Fortalecimento do pensamento geométrico através da sequência didática no modelo educacional da Nova Escola

Autores

  • Deisy Viviana Cagüeño Garzón Escuela El Toro, sede del Centro Educativo Castilla la Nueva, Meta.
  • José Eriberto Cifuentes Medina Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia. https://orcid.org/0000-0001-5702-620X

DOI:

https://doi.org/10.31948/rev.criterios/29.2-art9

Palavras-chave:

pensamento geométrico, sequência didática, nova escola

Resumo

Introduction: the research is based on the design, validation, and development of a didactic sequence for the strengthening of the development of geometric thinking, mediated by concrete, technological, practical, and dynamic resources, to the students of the third, fourth, and fifth grades of elementary school of the El Toro School, headquarters of the Castilla la Nueva Educational Center in the department of Meta. Methodology: the study is developed in the qualitative approach and type of action research according to the contributions directed by the line of research ‘Development of mathematical thought’, allowing to establish a systematic relationship between each of the proposed phases. Results: in the first of them, a diagnosis is made through a questionnaire, showing that students have difficulties in each of the categories of geometric thinking. A didactic sequence is designed and developed for each grade which consists of three sessions, where each one of them is based on the development of the categories of geometric thinking proposed through the use of technological and manipulation resources. The incidence of the didactic proposal is evaluated through an exit questionnaire, allowing comparison and analysis of the results obtained. Conclusions: the didactics of mathematics is a field of research that involves different approaches and interpretations of the teaching and learning process of the area in question. In this way, when designing and executing a didactic sequence taking into account the New School model in third, fourth, and fifth-grade students, it can generate significant changes in the development and strengthening of geometric thinking.

Biografia do Autor

Deisy Viviana Cagüeño Garzón, Escuela El Toro, sede del Centro Educativo Castilla la Nueva, Meta.

Magíster en Didáctica de la Matemática; Especialista en Didáctica de las Matemáticas para la Educación Básica; Licenciada en Básica con énfasis en Matemáticas, Humanidad y Lengua Castellana, Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia. Docente Escuela El Toro, sede del Centro Educativo Castilla la Nueva, Meta.

José Eriberto Cifuentes Medina, Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia.

Investigador Asociado (I) SNCTeI, convocatoria 894/2021; Becario MinCiencias Convocatoria 909/2021; Estudiante de Doctorado en Educación, Cohorte XII; Magíster en Educación; Especialista en Evaluación Educativa, Especialista en Pedagogía y Docencia, Licenciado en Teología, Licenciado en Filosofía y Educación Religiosa, Universidad Santo Tomás; Especialista en Pedagogía y Docencia, Licenciado en Ciencias Sociales, Fundación Universitaria Área Andina. Docente Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia. 

Referências

Arango, P. A. (2015). Pensamiento geométrico: ¿qué se planea enseñar en el aula? vs. ¿qué se evalúa en las pruebas Saber 9°? [Tesis de Pregrado, Universidad de Los Llanos]. https://repositorio.unillanos.edu.co/bitstream/handle/001/354/TESIS.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Ausubel, D. (1983). Teoría del aprendizaje significativo. https://www.academia.edu/10435788/TEOR%C3%8DA_TEORIA_DEL_APRENDIZAJE_SIGNIFICATIVO

Ausubel, D. P., Novak, J. P. y Hanesian, H. (1983). Psicología educativa. Un punto de vista cognoscitivo (2.a ed.). Editorial Trillas.

Camargo, L. y Acosta, M. (2012). La geometría, su enseñanza y su aprendizaje. TED. Tecné, Episteme y Didaxis, (32), 4-8. https://doi.org/10.17227/ted.num32-1865 DOI: https://doi.org/10.17227/ted.num32-1865

Castorina, J. A. y Palau, G. D. (1982). Introducción a la lógica operatoria de Piaget: alcances y significado para la psicología genética. Editorial Paidós.

Colbert, V. (1999). Mejorando el acceso y la calidad de la educación para el sector rural pobre. El caso de la Escuela Nueva en Colombia. Revista Iberoamericana de Educación, 20(1), 107-135. https://doi.org/10.35362/rie2001043 DOI: https://doi.org/10.35362/rie2001043

Dávila, M. Y., De Alba, A. G., Hernández, P. y Fonseca, A. A. (2013). Secuencia didáctica para el aprendizaje de las figuras cónicas y sus diferentes representaciones. Culcyt, Cultura Científica y Tecnológica, 50(1), 27-36.

Díaz-Barriga, Á. (2013). Guía para la elaboración de una secuencia didáctica. Universidad Nacional Autónoma de México y Comunidad de Conocimiento UNAM.

Fernández, H. y Gamboa, M. E. (2017). Actividades con medios dinámicos para el proceso de enseñanza-aprendizaje de los contenidos geométricos. Opuntia Brava, 9(3), 1-15.

Fundación Escuela Nueva 'Volvamos a la Gente'. (s.f.). Fundación Escuela Nueva. https://escuelanueva.org/en/

Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación (6.ª ed.). McGraw-Hill / Interamericana Editores, S.A. de C.V.

Ministerio de Educación Nacional (MEN). (2006). Estándares básicos de competencias en Lenguaje, Matemáticas, Ciencias y Ciudadanas. Ministerio de Educación Nacional.

Ministerio de Educación Nacional (MEN). (2010). Manual de implementación Escuela Nueva. Generalidades y orientaciones pedagógicas para Transición y Primer grado. Ministerio de Educación Nacional.

Moreira, M. A. (2006). Unidades de enseñanza potencialmente significativas UEPS. http://moreira.if.ufrgs.br/UEPSesp.pdf.

Obando, G. y Múnera, J. J. (2003). Las situaciones problema como estrategia para la conceptualización matemática. Educación y Pedagogía, 15(35), 183-200.

Portugal, M. T. (2015). El cubo y sus elementos: una secuencia didáctica basada en el desarrollo del pensamiento geométrico en estudiantes del cuarto grado de educación primaria [Tesis de Maestría, Pontificia Universidad Católica del Perú]. https://repositorio.pucp.edu.pe/index/handle/123456789/144593?show=full

Rizo, C. y Campistrous, L. (2003). Aprendizaje y geometría dinámica en la escuela básica. Ciencia y Sociedad, 28(4), 547-592. https://doi.org/10.22206/cys.2003.v28i4.pp547-92 DOI: https://doi.org/10.22206/cys.2003.v28i4.pp547-92

Vargas, G. y Gamboa, R. (2013). El modelo de Van Hiele y la enseñanza de la geometría. Uniciencia, 27(1), 74-94.

Villa-Ochoa, J. A. y Ruiz, H. M. (2009). Modelación en educación matemática: una mirada desde los lineamientos y estándares curriculares colombianos. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, 27, 1-21.

Como Citar

Cagüeño Garzón, D. V., & Cifuentes Medina, J. E. (2022). Fortalecimento do pensamento geométrico através da sequência didática no modelo educacional da Nova Escola. Revista Criterios, 29(2), 143–160. https://doi.org/10.31948/rev.criterios/29.2-art9

Downloads

Não há dados estatísticos.

Publicado

2022-09-22

Edição

Seção

Artículos resultado de investigación

Métricas

QR Code
Métricas do artigo
Vistas abstratas
Visualizações da cozinha
Visualizações de PDF
Visualizações em HTML
Outras visualizações

Alguns itens similares: