Life project: an exercise of accepting, living and trusting. Pedagogical vision in educational institutions
DOI:
https://doi.org/10.31948/unimar.36-1.3Keywords:
Pedagogy, life project, re-education process, interdisciplinarity, teenagerAbstract
Re-educational pedagogy, with its human vision, becomes a conceptual and practical reference for the adequate attention of all kinds of population, especially the vulnerable, offering growth alternatives for development and social transformation. Working the integral character in the processes of reeducation, as well as the search for a sense of life and the potential of opportunities and strengths in young adolescents is considered a necessity for their future.
In this article, it is made known the process by which a clear pedagogical strategy for addressing this need is established, called ‘Life Project’, considered as a practical exercise in Accept, Live and Trust; this strategy is adapted to the population, to the contexts, to the sanctions stipulated by the law (when it is the case) and it is consolidated as the most coherent way to guide the elaboration and accompanying the integral plan of intervention, making possible the interaction and interdisciplinary integration, as well as the consolidation and formalization of the vital purpose that each human being possesses. It is possible to confirm the contributions made by the Project, through the depth of knowledge of the human being, its social participation mechanisms, its integral approach to the problems that are presented, and of the prevailing need of the educational environment and formative to have practical, recursive and unifying strategies that promote a future of well-being, happiness and fulfillment.
Author Biography
Gelber Yecid Roa Pinto, Daytop Internacional Inc
Magíster en Pedagogía; Especialista en Adicciones; Licenciado en Pedagogía Reeducativa y Filosofía. Consejero en el abuso de sustancias psicoactivas modelo Daytop Internacional Inc.
References
Arnal, J., Del Rincón, D. y Latorre, A. (1994). Investigación Educativa, Fundamentos y Metodologías. Barcelona, España: Editorial Labor.
Congreso de la República de Colombia. (2006). Ley 1098 de 2006. Ley de infancia y adolescencia “por la cual se expide el Código de la Infancia y la Adolescencia”. Bogotá, Colombia. Recuperada de https://www.oas.org/dil/esp/Codigo_de_la_Infancia_y_la_Adolescencia_Colombia.pdf
D’Ángelo, O. (2000). Proyecto de vida como categoría básica de interpretación de la identidad individual y social. Revista Cubana de Psicología, 17(3), pp. 270-275.
De Salvador, G. (1999). Manual para el montaje de comunidades de programas terapéuticos en instituciones que cubren población adolescente e infantil en alto riesgo, usadores de sustancias psicoactivas. Bogotá: Congregación Religiosos Terciarios Capuchinos.
Ilarduia, J. (s.f.). El proyecto personal como voluntad de autenticidad. Recuperado de http://docplayer.es/34027154-Indice-el-proyecto-personal-como-voluntad-de-autenticidad-juan-mari-ilarduia-introduccion-7.html
Jollien, A. (2012). El oficio de ser hombre. España: Ediciones Octaedro, S.L.
López, M. (2005). La parábola del retorno: introducción a la reingeniería vocacional. Bogotá, Colombia: Sociedad de San Pablo.
Medan, M. (2012). ¿”Proyecto de vida”? Tensiones en un programa de prevención del delito juvenil. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 10(1), pp. 79-91.
Pereyra, C., Villoro, L., González, L., Blanco, J., Florescano, E., Córdova, A.,... Bonfil, G. (2005). Historia ¿para qué? (21ª. ed.). México: Siglo Veintiuno Editores S.A. de C.V.
Pérez, G. (1994). Investigación Cualitativa. Retos e Interrogantes. II Técnicas y Análisis de Datos. Madrid, España: Editorial La Muralla S.A.
Puig, Y. y Armella, A. (2002). Nacemos desprotegidos. De qué manera podemos enfrentar la tristeza, la angustia, los celos, la soledad, la frustración y otros sentimientos. México: Editores mexicanos unidos S.A.
Quiroz, A., Velásquez, Á., García, B. y González, S. (s.f.). Técnicas interactivas para la investigación social cualitativa. Recuperado de http://aprendeenlinea.udea.edu.co/lms/moodle/pluginfile.php/101098/mod_resource/content/0/tecnicas_interactivas1.pdf
Rodríguez, E. (2003). Antropología. Curso Básico (3ª. ed.). Bogotá, Colombia: Editorial El Búho.
Sabino, C. (1992). El proceso de investigación. Bogotá, Colombia: Editorial Panamericana.
Tierno, B. (1992). Valores Humanos (1er. Vol.). Madrid, España: Editorial Taller de Editores S.A.
Tierno, B. (1998). Valores Humanos (4° Vol.). Madrid, España: Editorial Taller de Editores S.A.
How to Cite
Downloads
Downloads
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Los autores que publiquen en esta revista aceptan las siguientes condiciones:
1. Los autores conservan los derechos de autor y ceden a la revista el derecho de la primera publicación, con el trabajo registrado con la licencia de atribución de Creative Commons, que permite a terceros utilizar lo publicado siempre que mencionen la autoría del trabajo y a la primera publicación en esta revista.
2. Los autores pueden realizar otros acuerdos contractuales independientes y adicionales para la distribución no exclusiva de la versión del artículo publicado en esta revista (p. ej., incluirlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro) siempre que indiquen claramente que el trabajo se publicó por primera vez en esta revista.
3. Se permite y recomienda a los autores publicar su trabajo en Internet (por ejemplo en páginas institucionales o personales) antes y durante el proceso de revisión y publicación, ya que puede conducir a intercambios productivos y a una mayor y más rápida difusión del trabajo publicado (veaThe Effect of Open Access).
Article metrics | |
---|---|
Abstract views | |
Galley vies | |
PDF Views | |
HTML views | |
Other views |