Didactic booklet from the dialogic learning for reading comprehension

Authors

  • Luis Eduardo Arias Tovar Institución Educativa Las Flores
  • María Cristina Pumarejo Araujo Colegio Santa Fe
  • Lisbeth Tatiana Pumarejo Araujo Universidad Popular del Cesar
  • Yenis María Castilla Sierra Universidad Popular del Cesar

DOI:

https://doi.org/10.31948/Rev.unimar/unimar41-2-art6

Keywords:

Learning, didactics, dialogic discussion, text comprehension

Abstract

The research exposes the design of a booklet of activities from dialogic learning as a didactic strategy to improve the reading comprehension of fifth grade students. It was located in the qualitative approach, in the socio-critical paradigm, the pedagogical action research method, developed in three phases: initial immersion, which included a diagnosis with teachers and students, in the preparation and implementation of the plan, it was designed and The primer entitled “La Lectura Mediada Por El Aprendizaje Dialógico” was applied and in the process of evaluating the achievements, the application of some complementary activities that evaluated the levels of reading comprehension was carried out. The results indicated that the strategies used by the teachers did not agree with the principles of dialogic learning, therefore, the design of the strategy and the application of dialogic literary gatherings demanded the presence of educators and students. On the other hand, it was evidenced that the students acquired reading skills with improvement in the literal, inferential and critical levels, since they were able to identify the themes, recognized the explicit or suggested ideas by the author, as well as related the meanings of the words. or sentences with their own experiences and prior knowledge. It was concluded that the use of dialogical literary gatherings facilitated orality and significantly improved the students' reading comprehension, allowing the transmission of their opinions and expectations of their own reality

Author Biographies

Luis Eduardo Arias Tovar, Institución Educativa Las Flores

Maestrante en Pedagogía (Universidad Mariana), Licenciado en matemáticas y física (Universidad Popular del Cesar); Docente Titular Institución Educativa Las Flores, (Agustín Codazzi, Cesar, Colombia)

María Cristina Pumarejo Araujo, Colegio Santa Fe

Maestrante en Pedagogía (Universidad Mariana), Licenciada en lengua castellana e inglés (Universidad Popular del Cesar); Docente Titular Colegio Santa Fe (Valledupar, Colombia).

Lisbeth Tatiana Pumarejo Araujo, Universidad Popular del Cesar

Especialista en Pedagogía y Docencia (Fundación Universitaria del Área Andina), Psicóloga (Universidad Popular del Cesar); Docente Auxiliar Universidad Popular del Cesar (Valledupar, Colombia)

Yenis María Castilla Sierra, Universidad Popular del Cesar

Maestría en Educación (Universidad Autónoma Del Caribe), Licenciada en Lengua Castellana y Comunicación (Universidad de Pamplona); Docente Catedrática Universidad Popular del Cesar (Valledupar, Colombia)

References

Aguilar, T., Cohen, P. y Alvarado, S. (2017). Comprensión lectora en la educación colombiana: una visión del aprendizaje en la educación básica. Gestión, Competitividad e Innovación, 5(2), 245-258. https://pca.edu.co/editorial/revistas/index.php/gci/article/view/119

Anastasio, J. (2017). Estrategias metacognitivas para mejorar la comprensión de textos narrativos de los estudiantes del segundo grado de educación secundaria de la institución educativa "Jorge Basadre" Cañafiesto-Chota, 2017 [Tesis de pregrado, Universidad Nacional Pedro Ruíz Gallo]. Repositorio institucional UNPRGG. https://repositorio.unprg.edu.pe/handle/20.500.12893/2255

Aubert, A., Flecha, A., García, C., Flecha, R. y Racionero, S. (2010). Aprendizaje dialógico en la sociedad de la información (3.a ed.). Editorial Hipatia.

Cárdenas, J. (2019). Concepciones de maestras/os de matemáticas sobre el aprendizaje dialógico en la Institución Educativa Loma Linda [Tesis de maestría, Universidad Pontificia Bolivariana]. UPB. https://repository.upb.edu.co/handle/20.500.11912/4757

Carroll, L. (1995). Alicia en el país de las maravillas. Ediciones del Sur.

Català, G., Català, M., Molina, E. y Moclús, R. (2007). Evaluación de la comprensión lectora. Pruebas ACL (1.°-6.° de primaria) (3.a ed.). Editorial Graó.

Defoe, D. (1981). Robinson Crusoe. Susaeta Ediciones.

Instituto Colombiano para la Evaluación de la Educación (ICFES). (2015). Informe por colegio 2015. Resultados Pruebas Saber 3.°, 5.° y 9.° Institución Educativa Las Flores Agustín Codazzi.

Instituto Colombiano para la Evaluación de la Educación (ICFES). (2016). Informe por colegio 2016. Resultados Pruebas Saber 3.°, 5.° y 9.° Institución Educativa Las Flores Agustín Codazzi.

Instituto Colombiano para la Evaluación de la Educación (ICFES). (2017). Informe por colegio 2017. Resultados Pruebas Saber 3.°, 5.° y 9.° Institución Educativa Las Flores Agustín Codazzi.

Loza, M. (2004). Tertulias literarias. Cuadernos de pedagogía, (341), 66-69. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=1037108

Mediocres niveles de lectura y escritura entre los jóvenes colombianos. (2016, 30 de diciembre). Revista Semana. https://www.semana.com/educacion/articulo/bajos-niveles-de-lectura-en-universidades-de-colombia/506165/

Mejía, F. A. (2020). Lectura dialógica como estrategia pedagógica para mejorar la comprensión lectora en los estudiantes de grado quinto del centro educativo San José de Pivijay Magdalena [Trabajo de pregrado, Universidad Iberoamericana]. Ibero. https://repositorio.ibero.edu.co/handle/001/1121

Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos(OCDE). (2016). Programme for international studnet assessment (PISA). Results from PISA 2015. https://www.oecd.org/pisa/PISA-2015-Colombia.pdf

Reca, M. (2013). La biblioteca tutorizada: una experiencia de aprendizaje dialógico desde una comunidad de aprendizaje. [Tesis de maestría, Universidad de Valladolid]. Uvadoc. https://uvadoc.uva.es/handle/10324/3899

Salamanca, O. P. (2016). Fortalecimiento de los procesos de lectura y escritura a través del método ecléctico en los estudiantes de grado segundo, Aula Inclusiva, Del Colegio Villamar, Sede a, Jornada Tarde [Tesis de maestría, Universidad Libre]. Repositorio institucional Unilibre. https://repository.unilibre.edu.co/handle/10901/9584

Shakespeare, W. (1998). Romero y Julieta. Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes.

Tovar, A. (2017). Didáctica de la lectura, metacognición y estilo cognitivo [Tesis de maestría, Universidad Pedagógica Nacional]. Repositorio institucional UPN. http://repository.pedagogica.edu.co/handle/20.500.12209/7814

Twain, M. (1999). Las Aventuras de Tom Sawyer. Biblioteca Virtual Universal.

Valls, R. y Munté, A. (2010). Las claves del aprendizaje dialógico en las comunidades de aprendizaje. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 24(1), 11-15. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=27419180001

Verne, J. (1994). Viaje al Centro de la Tierra. La Biblioteca de El Trauko

Zambrano, R., Ávila, R. y Cedeño, J. (2020). Modelo pedagógico virtual sustentado en el aprendizaje dialógico interactivo. Una implementación necesaria. Polo del Conocimiento, 5(5), 188-211. https://polodelconocimiento.com/ojs/index.php/es/article/view/1411

How to Cite

Arias Tovar, L. E., Pumarejo Araujo, M. C., Pumarejo Araujo, L. T., & Castilla Sierra, Y. M. (2023). Didactic booklet from the dialogic learning for reading comprehension. Revista UNIMAR, 41(2), 98–116. https://doi.org/10.31948/Rev.unimar/unimar41-2-art6

Downloads

Download data is not yet available.

Published

2023-07-31

Issue

Section

Artículos resultado de investigación

Altmetric

QR Code
Article metrics
Abstract views
Galley vies
PDF Views
HTML views
Other views

Some similar items: