Errors in the conversion of representations in problems with linear equations

Authors

  • Yuly Maribel Pantoja-Portillo Colegio Nuestra Señora de las Lajas,

DOI:

https://doi.org/10.31948/Rev.unimar/unimar39-1-art4

Keywords:

conversion, natural language, algebraic writing, linear equations with one unknown, functional designation, re - designation

Abstract

This article focuses on how students learn to convert given representations in natural language (problem slogans) into representations expressed in algebraic writing. It is considered a qualitative approach based on grounded theory, with a line of training related to pedagogical practice and a thematic area corresponding to Disciplinary and Media Didactics and an interpretive paradigm. A teaching proposal to promote conversion learning through problem solving was applied, where linear equations with an unknown variable intervene. Among its main results are: the identification and characterization of the types of conversions and errors when solving problems. Regarding one of the main conclusions, there is the mistaken idea that some teachers have when they assume that the cognitive activity of conversion arises spontaneously in the students.

Author Biography

Yuly Maribel Pantoja-Portillo, Colegio Nuestra Señora de las Lajas,

Licenciada en Matemáticas, Universidad de Nariño; Docente Titular del Colegio Nuestra Señora de las Lajas, Pasto, Nariño.

References

Azañero, L.M. (2013). Errores que presentan los estudiantes de Primer grado de secundaria en la resolución de problemas con ecuaciones lineales (Tesis de Maestría). Universidad Católica del Perú, Perú. http://hdl.handle.net/20.500.12404/5064

Duval. R. (2002). Un análisis cognitivo de problemas de comprensión en el aprendizaje de las matemáticas. funes.uniandes.edu.co › ...

Duval. R. (2017). Semiosis y Pensamiento Humano. Registros Semióticos y Aprendizajes Intelectuales. Editorial Universidad del Valle.

Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación (6.a ed.). McGraw-Hill / Interamericana Editores, S.A. de C.V.

Ministerio de Educación Nacional (MEN). (2006). Estándares básicos de competencias en Lenguaje, Matemáticas, Ciencias y Ciudadanas. Guía sobre lo que los estudiantes deben saber y saber hacer con lo que aprenden. Ministerio de Educación Nacional.

Ministerio de Educación Nacional (MEN). (2019-2). Guía de orientación Saber 11.°. 2019-2. Instituto Colombiano para la Evaluación de la Educación, ICFES.

Rojas Garzón, P.J. y Vergel Causado, R. (2013). Procesos de Generalización y Pensamiento Algebraico. Educación Científica y Tecnológica, Edición especial, 760-766. https://doi.org/10.14483/23448350.7753

How to Cite

Pantoja-Portillo, Y. M. (2021). Errors in the conversion of representations in problems with linear equations. Revista UNIMAR, 39(1), 56–63. https://doi.org/10.31948/Rev.unimar/unimar39-1-art4

Downloads

Download data is not yet available.

Published

2021-03-18

Issue

Section

Artículos resultado de investigación

Altmetric

QR Code
Article metrics
Abstract views
Galley vies
PDF Views
HTML views
Other views

Some similar items: