Non-discrimination seal: promoting inclusion and interculturality

Authors

Keywords:

seal of non-discrimination, inclusion, interculturality, school coexistence, educational community

Abstract

This article on pedagogical experience shows the process by which the José Félix Restrepo Technical School in the city of Bogotá becomes in 2023 the first official educational institution in Colombia to obtain the seal of non-discrimination from the Ministry of the Interior and the Colombian Institute of Technical Standards (ICONTEC); in addition to showing, a year later, the positive impact on the improvement of institutional school coexistence. The methodology is established through the NTC-ISO-IEC 17067:2013 standard. Conformity assessment. Fundamentals of product certification and guidelines for product certification schemes and provision for service certification. In conclusion, it is established that this achievement obtained by the restrepista community is a recognition of the work that for more than four decades has been developed in the educational institution that promotes respect for the collective rights of the various socio-cultural communities, the peaceful resolution of conflicts, coexistence, democracy, equality, the prevention and elimination of all forms of discrimination.

Author Biographies

Diana Marcela León Buitrago, Secretaría de Educación del Distrito Capital

Profesora, Secretaría de Educación de Bogotá, Colombia.

Edisson Díaz Sánchez, Universidad El Bosque

Profesor investigador, Universidad El Bosque y Secretaria de Educación de Bogotá, Colombia

References

Barquet Muñoz Mag, J., y Vázquez Parra Dr, J. C. (2023). Aproximación a la discriminación de grupos en situación de vulnerabilidad desde una perspectiva jurídica, social y ética. Revista Humanidades, 13(2), 60-79. DOI: https://doi.org/10.15517/h.v13i2.51543

Bonilla García, J. S. (2024). Niños, niñas y adolescentes de origen venezolano en colegios oficiales de Bogotá: Garantías para una educación de calidad y situaciones de discriminación en el INEM Francisco de Paula de Santander (Doctoral dissertation, Universidad Nacional de Colombia). https://repositorio.unal.edu.co/items/fbaf15b4-e26a-41d8-912b-a41930034bcb

Booth, T., y Ainscow, M. (2002). Index for inclusion: Developing learning and participation in schools. Centre for Studies on Inclusive Education (CSIE). https://www.eenet.org.uk/resources/docs/Index%20English.pdf

Colegio Técnico José Félix Restrepo. (31 de octubre de 2024). Sello de No Discriminación. https://www.ctjfr.edu.co/no-discriminacion/

Comité Distrital de Convivencia Escolar. (2022). Protocolos de atención integral para la convivencia escolar y el ejercicio de los derechos humanos, derechos sexuales y derechos reproductivos. Secretaría de Educación del Distrito. https://www.redacademica.edu.co/protocolos-de-atencion-integral-para-la-convivencia-escolar-version-50

Cruz Pineda, D. (2022). Expresión literaria en el aula inclusiva en el Colegio José Félix Restrepo. (Bachelor's thesis). https://encuentros.virtualeduca.red/storage/ponencias/peru2019/IM57Pf5FmMH8C4ShD3BesP6OdQMFoAVwxVUaXkfx.pdf

Díaz Sánchez, E. (2022). Restrepistas hacia la formación para la ciudadanía y la convivencia a través de la educación remota de emergencia. En Guerreo et al, Interculturalidad, ciudadanía global y cultura de paz Aportes desde el saber pedagógico para la educación del siglo XXI (pp. 37-47). Instituto para la Investigación Educativa y el Desarrollo Pedagógico, IDEP. https://descubridor.idep.edu.co/Record/ir-001-2550

Dueñas Buey, M. L. (2010). Educación inclusiva. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía 21 (2), 358-366. DOI: https://doi.org/10.5944/reop.vol.21.num.2.2010.11538

Gómez, D. H. A. (2022). Actores y víctimas del conflicto armado colombiano: batallas por la memoria en estudiantes. Revista Interamericana de Investigación Educación y Pedagogía RIIEP, 15(1), 95-124. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8544844

Instituto Colombiano de Normas Técnicas (ICONTEC). (2013). NTC-ISO 26000:2013. Directrices sobre responsabilidad social. ICONTEC. https://www.iso.org/iso-26000-social-responsibility.html

Instituto Colombiano de Normas Técnicas (ICONTEC). (2021). Reglamento para la certificación del Sello de No Discriminación del Ministerio de Interior. Instituto Colombiano de Normas Técnicas (ICONTEC) https://www.icontec.org/wp-content/uploads/2021/12/Reglamento-para-la-certificación-del-Sello-No-discriminación.pdf

Jara, O. (2018). La sistematización de experiencias: práctica y teoría para otros mundos políticos. Centro Internacional de Educación y Desarrollo Humano – CINDE. https://www.unc.edu.ar/sites/default/files/La%20sistematización%20de%20experiencias%20-%20Oscar%20Jara%20%28edicion%20colombiana%29.pdf

Maya, A. H., Montoya Martínez, M. D., Valencia López, Á. M., y Calzada Londoño, G. A. (2023). La educación inclusiva en la prosocialidad desde una perspectiva de la diversidad. Revista Guillermo de Ockham, 21(1), 79-96. DOI: https://doi.org/10.21500/22563202.5467

Ministerio de Educación Nacional. (2020). Lineamientos para la educación inclusiva. Ministerio de Educación Nacional. https://www.colombiaaprende.edu.co/sites/default/files/files_p

Mondaca-Rojas, C., y Aguirre-Munizaga, C. (2022). Introducción: La inclusión educativa intercultural como herramienta conceptual para la transformación de la escuela en tiempos de incertidumbre. Diálogo andino, (67), 13-19. DOI: http://dx.doi.org/10.4067/S0719-26812022000100013

Moriña, A. (2017). Inclusive education in higher education: Challenges and opportunities. European Journal of Special Needs Education, 32(1), 3-17. https://doi.org/10.1080/08856257.2016.1254964

Naciones Unidas. (1948). Declaración Universal de los Derechos Humanos. Recuperado de https://www.un.org

Organización de Estados Iberoamericanos (OEI). (2019) Políticas educativas inclusivas en Iberoamérica. Organización de Estados Iberoamericanos. https://oei.int/oficinas/secretaria-general/publicaciones/iberoamerica-inclusiva-guia-para-asegurar-la-inclusion-y-la-equidad-en-la-educacion-en-iberoamerica/

Prieto, Y. D., y Trujillo, N. E. M. (2022). Educación en valores para la convivencia escolar. Horizontes Revista de investigación en ciencias de la educación, 6(26), 2279-2295. DOI: https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v6i26.491

Ramírez-Rincón, M. E., y López, G. S. V. (2022). Experiencias de la disidencia sexual y la disidencia de género en colegios bogotanos: el lugar de los docentes de la población LGBTIQ y las opiniones de la comunidad escolar. Educación y ciudad, (43), 71-87. DOI: https://doi.org/10.36737/01230425.n43.2022.2714

Rivera, M.d. (2021). Educación dirigida a grupos étnicos alrededor de la Constitución de 1991. El reconocimiento de los propios, de los otros y el autorreconocimiento. Recuperado de: http://hdl.handle.net/20.500.12209/17247.

Secretaría de Educación del Distrito y Fundación Fe y Alegría. (2013). Lineamiento pedagógico. Educación para la Ciudadanía y la Convivencia. Imprenta distrital. https://repositoriosed.educacionbogota.edu.co/entities/publication/aa3f6cf7-8709-4551-b72e-5f83338ac527

Secretaría de Educación del Distrito. (2024). Caracterización del Sector Educativo Año 2024. Imprenta Distrital. https://www.educacionbogota.edu.co/portal_institucional/node/4255

UNESCO. (2021). Inclusión en la atención y la educación de la primera infancia: informe sobre inclusión y educación. UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000379502_spa

How to Cite

León Buitrago, D. M., & Díaz Sánchez, E. (2025). Non-discrimination seal: promoting inclusion and interculturality. Revista UNIMAR, 43(2). Retrieved from https://revistas.umariana.edu.co/index.php/unimar/article/view/4699

Downloads

Download data is not yet available.

Published

2025-07-01

Issue

Section

Artículos de Reflexión

Altmetric

QR Code
Article metrics
Abstract views
Galley vies
PDF Views
HTML views
Other views

Some similar items: