Learning mathematics through collaborative strategies of integration with physical education within the Moodle platform

Authors

  • Hamilton Pérez Villalba Institución Educativa Magola Hernández Pardo, Pueblo Bello, Cesar.
  • Luz Elena Ortega Daza Colegio Semillas de Amor, Colombia.
  • Walter Saúl Muegues Rincón Universidad Popular del Cesar

DOI:

https://doi.org/10.31948/Rev.unimar/unimar40-2-art10

Keywords:

mathematics, physical education, Moodle Platform, collaborative learning, strategy, integration

Abstract

The objective of the research was to strengthen the learning of Mathematics through collaborative strategies of integration with physical education within the Moodle platform for seventh-grade students of the Educational Institutional Magola Hernández Pardo, municipality of Pueblo Bello, Cesar. Methodologically, the work was located in the qualitative paradigm, in the socio-critical approach, in the pedagogical action research method, whose design was deployed in three phases: reflection and planning; execution of actions, and evaluation of achievements. The instruments were a written test and a logbook. The work unit consisted of 37 students. The results demonstrated the importance of integrating areas of knowledge to enhance learning, using novel, and dynamic, interactive, and playful educational environments such as virtual classrooms in Moodle. It concluded that students developed competencies in mathematical thinking and reinforced their learning through interdisciplinary and collaborative work.

Author Biographies

Hamilton Pérez Villalba, Institución Educativa Magola Hernández Pardo, Pueblo Bello, Cesar.

Maestrante en Pedagogía; Especialista en Pedagogía; Licenciado en Educación Física y Recreación; Diplomado Docencia Universitaria. Docente titular de la Institución Educativa Magola Hernández Pardo, Pueblo Bello, Cesar.

Luz Elena Ortega Daza, Colegio Semillas de Amor, Colombia.

Maestrante en Pedagogía; Especialista en Pedagogía; Ingeniero Agroindustrial. Docente del Colegio Semillas de Amor, Colombia.

Walter Saúl Muegues Rincón, Universidad Popular del Cesar

Magister en Pedagogía; Especialista en Lúdica Educativa; Licenciado en Arte, Folclor y Cultura; Diplomado Docencia Universitaria. Director del Departamento de Arte y Folclor, Universidad Popular del Cesar.

References

Barrera, V. F. y Guapi, A. (2018). La importancia del uso de las plataformas virtuales en la educación superior. Revista Atlante, Cuadernos de Educación y Desarrollo. https://www.eumed.net/rev/atlante/2018/07/plataformas-virtuales-educacion.html

Blancas, G., Ramírez, N., Cervantes, A. y Castillo, M. (2009). La bitácora: significado, construcción y aplicación en la generación del conocimiento científico. Universidad Autónoma de México.

Cárdenas, W. (2017). Estrategias didácticas de aprendizaje en matemáticas [Tesis de Especialización, Universidad Militar Nueva Granada]. https://repository.unimilitar.edu.co/bitstream/handle/10654/16136/C%C3%A1rdenasRodriguezWilliam2017.pdfsequence=2&isAllowed=y

Cardona, L. A. (2017). Aprendizaje de la Matemática mediante proyectos de aula [Tesis de Maestría, Universidad Tecnológica de Pereira]. https://repositorio.utp.edu.co/server/api/core/bitstreams/c0cf82f4-6e78-4bd9-913e-83e5a604c7b0/content

Díaz, L. (2010). La observación. Universidad Nacional Autónoma de México.

Dugarte, A. (2006). Repensar en la investigación educativa de la nueva era [Ponencia]. III Jornada de Investigación Humanística y educativa de la Facultad de Ciencias de la Educación. http://servicio.bc.uc.edu.ve/educacion/revista/volIn27/27-6.pdf

Estándares básicos de competencias en matemáticas. (s.f.). Potenciar el pensamiento matemático: ¡un reto escolar! https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-116042_archivo_pdf2.pdf

Fernández-Hernández, S. y Rivera, Z. (2009). El paradigma cualitativo y su presencia en las investigaciones de Bibliotecología y la Ciencia de la Información. ACIMED, 20(3), 6-30.

Gutiérrez, J., Hernández, C. C. y Orjuela, J. (2016). Los juegos interactivos como estrategia lúdica para facilitar los procesos de aprendizaje de los niños y niñas de 4 a 5 años en el Colegio Venecia [Tesis de Especialización, Fundación Universitaria Los Libertadores]. https://repository.libertadores.edu.co/bitstream/handle/11371/665/Guti%C3%A9rrezHu%C3%A9rfanoJohanna.pdf?sequence=2&isAllowed=y

Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación (6.ª ed.). McGraw-Hill / Interamericana Editores, S.A. de C.V.

Instituto Politécnico Nacional. (2010). Manual Cómo elaborar pruebas objetivas. Departamento de Servicios Académicos del CECyT #13“Ricardo Flores Magón”.

Íñiguez, F. J. (2015). El desarrollo de la competencia matemática en el aula de ciencias experimentales. Revista Iberoamericana de Educación, 67(2), 117-130. https://doi.org/10.35362/rie672256

Jiménez, R. A., Cumbrera, R. A. y Macías, I. (2020). Efectividad de la plataforma virtual Moodle en el desarrollo de una asignatura técnica. Espacios, 41(6), 22-29.

Lugo, M. T. (2016). Políticas TIC en América Latina. https://www.eduforics.com/es/politicas-ticamerica-latina/

Magisterio. (2022). Los problemas de aprendizaje matemático más comunes en Primaria. https://www.magisnet.com/2019/11/los-problemas-de-aprendizaje-matematico-mas-comunes-enprimaria/

Martínez, M. (2006). Ciencia y arte de la metodología cualitativa. Editorial Trillas.

Mavilidi, M., Lubans, D. R., Morgan, P. J., Miller, A., Eather, N., Karayanidis, F., Lonsdale, C., Shaw, K. M., Noetel, M., & Riley, N. (2019). Integrating physical activity into the primary school curriculum: Rationale and study protocol for the “Thinking while moving in English” cluster randomized controlled trial. BMC Public Health, 19(1), 1-12. https://doi.org/10.1186/s12889-019-6635-2

Ministerio de Educación Nacional (MEN). (s.f.). Serie Lineamientos curriculares Educación Física, Recreación y Deporte. https://www.mineducacion.gov.co/1780/articles-339975_recurso_10.pdf

Ministerio de Educación Nacional (MEN). (1998). Lineamientos curriculares. Matemáticas. https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-89869_archivo_pdf9.pdf

Ministerio de Educación Nacional (MEN). (2006). Estándares Básicos de Competencias en Lenguaje, Matemáticas, Ciencias y Ciudadanas. Ministerio de Educación Nacional.

Naranjo, A. y Rivero, M. (2014). Las plataformas de aprendizajes, una alternativa a tener en cuenta en el proceso de enseñanza. Revista Cubana de Informática Médica, 6(2), 207-221.

Pérez, G. (1994). Investigación cualitativa: retos e interrogantes I, Métodos. Editorial Muralla.

Restrepo, B. (2002). Una variante pedagógica de la investigación-acción educativa. Revista Iberoamericana de Educación, 29(1), 1-10. https://doi.org/10.35362/rie2912898

Restrepo, B. (2004). La investigación-acción educativa y la construcción de saber pedagógico. Educación y Educadores, (7), 45-55.

Rodríguez-Martín, B. y Buscà, F. (2015). El desarrollo de la competencia matemática desde la educación física: orientaciones para el diseño y la aplicación significativa de propuestas. Uno: Revista de didáctica de las matemáticas (69), 71-81. https://www.researchgate.net/publication/281066307

Sánchez, G. (28 de abril de 2014). Los desafíos de la educación en América Latina. Semana. https://www.semana.com/educacion/articulo/los-desafios-de-la-educacion-en-americalatina/384841-3/

Torres, R. (2011). La prueba escrita. https://1library.co/document/9yn04jlq-la-prueba-escritadocumentos-del-mep.html

How to Cite

Pérez Villalba, H., Ortega Daza, L. E., & Muegues Rincón, W. S. (2022). Learning mathematics through collaborative strategies of integration with physical education within the Moodle platform. Revista UNIMAR, 40(2), 217–239. https://doi.org/10.31948/Rev.unimar/unimar40-2-art10

Downloads

Download data is not yet available.

Published

2022-07-25

Issue

Section

Artículos resultado de investigación

Altmetric

QR Code
Article metrics
Abstract views
Galley vies
PDF Views
HTML views
Other views

Some similar items: