Problem-based learning as a strategy to strengthen specific skills in Chemistry

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31948/Rev.unimar/unimar41-1-art11

Keywords:

problem-based learning model, Chemistry, matter and energy, specific competencies

Abstract

In the Guacacallo Educational Institution of the Pitalito municipality, Huila, Colombia, the problem-based learning model was implemented with tenth-grade students, to strengthen specific competencies in the subject of Chemistry. The line of research was ‘Pedagogical Training and Practice’, and the thematic area was ‘Disciplinary and Media Didactics’. For the characterization of the research, the following aspects were taken into account: -determination of previous ideas in the students through the pretest, -elements that define learning, -pedagogical strategy in the subject of Chemistry under this model and, -evaluation of the specific competencies achieved (posttest). The results showed that it is possible to strengthen specific skills in students through a strategy that articulates problem-based learning, disciplinary knowledge of the subject of Chemistry, and the principles of the institutional pedagogical model.

Author Biographies

Gladys Patricia Morales Chávez, I.E.M. Guacacallo, sede principal, Pitalito, Huila, Colombia

Magíster en Pedagogía. Docente de Ciencias Naturales-Química, I.E.M. Guacacallo, sede principal, Pitalito, Huila, Colombia

Claudia Patricia Cuellar García

Magíster en Pedagogía.

References

Azcuy, L., Nápoles, E., Infantes, L., Rivero., M. y Ramírez, R. (2004). Algunas consideraciones teóricas acerca de la enseñanza problémica. Humanidades Médicas, 4(1), 1-27. http://scielo.sld.cu/pdf/hmc/v4n1/hmc070104.pdf

Campo, A. y Aguado, A. (2019). Aprendizaje basado en problemas, un enfoque diferente en la praxis de las clases de ciencias naturales/biología en la básica secundaria para el desarrollo de competencia científica. Revista Palobra, Palabra Que Obra, 19(1), 226-242. https://doi.org/10.32997/2346-2884-vol.19-num.1-2019-2479

Decreto 1290. (2009, 16 de abril). Ministerio de Educación Nacional. https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-187765_archivo_pdf_decreto_1290.pdf

Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación (6.a ed.). McGraw-Hill Interamericana Editores, S.A.

Hidalgo, H., Mera, E., López, J. y Patiño, L. (2015). Aprendizaje basado en problemas, como potencializador del pensamiento matemático. Plumilla Educativa, 15(1), 299-312. https://doi.org/10.30554/plumillaedu.15.845.2015

Instituto Colombiano para la Evaluación (Icfes). (2019). Marco de referencia de la prueba de ciencias naturales Saber 11.o. Dirección de Evaluación, Icfes. https://www2.icfes.gov.co/documents/39286/1252696/Marco+de+referencia+-+Prueba+de+ciencias+naturales+Saber+11.pdf/41aa8c23-e9bb-9f42-4e43-18cf2bfb59a1?version=1.3&t=1662407293654

Instituto Colombiano para la Evaluación (Icfes). (2020). Reporte de resultados históricos del examen saber 11.o Establecimientos educativos. Años 2017, 2018, y 2019. https://www.icfes.gov.co/resultados

Jesus, S. (2018). Influencia del Método Basado en Problemas (ABP) para el aprendizaje de CTA en los estudiantes del cuarto año de secundaria de la I.E. N° 1227 Indira Gandhi, Vitarte, 2017 [Tesis de maestría, Universidad Nacional de Educación]. Repositorio Institucional. http://repositorio.une.edu.pe/handle/20.500.14039/2225

Marra, R., Jonassen, D., Palmer, B., & Luft, S. (2014). Why problem- based learning works: Theoretical foundations. Journal on Excellence in College Teaching, 25 (3-4), 221-238. https://eric.ed.gov/?id=EJ1041376

Restrepo, B. (2005). Aprendizaje basado en problemas (ABP): una innovación didáctica para la enseñanza universitaria. Educación y Educadores, 8, 9-19. https://www.redalyc.org/pdf/834/83400803.pdf

Romo, A. (2020). El enfoque sociocultural del aprendizaje de Vygotsky. Asociación de familias adoptantes de Andalucía. https://www.studocu.com/es-mx/document/universidad-ymca/desarrollo-sustentable/yaarticulo-el-enfoque-sociocultural-vygotskyreflexion/24852414

Tobón, S. (2015). Formación Basada en Competencias. Pensamiento complejo, diseño curricular y didáctica. https://www.uv.mx/psicologia/files/2015/07/Tobon-S.-Formacion-basada-en-competencias.pdf

Travieso, D. y Ortiz, T. (2018). Aprendizaje basado en problemas y enseñanza por proyectos: alternativas diferentes para enseñar. Revista Cubana de Educación Superior, 37(1), 124-133. http://scielo.sld.cu/pdf/rces/v37n1/rces09118.pdf

How to Cite

Morales Chávez, G. P., & Cuellar García, C. P. (2023). Problem-based learning as a strategy to strengthen specific skills in Chemistry. Revista UNIMAR, 41(1), 176–190. https://doi.org/10.31948/Rev.unimar/unimar41-1-art11

Downloads

Download data is not yet available.

Published

2023-03-09

Issue

Section

Artículos resultado de investigación

Altmetric

QR Code
Article metrics
Abstract views
Galley vies
PDF Views
HTML views
Other views

Some similar items: