Assessment of teachers’ digital competence: an exploratory study
DOI:
https://doi.org/10.31948/ru.v42i2.3585Keywords:
digital competence of teachers, education, information technologies, teacher training, educational innovationAbstract
In an increasingly digitalized world, the digital competence of teachers has become a crucial aspect for the quality of education. The research is based on an exploratory study conducted at the San Felipe Neri School in the city of Pasto, Nariño, Colombia, whose objective was to identify the level of performance of the digital competence of teachers. The research was conducted in three phases: 1) development of a survey on ICT competencies for the professional development of teachers of the Colombian Ministry of National Education; 2) application of the survey to 27 full-time teachers; and 3) analysis of the data. The results showed that, in general, teachers are at the exploratory level and are progressing towards the integrative level in the technological, pedagogical, communicative, investigative and managerial dimensions. Therefore, the school should design and implement a training plan in digital literacy for teachers in order to advance to levels of integrative and innovative performance, thus improving the quality of education.
Author Biographies
Juan Carlos Portilla Salas, Colegio San Felipe Neri
Magíster en Pedagogía; Jefe de Sistemas en el Colegio San Felipe Neri
Giovanni Hernández, Universidad Mariana
Magíster en Docencia Universitaria. Docente investigador, Universidad Mariana. Integrante del grupo de investigación GISMAR.
References
Ayala Reyes, H. A. (2020). Análisis de competencias digitales docentes implementando la evaluación formativa interactiva para el desarrollo de competencias en inglés en estudiantes de grado séptimo [Tesis de maestría, Universidad de Santander UDES]. Repositorio digital. https://repositorio.udes.edu.co/entities/publication/ce843425-eb1d-4010-bb10-6e38b49b8dee
Banoy-Suarez, W. y Montoya-Marín, E. A. (2022). Desarrollo de Competencias Digitales en Docentes de Educación Básica y Media. Revista Tecnológica-Educativa Docentes 2.0, 15(1), 67-74. https://doi.org/10.37843/rted.v15i1.306
Benites Guevara, J. (2021). Las competencias digitales en el desempeño docente en la educación básica regular. Revisión sistemática [Tesis de doctorado, Universidad Cesar Vallejo]. Repositorio digital institucional. https://repositorio.ucv.edu.pe/handle/20.500.12692/86130
Ertmer, P. A., Ottenbreit-Leftwich, A., & Tondeur, J. (2015). Teacher Beliefs and Uses of Technology to Support 21st Century Teaching and Learning. In H. Fives y M. Gregoire (eds.), International Handbook of Research on Teachers' Beliefs (pp. 403-419). Routledge. http://ndl.ethernet.edu.et/bitstream/123456789/43223/1/73.pdf
Ferrari, A. (2012). Digital Competence in Practice: An Analysis of Frameworks. European Union. https://doi.org/https://dx.doi.org/10.2791/82116
Guerrero-Calvache, M. y Hernández, G. (2023). Concepciones y percepciones de los profesionales de la industria del software sobre la productividad del equipo en el desarrollo ágil de software: un estudio comparativo. Revista Facultad de Ingeniería, 30(58), e13817. https://doi.org/10.19053/01211129.v30.n58.2021.13817
Guerrero-Calvache, M. y Hernández, G. (2023). Un estudio exploratorio de las percepciones de productividad en equipos de software ágil. TecnoLógicas, 26(56), e2625. https://doi.org/10.22430/22565337.2625
Harris, J. B., & Hofer, M. J. (2011). Technological Pedagogical Content Knowledge in Action: A Descriptive Study of Secondary Teachers' Curriculum-Based. In Technology-Related Instructional Planning. Journal of Research on Technology in Education, 43(3), 211-229. https://doi.org/10.1080/15391523.2011.10782570
Kitchenham, B., & Pfleeger, S. (2008). Personal Opinion Surveys. In B. Shull y J. Cantante (eds.), Guide to Advanced Empirical Software Engineering (pp. 63-92). Springer. https://doi.org/10.1007/978-1-84800-044-5_3
Oficina de Innovación Educativa con Uso de Nuevas Tecnologías. (2013). Competencias TIC para el desarrollo profesional docente. Ministerio de Educación Nacional.
Redecker, C., & Punie, Y. (2017). Digital Competence of Educators DigCompEdu. Publications Office of the European Union. https://publications.jrc.ec.europa.eu/repository/handle/JRC107466
Universidad Católica de Maule. (2011). Competencias y estándares TIC para la Profesión Docente. https://bibliotecadigital.mineduc.cl/bitstream/handle/20.500.12365/2151/mono-964.pdf
How to Cite
Downloads

Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista UNIMAR

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Los autores que publiquen en esta revista aceptan las siguientes condiciones:
1. Los autores conservan los derechos de autor y ceden a la revista el derecho de la primera publicación, con el trabajo registrado con la licencia de atribución de Creative Commons, que permite a terceros utilizar lo publicado siempre que mencionen la autoría del trabajo y a la primera publicación en esta revista.
2. Los autores pueden realizar otros acuerdos contractuales independientes y adicionales para la distribución no exclusiva de la versión del artículo publicado en esta revista (p. ej., incluirlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro) siempre que indiquen claramente que el trabajo se publicó por primera vez en esta revista.
3. Se permite y recomienda a los autores publicar su trabajo en Internet (por ejemplo en páginas institucionales o personales) antes y durante el proceso de revisión y publicación, ya que puede conducir a intercambios productivos y a una mayor y más rápida difusión del trabajo publicado (veaThe Effect of Open Access).
Article metrics | |
---|---|
Abstract views | |
Galley vies | |
PDF Views | |
HTML views | |
Other views |