Transdisciplinarity: an alternative to strengthen the teaching of Natural Sciences

Authors

  • Oswaldo Armando Botina Calvache Secretaría de Educación Departamental de Nariño
  • Jairo Andrés González Santacruz Secretaría de Educación Departamental de Nariño

Keywords:

interdisciplinarity, multidisciplinarity, transdisciplinarity, complex thought

Abstract

The teaching of Natural Sciences that predominates today in many Colombian educational institutions is a response to a disciplinary character, which means that teachers teach the knowledge of Physics, Chemistry and Biology so parceled, causing students have difficulty understanding natural and social phenomena that require the contribution of these disciplines, in order to transcend a product knowledge in an integrated teaching. In this context, this review article aims to compile a series of background and theories that attempt to expose transdisciplinary teaching as an alternative that achieves new and better learning based on the development of thinking skills and action.

Author Biographies

Oswaldo Armando Botina Calvache, Secretaría de Educación Departamental de Nariño

Licenciado en Ciencias Naturales y Educación Ambiental, Universidad de Nariño, San Juan de Pasto, Nariño, Colombia. Docente Secretaría de Educación Departamental de Nariño.

Jairo Andrés González Santacruz, Secretaría de Educación Departamental de Nariño

Licenciado en Ciencias Naturales y Educación Ambiental, Universidad de Nariño, San Juan de Pasto, Nariño, Colombia. Docente Secretaría de Educación Departamental de Nariño.

References

Almarza, F. (2006). Convergencia transdisciplinar: Una nueva lógica de la realidad. Tharsis, 1-16. Recuperado de http://pensamientocomplejo.org/docs/files/Fernando%20ALmarza-R%EDsquez,%20Convergencia%20transdisciplinar%20%20Una%20nueva%20l%F3gica%20de%20la%20Realidad.pdf

Aneas, A. (2010) Transdisciplinariedad: Una nueva mirada para la EducaciónIntercultural en Latinoamérica. En: J. Lizama, Educación Intercultural Bilingüe y Desarrollo. Barcelona: Icaria.

Bachelard, G. (1948). La formación del espíritu científico. (23a ed.). Mexico: Siglo Veintiuno Editores.

Bachelard, G. (1997). El derecho de soñar. (2da. ed.). Paris: Fondo de Cultura Economica de España, S.L.

Barzaga, O., Pérez, L., Cruz, Y. y Ortiz, G. (2010). Integración de las ciencias: un reto para el desarrollo de una cultura científica. Ciencias Holguín, 16, 1-9. Recuperado de http://www.ciencias.holguin.cu/index.php/cienciasholguin/article/viewFile/701/573

Becerra, R. y Moya, A. (2009). La pluri, inter y transdisciplinariedad en la UPEL. Una perspectiva docente. Revista de Investigación, (66), 189-222. Recuperado de: http://www.scielo.org.ve/pdf/ri/v33n66/art09.pdf

García, S. (s.f.). Hacia el sueño de la transdisciplinarie-dad. Recuperado d: http://www2.minedu.gob.pe/di-gesutp/formacioninicial/wp-descargas/bdigital/011_hacia_el_sueno_de_la_transdisciplinariedad.pdf

Galindo, R., Galindo, L., Martínez, N. Ley, M., Ruiz, E. y Valenzuela, E. (2012). Acercamiento epistemológico a la teoría del aprendizaje colaborativo. Apertura, 4(2), 1-9.

Gallo, J. (2011). Estanislao Zuleta y la transdisciplinarie-dad: deconstruyendo certezas, tendiendo puentes. Te-sis psicológica, (6), 144-150.

Gordon, L. (2011). Manifiesto de transdisciplinariedad. Para no volvernos esclavos del conocimiento de otros. Traspasando fronteras, (1), 7-11. https://doi.org/10.18046/retf.i1.1289

Martínez, M (1997). Transdisciplinariedad: un enfoque para la complejidad del mundo actual. Conciencia Activa, 21, 108-146.

Martínez, M (2007). Conceptualización de la transdisciplinariedad. POLIS, Revista Latinoamericana, 16, 1-17.

Moraes, M. C. (2010), Transdisciplinaridade e educação. Rizoma freirían, (6), 1-18. Recuperado de: http://www.rizoma-freireano.org/index.php/transdisciplinari-dade-e-educacao--maria-candida-moraes

Morín, E. (1976). Introducción al pensamiento complejo. Re-cuperado de: http://www.pensamientocomplejo.com.ar/docs/files/MorinEdgar_Introduccion-al-pensam-iento-complejo_Parte1.pdf

Motta, R. (2002). Complejidad, educación y transdiscipli-nariedad. Polis, 1(3), 1-21.

Nicolescu, B. (1994). La transdisciplinariedad. (1ra. ed.). Paris: Du Rocher.

Nicolescu, B. (1996). La Transdisciplinariedad. Manifiesto. Recuperado de: http://www.edgarmorin.org/que-es-transdisciplinariedad.html.

Pedroza, R. y Argüello, F. (2002). Interdisciplinariedad y Transdisciplinariedad en los Modelos de Enseñanza de la Cuestión Ambiental. Cinta de Moebio, (15) 1-16.

Ritter, W. (2013). Síntesis metodológica transdisciplinaria en sistemas complejos. Globalización. Recuperado de http://rcci.net/globalizacion/2013/fg1573.htm

Rodríguez, D. y Valldeoriola, J. (2009). Metodología de la investigación. Barcelona, España: Eureca Media, SL.

UNESCO. (2000). Hacia una cultura de paz. Recuperado de http://www.unesco.org/cpp/sp/proyectos/cppinfo.htm

UNESCO. (2004). Transdisciplinariedad y complejidad en el análisis social. Recuperado de http://unesdoc.unesco.org/images/0013/001363/136367s.pdf.

Valverde, L., Ayala, N., Pascua. M. y Fandiño, D. (1988). El trabajo en equipo y su operatividad. Recuperado de www.ts.ucr.ac.cr/binarios/pela/pl-000381.pdf

How to Cite

Botina Calvache, O. A., & González Santacruz, J. A. (2015). Transdisciplinarity: an alternative to strengthen the teaching of Natural Sciences. Revista UNIMAR, 33(2), 69–79. Retrieved from https://revistas.umariana.edu.co/index.php/unimar/article/view/1099

Downloads

Download data is not yet available.

Published

2015-08-05

Issue

Section

Artículos resultado de investigación

Altmetric

QR Code
Article metrics
Abstract views
Galley vies
PDF Views
HTML views
Other views

Some similar items: