Study Habits: A Pedagogical Strategy for Academic Success

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31948/Rev.unimar/unimar41-2-art13

Keywords:

study habits, pedagogical strategy, academic success

Abstract

The main objective of the research project was to strengthen study habits through the implementation of a pedagogical strategy of autonomous work with second-grade students of the Institución Educativa Rural Aborígenes de Colombia, Escuela Rural Mixta Yunguillo in the municipality of Mocoa, Putumayo. The first specific objective was to characterize the current state of the students’ study habits; the initial approach showed that they did not have adequate study habits that would allow them to improve their educational processes. Therefore, the second specific objective was to develop a pedagogical strategy with autonomous work to strengthen study habits that would effectively contribute to the development of educational skills in children. The third specific objective was to evaluate the impact of the autonomous work pedagogical strategy on the students’ study habits, which significantly improved their learning. The methodology was based on a qualitative paradigm, with a critical social approach and action research; eleven students participated. For each specific objective, deductive categories (interview) were identified from which subcategories emerged. Subsequently, guiding questions were asked to obtain information from the fieldwork; for the collection of information, interview, observation, field diary, and questionnaire were used. It can be concluded that study habits - time planning, autonomy in the learning process, and attitude towards learning - positively strengthen the academic level.

Author Biographies

Ana María Lilia Chindoy Jajoy, Institución Educativa Rural Aborígenes de Colombia

Magíster en Pedagogía; licenciada en Educación Básica Primaria. Docente Institución Educativa Rural Aborígenes de Colombia sede Escuela Rural Mixta Yunguillo del municipio de Mocoa, Putumayo, Colombia.

Luz Marina Méndez Rojas, Institución Educativa Municipal Montessori

Magíster en Pedagogía; licenciada en Educación Básica Primaria. Docente Institución Educativa Municipal Montessori, Pitalito Huila.

References

Aced, R. (2002). Las actitudes en el centro escolar. Reflexiones y propuestas. Grao de IRIF.

Alvarado, L. y García, M. (2008). Características más relevantes del paradigma socio-critico: su aplicación en investigaciones de educación ambiental y de su enseñanza de las ciencias realizadas en el Doctorado de Educación del Instituto Pedagógico de Caracas. Sapiens. Revista Universitaria de Investigación, 9(2), 187-202. https://www.redalyc.org/pdf/410/41011837011.pdf

Araque, R. y Montero, J. (2006). La responsabilidad social de la empresa al debate. Icaria.

Barrionuevo, M. (2015). Falta de hábitos de estudio en el proceso enseñanza-aprendizaje de los niños y niñas del segundo año de Educación Básica del centro educativo "José Joaquín de Olmedo" de la parroquia Ambatillo [Tesis de pregrado, Universidad Técnica de Ambato]. Repositorio Universidad Técnica de Ambato. https://repositorio.uta.edu.ec/handle/123456789/12457

Bausela, E. (2004). La docencia a través de la investigación-acción. Revista Iberoamericana de Educación, 35(1), 1-9. https://doi.org/10.35362/rie3512871

Burbano, P. (2013). Paradigmas y enfoques de la investigación educative [Inédito]. Pasto, Nariño.

Cabildo Mayor de Yunguillo. (2016). Plan Integral de Vida del Resguardo Inga de Yunguillo.

Coll, C. y Solé, I. (1989). Aprendizaje significativo y ayuda pedagógica. Cuadernos de pedagogía, (168), 16-20.

De Zubiría, J. (2009). La inteligencia y el talento se desarrollan. Una experiencia del Instituto Alberto Merani. Cooperativa Editorial Magisterio.

Elizalde, A. (2017). Hábitos de estudio. Revista Atlante: Cuadernos de Educación y Desarrollo. https://www.eumed.net/rev/atlante/2017/08/habitos-estudio.html

Erazo, O. (2018). Programa de hábitos escolares para mejorar el bajo rendimiento académico en estudiantes de bachillerato de un colegio público de Popayán-Colombia. Encuentros, 16(2), 117-133. https://doi.org/10.15665/encuent.v16i02.923

Finamores, J. (2022). Habilidades metacognitivas y hábitos de estudio en estudiantes de psicología de Riohacha, descritos desde un enfoque diferencial cultural [Tesis de pregrado, Universidad Antonio Nariño]. Repositorio UAN. http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/6783

Flores, N. (2018). Hábitos de estudio en los estudiantes del V ciclo de Educación Primaria de la Institución Educativa N° 70663 "Carlos Dante Nava Silva", Juliaca-2018 [Tesis de pregrado, Universidad Peruana Unión]. Repositorio de Tesis. https://repositorio.upeu.edu.pe/handle/20.500.12840/1643

García, F., Mendoza, J. y Fernández, N. (2018). Aprender a aprender. Hábitos, métodos, estrategias y técnicas de estudio. Guía para el aprendizaje significativo. Ediciones de la U.

Gutiérrez, V. (2019). Hábitos de estudio en estudiantes de segundo semestre de la licenciatura en Psicología de la Unidad Académica Profesional Tejupilco [Tesis de pregrado, Universidad Autónoma del Estado de México]. Repositorio institucional. http://ri.uaemex.mx/handle/20.500.11799/99814

Martinic, S. (2015). El tiempo y el aprendizaje escolar. La experiencia de la extensión de la jornada escolar en Chile. Revista Brasileira de Educação, 20(61), 479-499. https://doi.org/10.1590/S1413-24782015206110

Mondragón, C., Cardoso, D. y Salvador, B. (2017). Hábitos de estudio y rendimiento académico. Caso estudiantes de la licenciatura en Administración de la Unidad Académica Profesional Tejupilco, 2016. RIDE Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 8(15), 661-685. https://doi.org/10.23913/ride.v8i15.315

Niño, R. (2011). Metodología de la Investigación. Diseño y ejecución. Ediciones de la U.

Ortega, V. (2018). Hábitos de estudio y rendimiento académico en estudiantes de segundo de secundaria de una institución educativa del Callao [Tesis de maestría, Escuela de Postgrado, Universidad San Ignacio de Loyola]. Repositorio institucional USIL https://repositorio.usil.edu.pe/entities/publication/b2f2af80-91d3-4c74-96e5-20ba26d45c41

Pantoja, R. y Rúales, R. (2011). Investigación. Paradigmas y enfoques de la investigación educativa [Programa académico]. Universidad Mariana.

Piaget, J. (2003). El nacimiento en la inteligencia del niño (P. Bordonaba, Trad.; 2.a ed.). Crítica. (Obra original publicada en 1977).

Pineda, O. y Alcántara, N. (2017). Hábitos de estudio y rendimiento académico en estudiantes universitarios. Innovare: Revista de Ciencia y Tecnología, 6(2), 19-34. https://doi.org/10.5377/innovare.v6i2.5569

Rivadeneira, V. (2018). Guía psicopedagógica, para desarrollar hábitos de estudio en base a la inteligencia emocional y mejorar el rendimiento académico, en las asignaturas básicas de los estudiantes de octavo nivel de educación general básica paralelo "A", de la Unidad Educativa Fisco Misional "Verbo Divino" de la ciudad de Guaranda, provincia Bolívar, durante el período escolar 2012-2013 [Tesis de maestría, Universidad Nacional de Chimborazo]. UNACH. http://dspace.unach.edu.ec/handle/51000/2104

How to Cite

Chindoy Jajoy, A. M. L., & Méndez Rojas, L. M. (2023). Study Habits: A Pedagogical Strategy for Academic Success. Revista UNIMAR, 41(2), 227–242. https://doi.org/10.31948/Rev.unimar/unimar41-2-art13

Downloads

Download data is not yet available.

Published

2023-07-31

Issue

Section

Artículos resultado de investigación

Altmetric

QR Code
Article metrics
Abstract views
Galley vies
PDF Views
HTML views
Other views

Some similar items: