Teacher training and the gender relationship in the use and appropriation of ICT

Authors

  • Jorge Enrique Díaz Pinzón Institución Educativa General Santander

Keywords:

teacher competences, teacher training, information technologies, classification by gender

Abstract

To establish the use and appropriation of ICT in the competences of primary and secondary school teachers, a questionnaire of closed reagents was applied to a sample of 100 teachers from the municipality of Soacha, Cundinamarca, Colombia in 2016. Six questions from the survey were analyzed, related to a training workshop and six research hypotheses were studied. The information was processed with the statistical package SPSS v.23, with a Chi square test for the hypotheses. When calculating the C Contingency Coefficient of 0.087 we conclude that this is a low relation; it was shown that there is no relationship between the sex of teachers and the content seen in the Colombia learn portal, PHET laboratories, resource bank, motivation to implement digital resources, tenure and proper use of tablets.

Referencias

Acuña, E. (2005). Análisis de Datos Categóricos. Departamento de Matemáticas Universidad de Puerto Rico- Mayagüez. Recuperado de http://castle.uprm.edu/miniman8sl.pdf

Díaz, J. (2016). Aplicación PhET: estrategia de enseñanza aprendizaje de fracciones equivalentes. Revista Criterios, 23(1), 111-123.

_____. (2017a). Conocimiento y apropiación de las tecnologías de la información y la comunicación (TIC) en la formación docente. Revista Actualidades Pedagógicas, (69), 121-131. Recuperado de https://revistas.lasalle.edu.co/index.php/ap/article/view/4066/3198

_____. (2017b). Importancia de la simulación Phet en la enseñanza y aprendizaje de fracciones equivalentes. Revista Educación y Desarrollo Social, 11(1), 48-63.

Espinosa, H., Restrepo, L. y Aránzazu, D. (2016). Desarrollo de habilidades digitales docentes para implementar ambientes virtuales de aprendizaje en la docencia universitaria. Revista Sophia, 12(2), 261-271.

Khan, S. (2012). Integration of ICT Component in Teacher Educational Institutions: An Unavoidable Step towards Transforming the Quality of Present Teacher Education System. Indian Streams Research Journal, 1(5).

Lind, D., Marchal, W. y Mason, R. (2015). Estadística para administración y economía (11ava. ed.). Colombia: Alfaomega.

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (UNESCO). (2000). Foro Mundial sobre la Educación, Dakar 2000. Paris: UNESCO.

Peeraer, J. y Van Petegem, P. (2011). How to Address Integration of ICT in Teaching Practice? Research on Factors Influencing the Use of ICT in Education. Education in a technological world: communicating current and emerging research and technological efforts, 237-244. Recuperado de http://www.formatex.info/ict/book/237-244.pdf

Ryymin, E., Palonen, T. y Hakkarainen, K. (2008). Networking Relations of Using ICT within a Teacher Community. Computers & Education, 51(3), 1264-1282.

Umoru, T. (2012). Barriers to the Use of Information and Communication Technologies in Teaching and Learning Business Education. American Journal of Business Education (Online), 5(5), 575-580.

Webster, A. (2001). Estadística aplicada a los negocios y la economía (3ra. ed.). Bogotá, Colombia: McGraw-Hill.

Author Biography

Jorge Enrique Díaz Pinzón, Institución Educativa General Santander

Magíster en Gestión de la Tecnología Educativa; Especialista en Administración de la Informática
Educativa; Ingeniero Agrónomo. Docente titular de Matemáticas de la Institución Educativa General
Santander, Soacha, Cundinamarca, Colombia.

References

Acuña, E. (2005). Análisis de Datos Categóricos. Departamento de Matemáticas Universidad de Puerto Rico- Mayagüez. Recuperado de http://castle.uprm.edu/miniman8sl.pdf

Díaz, J. (2016). Aplicación PhET: estrategia de enseñanza aprendizaje de fracciones equivalentes. Revista Criterios, 23(1), 111-123. https://doi.org/10.19052/ap.4066

Díaz, J.(2017a). Conocimiento y apropiación de las tecnologías de la información y la comunicación (TIC) en la formación docente. Revista Actualidades Pedagógicas, (69), 121-131. https://doi.org/10.18359/reds.2011

Díaz, J.(2017b). Importancia de la simulación Phet en la enseñanza y aprendizaje de fracciones equivalentes. Revista Educación y Desarrollo Social, 11(1), 48-63.

Espinosa, H., Restrepo, L. y Aránzazu, D. (2016). Desarrollo de habilidades digitales docentes para implementar ambientes virtuales de aprendizaje en la docencia universitaria. Revista Sophia, 12(2), 261-271. https://doi.org/10.18634/sophiaj.12v.2i.561

Khan, S. (2012). Integration of ICT Component in Teacher Educational Institutions: An Unavoidable Step towards Transforming the Quality of Present Teacher Education System. Indian Streams Research Journal, 1(5).

Lind, D., Marchal, W. y Mason, R. (2015). Estadística para administración y economía (11ava. ed.). Colombia: Alfaomega.

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (UNESCO).(2000). Foro Mundial sobre la Educación, Dakar 2000. Paris: UNESCO.

Peeraer, J. y Van Petegem, P. (2011). How to Address Integration of ICT in Teaching Practice? Research on Factors Influencing the Use of ICT in Education. Education in a technological world: communicating current and emerging research and technological efforts, 237-244. Recuperado de http://www.formatex.info/ict/book/237-244.pdf

Ryymin, E., Palonen, T. y Hakkarainen, K. (2008). Networking Relations of Using ICT within a Teacher Community. Computers & Education, 51(3), 1264-1282. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2007.12.001

Umoru, T. (2012). Barriers to the Use of Information and Communication Technologies in Teaching and Learning Business Education. American Journal of Business Education (Online), 5(5), 575-580. https://doi.org/10.19030/ajbe.v5i5.7214

Webster, A. (2001). Estadística aplicada a los negocios y la economía (3ra. ed.). Bogotá, Colombia: McGraw-Hill.

How to Cite

Díaz Pinzón, J. E. (2017). Teacher training and the gender relationship in the use and appropriation of ICT. Revista Criterios, 24(1), 141–149. Retrieved from https://revistas.umariana.edu.co/index.php/Criterios/article/view/1759

Downloads

Download data is not yet available.

Published

2017-02-26

Issue

Section

Artículos resultado de investigación

Altmetric

QR Code
Article metrics
Abstract views
Galley vies
PDF Views
HTML views
Other views

Some similar items: