès. Profesor Investigador de tiempo completo en la Universidad de Guadalajara, México. Miembro del Grupo de Investigación (Cuerpo Académico) Ecología Cultural y Sociedad. UDF-CA-1177. SEP-Universidad de Guadalajara, México. Miembro del Sistema Nacional de Investigadores, CONACYT, México.
References
Ardoino, J. (2005). Complejidad y formación: Pensar la educación desde una mirada epistemológica. Editorial Centro de publicaciones educativas y material didáctico.
Benhabib, S. (2006a). Another Cosmopolitanism. Oxford University Press. https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780195183221.001.0001
Benhabib, S. (2006b). Las reivindicaciones de la cultura. Igualdad y diversidad en la era global. Katz Barpal Editores. https://doi.org/10.2307/j.ctvndv76q
Bourdieu, P. (1967). Los Estudiantes y la Cultura. Editorial Labor.
Bozkurt, A., Jung, I., Xiao, J., Vladimirschi, V., Schuwer, R., Egorov, G., Lambert, S. R., Al-Freih, M., Pete, J., Olcott Jr., D., Rodes, V., Aranciaga, I., Bali, M., Alvarez Jr., A. V., Roberts, J., Pazurek, A., Raffaghelli, J. E., Panagiotou, N., De Coëtlogon, P., …, & Paskevicius, M. (2020). A global outlook to the interruption of education due to COVID-19 Pandemic: Navigating in a time of uncertainty and crisis. Asian Journal of Distance Education, 15(1), 1-126. https://doi.org/10.5281/zenodo.3878572
Cassany, D. (2009). Para ser letrados. Voces y miradas sobre la lectura. Paidós Educador.
Comisión de Rectores de Universidades Españolas (CRUE). (2020). La Universidad frente a la pandemia. CRUE, Universidades Españolas.
Correa, C. (2021). Prácticas dialógicas generadoras de pensamiento crítico en la formación inicial de docentes. El caso México. En Y, Gutiérrez-Ríos (ed.), Prácticas dialógicas generadoras de pensamiento crítico en la formación inicial de docentes. Un estudio iberoamericano (pp. 198- 228). CLACSO. Universidad La Salle, Red Iberoamericana de Estudios sobre la Oralidad.
Cruz, V. (2014). Tendencias del Posgrado en Iberoamérica. Ciencia y Sociedad, 39(4). 641-663. https://doi.org/10.22206/cys.2014.v39i4.pp641-663
Cumming, J. (2010). Doctoral Enterprise: A Holistic Conception of Evolving Practices and Arrangements. Studies in Higher Education, 35(1), 25-39. https://doi.org/10.1080/03075070902825899
De Souza-Santos, B. (2013). Descolonizar el saber / Reinventar el poder. Ediciones Trilce.
Enders, J. (2004). Research training and careers in transition: An European perspective on the many faces of the Ph.D. Studies in Continuing Education, 26(3), 419-429. https://doi.org/10.1080/0158037042000265935
European University Association. (2007). Doctoral Programmes in Europe's Universities: Achievement and Challenges. European University Association.
Foucault, M. (1995). La historia de la sexualidad 1. La voluntad de saber. Editorial Siglo XXI.
Freire, P. (1992). Pedagogía de la esperanza: un reencuentro con la Pedagogía del oprimido. Paz e Terra.
Freire, P. (2004). La importancia de leer y el proceso de liberación. Siglo XXI Editores.
Iñesta, E. M. (2016). Revisión sobre literacidad como noción multidimensional para una didáctica de las lenguas inclusiva. Porta Linguarum, 27, 79-92. https://doi.org/10.30827/Digibug.53953
Nussbaum, M. (2005). El cultivo de la Humanidad. Una defensa clásica de la reforma en la en la educación liberal. Paidós Básica.
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (UNESCO). (2020). La educación en tiempos de la pandemia de COVID-19. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000374075
Pineau, G. (2005). Respire sa vie: déverrouiller l'apprentissage des rythmes vitaux. Éducation permanente, 1(163), 111-130.
Ricoeur, P. (1990). Soi-même comme un autre. Seuil.
Ricoeur, P. (1999). Identidad narrativa. En, P. Ricoeur, Historia y narratividad (pp. 341-351). Paidós.
Rosales, M. (2016). El acto de leer: una experiencia en Educación Primaria. Educere, 20 (65), 91-98. https://doi.org/10.30854/anf.v20.n35.2013.44
Schütz, A. (1972). Fenomenología del mundo social. Paidós.
Tedesco, J. (2012). Educación y Justicia Social en América Latina. Fondo de Cultura Económica.
Zemelman, H. (2005). Voluntad de conocer: El sujeto y su pensamiento en el paradigma crítico I. Anthropos Editorial.
How to Cite
Downloads
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista UNIMAR
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Los autores que publiquen en esta revista aceptan las siguientes condiciones:
1. Los autores conservan los derechos de autor y ceden a la revista el derecho de la primera publicación, con el trabajo registrado con la licencia de atribución de Creative Commons, que permite a terceros utilizar lo publicado siempre que mencionen la autoría del trabajo y a la primera publicación en esta revista.
2. Los autores pueden realizar otros acuerdos contractuales independientes y adicionales para la distribución no exclusiva de la versión del artículo publicado en esta revista (p. ej., incluirlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro) siempre que indiquen claramente que el trabajo se publicó por primera vez en esta revista.
3. Se permite y recomienda a los autores publicar su trabajo en Internet (por ejemplo en páginas institucionales o personales) antes y durante el proceso de revisión y publicación, ya que puede conducir a intercambios productivos y a una mayor y más rápida difusión del trabajo publicado (veaThe Effect of Open Access).
Article metrics | |
---|---|
Abstract views | |
Galley vies | |
PDF Views | |
HTML views | |
Other views |