Life project: an exercise of accepting, living and trusting. Pedagogical vision in educational institutions

Authors

  • Gelber Yecid Roa Pinto Daytop Internacional Inc

DOI:

https://doi.org/10.31948/unimar.36-1.3

Keywords:

Pedagogy, life project, re-education process, interdisciplinarity, teenager

Abstract

Re-educational pedagogy, with its human vision, becomes a conceptual and practical reference for the adequate attention of all kinds of population, especially the vulnerable, offering growth alternatives for development and social transformation. Working the integral character in the processes of reeducation, as well as the search for a sense of life and the potential of opportunities and strengths in young adolescents is considered a necessity for their future.
In this article, it is made known the process by which a clear pedagogical strategy for addressing this need is established, called ‘Life Project’, considered as a practical exercise in Accept, Live and Trust; this strategy is adapted to the population, to the contexts, to the sanctions stipulated by the law (when it is the case) and it is consolidated as the most coherent way to guide the elaboration and accompanying the integral plan of intervention, making possible the interaction and interdisciplinary integration, as well as the consolidation and formalization of the vital purpose that each human being possesses. It is possible to confirm the contributions made by the Project, through the depth of knowledge of the human being, its social participation mechanisms, its integral approach to the problems that are presented, and of the prevailing need of the educational environment and formative to have practical, recursive and unifying strategies that promote a future of well-being, happiness and fulfillment.

Author Biography

Gelber Yecid Roa Pinto, Daytop Internacional Inc

Magíster en Pedagogía; Especialista en Adicciones; Licenciado en Pedagogía Reeducativa y Filosofía. Consejero en el abuso de sustancias psicoactivas modelo Daytop Internacional Inc.

References

Arnal, J., Del Rincón, D. y Latorre, A. (1994). Investigación Educativa, Fundamentos y Metodologías. Barcelona, España: Editorial Labor.

Congreso de la República de Colombia. (2006). Ley 1098 de 2006. Ley de infancia y adolescencia “por la cual se expide el Código de la Infancia y la Adolescencia”. Bogotá, Colombia. Recuperada de https://www.oas.org/dil/esp/Codigo_de_la_Infancia_y_la_Adolescencia_Colombia.pdf

D’Ángelo, O. (2000). Proyecto de vida como categoría básica de interpretación de la identidad individual y social. Revista Cubana de Psicología, 17(3), pp. 270-275.

De Salvador, G. (1999). Manual para el montaje de comunidades de programas terapéuticos en instituciones que cubren población adolescente e infantil en alto riesgo, usadores de sustancias psicoactivas. Bogotá: Congregación Religiosos Terciarios Capuchinos.

Ilarduia, J. (s.f.). El proyecto personal como voluntad de autenticidad. Recuperado de http://docplayer.es/34027154-Indice-el-proyecto-personal-como-voluntad-de-autenticidad-juan-mari-ilarduia-introduccion-7.html

Jollien, A. (2012). El oficio de ser hombre. España: Ediciones Octaedro, S.L.

López, M. (2005). La parábola del retorno: introducción a la reingeniería vocacional. Bogotá, Colombia: Sociedad de San Pablo.

Medan, M. (2012). ¿”Proyecto de vida”? Tensiones en un programa de prevención del delito juvenil. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 10(1), pp. 79-91.

Pereyra, C., Villoro, L., González, L., Blanco, J., Florescano, E., Córdova, A.,... Bonfil, G. (2005). Historia ¿para qué? (21ª. ed.). México: Siglo Veintiuno Editores S.A. de C.V.

Pérez, G. (1994). Investigación Cualitativa. Retos e Interrogantes. II Técnicas y Análisis de Datos. Madrid, España: Editorial La Muralla S.A.

Puig, Y. y Armella, A. (2002). Nacemos desprotegidos. De qué manera podemos enfrentar la tristeza, la angustia, los celos, la soledad, la frustración y otros sentimientos. México: Editores mexicanos unidos S.A.

Quiroz, A., Velásquez, Á., García, B. y González, S. (s.f.). Técnicas interactivas para la investigación social cualitativa. Recuperado de http://aprendeenlinea.udea.edu.co/lms/moodle/pluginfile.php/101098/mod_resource/content/0/tecnicas_interactivas1.pdf

Rodríguez, E. (2003). Antropología. Curso Básico (3ª. ed.). Bogotá, Colombia: Editorial El Búho.

Sabino, C. (1992). El proceso de investigación. Bogotá, Colombia: Editorial Panamericana.

Tierno, B. (1992). Valores Humanos (1er. Vol.). Madrid, España: Editorial Taller de Editores S.A.

Tierno, B. (1998). Valores Humanos (4° Vol.). Madrid, España: Editorial Taller de Editores S.A.

How to Cite

Roa Pinto, G. Y. (2018). Life project: an exercise of accepting, living and trusting. Pedagogical vision in educational institutions. Revista UNIMAR, 36(1), 49–61. https://doi.org/10.31948/unimar.36-1.3

Downloads

Download data is not yet available.

Published

2018-06-18

Issue

Section

Artículos resultado de investigación

Altmetric

QR Code
Article metrics
Abstract views
Galley vies
PDF Views
HTML views
Other views

Some similar items: