Reading aloud, as a proposal to improve critical reading in seventh-grade students
DOI:
https://doi.org/10.31948/rev.criterios/29.1-art3Keywords:
Critical reading, reading aloud, didactic guide, studentsAbstract
This article shows the result of the research ‘Reading aloud as a proposal to improve critical reading in seventh-grade students of San Luis Gonzaga - Túquerres, Agropecuaria Santa Rosa - Cumbitara and Centro Educativo Municipal El Campanero – Pasto educational institutions, 2021. The study was conducted under the guidelines of qualitative methodology, with a comprehensive approach and Action Research as a type of research. For the collection of information, the semi-structured interview and the pedagogical workshops were used as techniques and instruments, which allowed analyzing and interpreting the information collected to design the didactic guide entitled ‘De voz a vos’ (From voice to you), reading aloud to improve the critical reading since it is an effective tool to strengthen the reading process at all levels.
Author Biographies
Jannet Marcela Gavilanes-Martínez, Centro Educativo Municipal el Campanero
Magíster en Pedagogía, Universidad Mariana; Especialista en Pedagogía Ambiental; Licenciada en Lengua Castellana y Literatura.
Yeimy Johana Obando-Gómez, Institución Educativa Agropecuaria Santa Rosa
Magíster en Pedagogía, Universidad Mariana; Licenciada en Lengua Castellana y Literatura.
Brigette Paola Rivas-Ordoñez, Institución Educativa San Luis Gonzaga
Magíster en Pedagogía, Universidad Mariana; Licenciada en Lengua Castellana y Literatura.
References
Augustowsky, G. (2008). Enseñar a mirar imágenes en la escuela. Tinta Fresca
Bernal, C.A. (2010). Metodología de la Investigación (3.a ed.). Pearson Educación, Colombia.
Bertrán, I. e Ibáñez, A. (1980). La importancia de leerles a los niños. Asociación Internacional de Lectura (I.R.A).
Córdoba, E.M., Quijano, M.C. y Cadavid, N. (2013). Hábitos de lectura en padres y madres de niños con o sin retraso lector. Revista CES, Psicología, 6(1), 56-65.
Cova, Y. (2004). La práctica de la lectura en voz alta en el hogar y la escuela a favor de niños y niñas. Sapiens, Revista Universitaria de Investigación 5(2), 53-66.
Díaz, F. y Hernández, G. (1998). Estrategias de enseñanza para la promoción de aprendizajes significativos. En Estrategias docentes para un aprendizaje significativo. Una interpretación constructivista (pp. 69- 112). McGraw Hill.
Eco, U. (1984). Semiótica y Filosofía del Lenguaje. Editorial Lumen.
García, A. (2014). Poesía: discurso crítico y acción antagonista. Revista Viento Sur, 135.
García Márquez, G. (1981). La poesía al alcance de los niños. Diario El País. https://elpais.com/diario/1981/01/27/opinion/349398006_850215.html
Garrido, F. (2004). Leer el Mundo. Revista de la Universidad de México. 12, 48-59.
Garrido, F. (2005). Un buen lector se hace, no nace. Reflexiones sobre lectura y formador de lectores. Ediciones del Sur.
Jiménez, E. (2017). Comprensión lectora. Junta de Andalucía, Consejería de Educación.
Kurland, D. (2014). Critical Reading. http://www.criticalreading.com/critical_reading.htm
Lasso, R. (2004). La importancia de la lectura. Universidad Autónoma de Ciudad Juárez.
Lerner, D. (1995). ¿Es posible leer en la escuela? Segundo Congreso Nacional de Lectura ‘Lectura - Escuela – Biblioteca’. http://www.lecturayvida.fahce.unlp.edu.ar/numeros/a17n1/17_01_Lerner.pdf
Martínez, J. (2011). Métodos de Investigación Cualitativa. Revista de la Corporación Internacional para el Desarrollo Educativo, Silogismo, 1(8), 1-34.
Pérez, A.I., Pérez, D. y Sánchez, R. (2013). El cuento como recurso educativo. 3C, Empresa: Investigación y Pensamiento Crítico, 2(4).
Solé, I. (1998). El placer de leer. Lectura y Vida: Revista Latinoamericana de Lectura, 16(3), 1-8.
Taylor, S. y Bogdan, R. (1987). Introducción a los métodos cualitativos de investigación. Paidós Ibérica, S.A.
Velasco, A. (2010). La voz: universo sonoro. Ediciones Alfaguara.
Vidal, M. y Rivera, N. (2007). Investigación- Acción. Educación Médica Superior, 21(4).
How to Cite
Downloads
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Revista Criterios

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Revista Criterios es publicada por la Editorial UNIMAR de la Universidad Mariana bajo los términos de la licencia Creative Commons Reconocimiento 4.0 Internacional (CC BY 4.0)

| Article metrics | |
|---|---|
| Abstract views | |
| Galley vies | |
| PDF Views | |
| HTML views | |
| Other views | |





