TO THINK, TO READ AND TO WRITE
Keywords:
Habilidades básicas de pensamiento, lecto - escritura, mediación pedagógica, estrategiasAbstract
This paper shows an advance in the research titled “The use of the basic thinking skills in reading-writing in English and Oral and Written expression”, carried out with teachers from Pontificia Universidad Católica in Ibarra (Ecuador). Its aim was to analyze the skills that teachers use in the pedagogic mediation, investigating the knowledge that they have of the processes of application of these skills and the management they do when developing their classes. This work is focused on the production of an offer of application, including strategies of development of intellectual and practical skills in reading-writing in a systematic, constant and conscious form.A qualitative paradigm, with a descriptive research was used, drawing on technolo-gies such as the interview, the participative observation, taking as a tool the field diary, as well as quantitative technologies used as records of check and a survey. The information was gathered, confronted and summarized based on the established goals. The results were analyzed with the target population through workshops and an advisor seminary, in order to contribute with the educational formation and to answer to the interest showed by teachers in research topics.
Author Biography
SARA E. LUCERO R., Universidad Mariana
Psicóloga, Universidad Central del Ecuador Licenciada en Educación, Universidad Mariana - Pasto Dra. Psico-rehabilitación y Educación Especial, Universidad Central del Ecuador Especialista en Pedagogía para el Desarrollo del Aprendizaje Autónomo Universidad Nacional Abierta y a Distancia UNADMagíster en Educación de Adultos, Universidad San Buenaventura Docente – investigadora, Facultad de Postgrados y Relaciones Internacionales, Universidad Mariana
References
GOLEMAN, D. (2005). “Inteligencia Emocional en la Empresaâ€. Editorial Vergara, Buenos Aires. GOLEMAN, D. (2006), “Inteligencia Socialâ€. Editorial Planeta Mexicana S.A. México.GARDNER, Howard (1983). Multiple Intelligences. ISBN 0-465-04768-8, Basic Books. Castellano “Inteli-gencias múltiples†ISBN: 84-493-1806-8 Paidos RATHS, Louis E, et al. Cómo enseñar a pensar: teorÃa y aplicación. 1ª. Ed. Paidós. Buenos Aires. 1999. SÃNCHEZ, Margarita A. Desarrollo de habilidades de pensamiento: procesos básicos del pensamiento. 2ª, ed. México: trillas: ITSM, 1999. INSUASTY LuÃs DelfÃn. Compilado TeorÃa del error apli-cada al Aprendizaje Autónomo. Especialización en Pe-dagogÃa para el desarrollo del Aprendizaje Autónomo. CAFAMFERREIRO E., TEBEROSKY A. “Los sistemas de escritura en el desarrollo del niñoâ€. Ed. Siglo XXI. México. 1979 (Agotado en editorial) ISBN 10.www.grupoformarte.comwww.perso.wanadoo.es/cgomezmayorga/.../escritura.htm
How to Cite
Downloads
Languages:
esDownloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2014 Revista UNIMAR
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Los autores que publiquen en esta revista aceptan las siguientes condiciones:
1. Los autores conservan los derechos de autor y ceden a la revista el derecho de la primera publicación, con el trabajo registrado con la licencia de atribución de Creative Commons, que permite a terceros utilizar lo publicado siempre que mencionen la autoría del trabajo y a la primera publicación en esta revista.
2. Los autores pueden realizar otros acuerdos contractuales independientes y adicionales para la distribución no exclusiva de la versión del artículo publicado en esta revista (p. ej., incluirlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro) siempre que indiquen claramente que el trabajo se publicó por primera vez en esta revista.
3. Se permite y recomienda a los autores publicar su trabajo en Internet (por ejemplo en páginas institucionales o personales) antes y durante el proceso de revisión y publicación, ya que puede conducir a intercambios productivos y a una mayor y más rápida difusión del trabajo publicado (veaThe Effect of Open Access).
Altmetric
Article metrics | |
---|---|
Abstract views | |
Galley vies | |
PDF Views | |
HTML views | |
Other views |