Creation of audiovisual content by undergraduate students to strengthen their learning

Authors

  • Rodrigo Urcid Puga TEC DE MONTERREY

DOI:

https://doi.org/10.31948/Rev.unimar/unimar41-2-art8

Keywords:

learning, audiovisual, flipped classroom, students, educative innovation, teaching

Abstract

Higher education is in constant transformation, the way in which students acquire knowledge is increasingly diverse and this is due to the constant use of digital technologies. The pedagogical techniques that teachers use for the teaching process are different and one of them is based on the development of self-learning. The primary reason for carrying out this analysis stems from the new educational didactics that are present outside and inside the classroom and how students can be involved in the educational process once the use of digital technologies is a daily activity. The objective of this article is to show the relevance of the creation of audiovisuals by undergraduate college students to strengthen the learning and teaching process. This project has a qualitative methodology, and it is based in the documented research. The results shows that the pedagogical tactic based on the creation of audiovisuals by the students, strengthens their learning and manages to create links with their academic development, and this comes with the use of platforms and devices that they have every day; in fact, this becomes a more ludic use than just entertainment. In conclusion, allowing students to design their own audiovisual content in a professional and/or academic way will strength the flipped classroom technique.

References

Arrieta, A.C. y Montes, D.V. (2011). Alfabetización digital: uso de las TIC más allá de una formación instrumental y una buena infraestructura. Revista Colombiana de Ciencia Animal, 3(1) 180-197. https://doi.org/10.24188/recia.v3.n1.2011.360 DOI: https://doi.org/10.24188/recia.v3.n1.2011.360

Augsburg, T. (2015). Becoming Interdisciplinary: An Introduction to Interdisciplinary Studies.

Collis, B. y Moonen, J. (2006). Information technology in higher education: emergent paradigms. RUSC. Universities and Knowledge Society Journal, 1(2), 1-18. https://doi.org/10.7238/rusc.v2i2.254 DOI: https://doi.org/10.7238/rusc.v2i2.254

Esteban, A., Tejedor, S., Pérez, J., Portalés, M., Calle, J., Durán, T. y Pi, M. (2015). El uso del audiovisual en las aulas. Grupo Planeta.

Fortanet, C., Díaz, C. G., Pastor, E. M. y Ramón, J. L. (2013). Aprendizaje cooperativo y flipped classroom. Ensayos y resultados de la metodología docente. En M. Tortosa, J. Álvarez y N. Pellín (coord.), XI Jornadas de Redes de Investigación en Docencia Universitaria (pp. 1151-1162). Universidad de Alicante.

García, M. L., Porto, M. y Hernández, F. J. (2019). El aula invertida con alumnos de primero de magisterio: fortalezas y debilidades. REDU Revista de Docencia Universitaria, 17(2), 89-106. https://doi.org/10.4995/redu.2019.11076 DOI: https://doi.org/10.4995/redu.2019.11076

González, C., Estévez, C. G., Cabrera, D. y Chinea, P. (2012). Contenidos audiovisuales en la docencia universitaria: de su producción a la validación de su eficacia como material educativo. En J. Santos (ed.), TUCAI 2012: Tic para el aprendizaje de la Ingeniería, (pp. 39-46). IEEE Sociedad de Educación.

González, M. O. y Huerta, P. (2019). Experiencia del aula invertida para promover estudiantes prosumidores del nivel superior. RIED, Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 22(2), 245-263. https://doi.org/10.5944/ried.22.2.23065 DOI: https://doi.org/10.5944/ried.22.2.23065

Hyvönen, P., & Järvelä, S. (2016). Interaction forms in successful collaborative learning in virtual learning environments. Active Learning in Higher Education, 17, 25-38. https://doi.org/10.1177/1469787415616730 DOI: https://doi.org/10.1177/1469787415616730

Max-Neef, M. (2005). Foundations of transdisciplinary. Ecological Economics, 53(1), 5-16. https://doi.org/10.1016/j.ecolecon.2005.01.014 DOI: https://doi.org/10.1016/j.ecolecon.2005.01.014

Medina, L. y Guzmán, L. (2011). Innovación curricular en instituciones de educación superior. Pautas y procesos para su diseño y gestión. ANUIES.

Noguera, I. (2013). Technology-enhanced education for Millennials: how the Information Society is changing the way of learning. https://diposit.ub.edu/dspace/bitstream/2445/49169/1/Noguera%2C%20I._Technology-enhanced%20education%20for%20Millennials.pdf

Pedroza, R. y García, B. (comp.) (2015). Flexibilidad académica y curricular en las instituciones de educación superior. Miguel Ángel Porrúa.

Rivera, F. y García, A. (2018). Aula invertida con tecnologías emergentes en ambientes virtuales en la Universidad Politécnica Salesiana del Ecuador. Revista Cubana de Educación Superior, 37(1),108-123. http://scielo.sld.cu/pdf/rces/v37n1/rces08118.pdf

Rojas, M. (2011). Guía para la producción de material audiovisual de carácter educativo. centro de medios audio-visuales. CEMAV. https://canal.uned.es/uploads/serialmaterial/Serie/1192/Gu__a_para_la_producci__n_de_material_audiovisual_educativo..pdf

Ruiz, F. y Parrilli, M. L. (2015). Sobre flexibilidad educativa. Revista de Informática Educativa y Medios Audiovisuales, 12(19), 1-4.

Sánchez, E. (2012). Creaciones de contenidos audiovisuales producidos por los estudiantes como nuevo instrumento en el proceso de la enseñanza y aprendizaje: metodología y resultados. Actas de las XVIII Jornadas sobre la Enseñanza Universitaria de la Informática, 10(13), 223-230. https://aenui.org/actas/pdf/JENUI_2012_040.pdf

Sánchez, G., Pérez, J. J. y Picco, L. L. (2014). Redes de Conocimiento basadas en la gestión del conocimiento: creación y organización para docencia e investigación universitaria. Revista Interamericana de Bibliotecología, 37(3), 215-225. http://www.scielo.org.co/pdf/rib/v37n3/v37n3a2.pdf

Sotolongo, P. L. y Delgado, S. J. (2016). La complejidad y el diálogo transdisciplinario de saberes. Trans-pasando Fronteras, (10), 11-24. https://doi.org/10.18046/retf.i10.2631 DOI: https://doi.org/10.18046/retf.i10.2631

Van del Linde, G. (2007). ¿Por qué es importante la interdisciplinariedad en la educación superior? Cuadernos de Pedagogía Universitaria, 4(8), 11-13. https://doi.org/10.29197/cpu.v4i8.68 DOI: https://doi.org/10.29197/cpu.v4i8.68

Van-Veen, B. (2013). Flipping signal-processing instruction. IEEE Signal Processing Magazine, 30(6), 145-150. https://doi.org/10.1109/MSP.2013.2276650 DOI: https://doi.org/10.1109/MSP.2013.2276650

Ventura, J. y Humberstone, J. (2018). Enfoque multdisciplinario para mejorar los ambientes de aprendizaje. Revista Ciencia, Cultura y Sociedad, 5(1) 30-39. https://doi.org/10.5377/ccs.v5i1.8197 DOI: https://doi.org/10.5377/ccs.v5i1.8197

How to Cite

Urcid Puga, R. (2023). Creation of audiovisual content by undergraduate students to strengthen their learning. Revista UNIMAR, 41(2), 145–157. https://doi.org/10.31948/Rev.unimar/unimar41-2-art8

Downloads

Download data is not yet available.

Published

2023-07-31

Issue

Section

Artículos resultado de investigación

Altmetric

QR Code
Article metrics
Abstract views
Galley vies
PDF Views
HTML views
Other views

Some similar items: