Seal of non-discrimination: systematization of an inclusive educational experience in Bogotá, Colombia

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31948/ru.v43i2.4699

Keywords:

inclusion, interculturality, school coexistence, educational community, educational policies, human rights

Abstract

This article presents the systematization of an institutional experience developed at the Colegio Técnico José Félix Restrepo, in Bogotá, Colombia. The experience is designed to obtain and renew the Non-Discrimination Seal, granted by the Ministerio del Interior and the Instituto Colombiano de Normas Técnicas y Certificación (ICONTEC). Developed between 2023 and 2024, the process was structured based on the NTC-ISO/IEC 17067:2013 standard guidelines. It was also accompanied by institutional strengthening actions in the areas of inclusion, interculturality, and school coexistence. As part of the systematization process, a survey was given to students and families in the educational community to analyze their perceptions of discriminatory practices and the impact of these practices on the school environment. While the results show significant progress in building an inclusive culture, recognizing diversity, and encouraging the participation of various school stakeholders, they also highlight ongoing challenges, particularly regarding regulatory knowledge and addressing discrimination. This experience is a useful methodological tool for other educational institutions interested in promoting non-discrimination policies from a comprehensive, participatory, and rights-based perspective. It provides them with the opportunity to access this certification.

Author Biographies

Diana Marcela León Buitrago, Secretaría de Educación del Distrito Capital

Profesora, Secretaría de Educación de Bogotá, Colombia.

Edisson Díaz Sánchez, Universidad El Bosque

Profesor investigador, Universidad El Bosque y Secretaria de Educación de Bogotá, Colombia

References

Alcaldía Mayor de Bogotá. (2013). Lineamiento pedagógico. Educación para la Ciudadanía y la Convivencia. https://repositoriosed.educacionbogota.edu.co/server/api/core/bitstreams/71bf1010-4b81-451e-a8bc-3c57eb8ec495/content

Arias Gómez, D. H. (2022). Actores y víctimas del conflicto armado colombiano: batallas por la memoria en estudiantes. Revista Interamericana de Investigación Educación y Pedagogía RIIEP, 15(1), 95-124. https://doi.org/10.15332/25005421.6375 DOI: https://doi.org/10.15332/25005421.6375

Barquet Muñoz, J. y Vázquez Parra, J. C. (2023). Aproximación a la discriminación de grupos en situación de vulnerabilidad desde una perspectiva jurídica, social y ética. Revista Humanidades, 13(2), 60-79. https://doi.org/10.15517/h.v13i2.51543 DOI: https://doi.org/10.15517/h.v13i2.51543

Bonilla García, J. S. (2024). Niños, niñas y adolescentes de origen venezolano en colegios oficiales de Bogotá: Garantías para una educación de calidad y situaciones de discriminación en el INEM Francisco de Paula de Santander [Tesis de maestría, Universidad Nacional de Colombia]. Repositorio Institucional UNAL. https://repositorio.unal.edu.co/items/fbaf15b4-e26a-41d8-912b-a41930034bcb

Booth, T., y Ainscow, M. (2002). Índice de inclusión. Desarrollando el aprendizaje y la participación en las escuelas (A. López, Trad.). Unesco.

Colegio Técnico José Félix Restrepo. (2024). Sello de No Discriminación. https://www.ctjfr.edu.co/no-discriminacion/

Comité Distrital de Convivencia Escolar. (2022). Protocolos de atención integral para la convivencia escolar y el ejercicio de los derechos humanos, derechos sexuales y derechos reproductivos. https://www.educacionbogota.edu.co/portal_institucional/sites/default/files/inline-files/2022/Protocolos_SED_%20V5.pdf

Díaz Sánchez, E. (2022). Restrepistas hacia la formación para la ciudadanía y la convivencia a través de la educación remota de emergencia. En IDEP (Ed.), Interculturalidad, ciudadanía global y cultura de paz Aportes desde el saber pedagógico para la educación del siglo XXI (pp. 37-47). IDEP. https://doi.org/10.36737/9786287535077 DOI: https://doi.org/10.36737/9786287535077

Dueñas Buey, M. L. (2010). Educación inclusiva. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía 21 (2), 358-366. DOI: https://doi.org/10.5944/reop.vol.21.num.2.2010.11538 DOI: https://doi.org/10.5944/reop.vol.21.num.2.2010.11538

Hurtado, A., Montoya Martínez, M. D., Valencia López, Á. M. y Calzada Londoño, G. A. (2023). La educación inclusiva en la prosocialidad desde una perspectiva de la diversidad. Revista Guillermo de Ockham, 21(1), 79-96. https://doi.org/10.21500/22563202.5467 DOI: https://doi.org/10.21500/22563202.5467

Instituto Colombiano de Normas Técnicas (Icontec). (2013). Norma Internacional ISO/IEC 17067. https://cdn.standards.iteh.ai/samples/55087/f45f9594750a486ea28ce54cbe768693/ISO-IEC-17067-2013.pdf

Instituto Colombiano de Normas Técnicas (ICONTEC). (2021). Reglamento para la certificación del Sello de No Discriminación del Ministerio de Interior. https://www.icontec.org/wp-content/uploads/2021/12/Reglamento-para-la-certificación-del-Sello-No-discriminación.pdf

Jara, O. (2018). La sistematización de experiencias: práctica y teoría para otros mundos políticos. CINDE. https://www.unc.edu.ar/sites/default/files/La%20sistematización%20de%20experiencias%20-%20Oscar%20Jara%20%28edicion%20colombiana%29.pdf

Ministerio de Educación Nacional (MEN). (2020). Lineamientos Política de Educación Superior Inclusiva e Intercultural. https://www.mineducacion.gov.co/portal/micrositios-superior/Publicaciones-Educacion-Superior/357277:Lineamientos-de-politica-de-educacion-superior-inclusiva

Ministerio de Interior. (2021). Reglamento para la certificación del Sello de No Discriminación del Ministerio de Interior. https://www.icontec.org/wp-content/uploads/2021/12/Reglamento-para-la-certificaci%C3%B3n-del-Sello-No-discriminaci%C3%B3n.pdf

Mondaca-Rojas, C. y Aguirre-Munizaga, C. (2022). Introducción: la inclusión educativa intercultural como herramienta conceptual para la transformación de la escuela en tiempos de incertidumbre. Diálogo Andino, (67), 13-19. https://doi.org/10.4067/S0719-26812022000100013 DOI: https://doi.org/10.4067/S0719-26812022000100013

Moriña, A. (2016). Inclusive education in higher education: challenges and opportunities. European Journal of Special Needs Education, 32(1), 3-17. https://doi.org/10.1080/08856257.2016.1254964 DOI: https://doi.org/10.1080/08856257.2016.1254964

Naciones Unidas. (s.f.). Declaración Universal de los Derechos Humanos. https://www.un.org/es/about-us/universal-declaration-of-human-rights

Organización de Estados Iberoamericanos (OEI). (2018). Iberoamérica inclusive. Guía para asegurar la inclusión y la equidad en la educación en Iberoamérica. OEI, OIE, Unesco. https://oei.int/wp-content/uploads/2018/12/iberoamerica-inclusiva-guia-para-asegurar-la-inclusion-y-la-equidad-en-la-educacion-en-ib.pdf

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (Unesco). 2021). Inclusión en la atención y la educación de la primera infancia: informe sobre inclusión y educación. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000379502_spa

Prieto, Y. D. y Trujillo, N. E. M. (2022). Educación en valores para la convivencia escolar. Horizontes Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 6(26), 2279-2295. https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v6i26.491 DOI: https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v6i26.491

Ramírez-Rincón, M. E. y López, G. S. V. (2022). Experiencias de la disidencia sexual y la disidencia de género en colegios bogotanos: el lugar de los docentes de la población LGBTIQ y las opiniones de la comunidad escolar. Educación y Ciudad, (43), 71-87. https://doi.org/10.36737/01230425.n43.2022.2714 DOI: https://doi.org/10.36737/01230425.n43.2022.2714

Rivera, M. P. (2021). Educación dirigida a grupos étnicos alrededor de la Constitución de 1991. El reconocimiento de los propios, de los otros y el autorreconocimiento [Tesis de maestría, Universidad Pedagógica Nacional]. Repositorio Institucional UPN. http://hdl.handle.net/20.500.12209/17247

Secretaría de Educación del Distrito. (2024). Boletín estadístico anual. https://www.educacionbogota.edu.co/portal_institucional/node/4255

How to Cite

León Buitrago, D. M., & Díaz Sánchez, E. (2025). Seal of non-discrimination: systematization of an inclusive educational experience in Bogotá, Colombia. Revista UNIMAR, 43(2), 223–235. https://doi.org/10.31948/ru.v43i2.4699

Downloads

Download data is not yet available.

Published

2025-07-01

Issue

Section

Artículos de Reflexión

Altmetric

QR Code
Article metrics
Abstract views
Galley vies
PDF Views
HTML views
Other views

Some similar items: