Environmental Education Based on Pre-existing Ideas of an Educational Community in Tocancipa-Colombia

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31948/Rev.unimar/unimar41-2-art7

Keywords:

Didactic strategy, wetlands, pre-existing ideas, activity guide program, environmental knowledge

Abstract

In this research, the pre-existing ideas of a group of the community of the Institución Educativa Tecnico Comercial de Tocancipa are characterized to create a didactic strategy based on them, which led to the construction of an environmental knowledge related to wetlands and their protection. To address pre-existing ideas, the data analysis model of Miles and Huberman (1994) was used; to analyze the activities resulting from the didactic strategy, the Hermeneutic Circle model of Gadamer (1998) was used.

The pre-existing ideas allowed us to identify two categories and three subcategories. Based on this classification, an Activity Guide Program was designed and implemented, which fostered the construction of environmental knowledge based on the political, ethical, cultural, and ecological interactions between boys and girls.

Author Biography

Marmel Velandia Cequera, Institución Educativa Técnico Comercial, Tocancipá

Candidata a doctora en educación y sociedad (Universidad de la Salle), docente básica secundaria institución educativa Técnico Comercial, Tocancipá

References

Acosta, A. (2012). La naturaleza con derechos. Una propuesta para un cambio civilizatorio. https://www.garn.org/wp-content/uploads/2021/09/Acosta_DDN_2012.pdf

Barragán, D. y Amador, J. (2014). La cartografía social-pedagógica: una oportunidad para producir conocimiento y re-pensar la educación. Itinerario educativo, (64), 127-141. https://doi.org/10.21500/01212753.1422 DOI: https://doi.org/10.21500/01212753.1422

Betancurth, D., Vélez, C. y Sánchez, N. (2020). Cartografía social: construyendo territorio a partir de los activos comunitarios en salud. Entramado, 16(1), 138-151. https://doi.org/10.18041/1900-3803/entramado.1.6081 DOI: https://doi.org/10.18041/1900-3803/entramado.1.6081

Bogotá, L. I. (2018). Estrategia para aprender sobre los humedales y fomentar el desarrollo de competencias científicas con estudiantes de grado 7 [Tesis de maestría, Universidad Nacional de Colombia]. Repositorio institucional UN. https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/63958

Cánchica, A. y Moncada, J. (2013). La reina en la escuela. Unidad Didáctica sobre humedales costeros a partir del análisis de dibujos infantiles. Revista de Investigación, 37(78), 51-74. https://www.redalyc.org/pdf/3761/376140393002.pdf

Cancillería de Colombia. (s.f.). Convención Ramsar sobre humedales de importancia internacional. https://www.cancilleria.gov.co/convencion-ramsar-sobre-humedales-importancia-internacional

Carr, W. y Kemmis, S. (1988). Teoría crítica de la enseñanza: La investigación-acción en la formación del profesorado. Ediciones Martínez Roca.

Centro de Ciencias Aplicadas y Desarrollo Tecnológico antes Centro de Instrumentos y Universidad Autónoma de México (CCADET y UNAM). (2014, 11 de junio). Ideas previas. UNAM. http://www.ideasprevias.ccadet.unam.mx:8080/ideasprevias/preconceptos.htm#caracteristicas

Cordero, S. y Dumrauf, A. (2017). Innovaciones en la enseñanza de la Física y la Físico-química. En A. Dumrauf y S. Cordero (coord.), Tramas entre escuela y universidad: formación docente, innovación e investigación colaborativa. EDULP. https://doi.org/10.35537/10915/69683 DOI: https://doi.org/10.35537/10915/69683

Corporación Autónoma Regional de Cundinamarca. (2011). Humedales del territorio CAR. Consolidación del Sistema de Humedales de la Jurisdicción CAR. Corporación Autónoma Regional de Cundinamarca.

Cubero, R. (1994). Concepciones alternativas, preconceptos, errores conceptuales… ¿distinta terminología y un mismo significado? Revista Investigación en la Escuela, (23), 33-42. https://idus.us.es/handle/11441/59603

Evans, G., Brauchle, G., Haq, A., Stecker, R., Wong, K., & Shapiro, E. (2007). Young children's environmental attitudes and behaviors. Environment and Behavior. Environment and Behavior, 39(5), 635- 659. https://doi.org/10.1177/0013916506294252 DOI: https://doi.org/10.1177/0013916506294252

Franco, L., Delgado, J. y Andrade, G. (2013). Factores de la vulnerabilidad de los humedales altoandinos de Colombia al cambio climático global. Revista Colombiana de Geografía, 22(2), 69-85. https://doi.org/10.15446/rcdg.v22n2.37018 DOI: https://doi.org/10.15446/rcdg.v22n2.37018

Gadamer, H. (1998). Verdad y Método II. Ediciones Sígueme. http://medicinayarte.com/img/gadamer-verdad_y_metodo_ii.pdf

Gil, D. y Martínez, J. (1987). Los programas-guía de actividades: una concreción del modelo constructivista de aprendizaje de las ciencias. Investigación en la Escuela, (3), 3-12. https://idus.us.es/handle/11441/59096

Gómez, L. y Cifuentes, C. (2017). Ideas previas e incidencia de la zona de desarrollo próximo (ZDP) para el concepto de ecosistema en estudiantes de séptimo grado. Enseñanza de las Ciencias: Revista de Investigación y Experiencias Didácticas (extra), 4041-4046. https://raco.cat/index.php/Ensenanza/article/view/337597

Gracia, J., Castillo, R. y Lar, A. (2013). Guías Didácticas de Educación Ambiental. Educación ambiental y personas mayores (Vol. 2). Consejería de Medio Ambiente y Ordenación del Territorio Junta de Andalucía

Leff, E. (2004). Saber Ambiental. Sustentabilidad racionalidad, complejidad, poder (4.a ed.). Siglo XXI Editores S.A. de C.V.

Los humedales son indispensables para los seres humanos y la naturaleza. (2022, 2 de febrero). Periódico El Páramo. https://www.periodicoelparamo.com/los-humedales-son-indispensables-para-los-seres-humanos-y-la-naturaleza/

Martín, V. R. (2007). Ética, educación y construcción de convivencia. Revista Educación en Valores, 2(8), 44-49. http://servicio.bc.uc.edu.ve/multidisciplinarias/educacion-en-valores/v2n8/art5.pdf

Massot, I., Dorio, I., y Sabariego, M. (2004). Estrategias de recogida y análisis de la información. En R. Bisquerra Alzina (coord.), Metodología de la investigación educativa (pp. 329-366). La Muralla.

Miles, M. y Huberman, M. (1994). Qualitative data analysis. SAGE.

Ministerio de Educación Nacional (MEN). (2005, agosto-septiembre). Educar para el desarrollo sostenible. Altablero. https://www.mineducacion.gov.co/1621/article-90893.html

Organización de las Naciones Unidas para la agricultura y la alimentación (FAO). (2013). Afrontar la escasez de agua: un marco de acción para la agricultura y la seguridad alimentaria. FAO. https://www.fao.org/documents/card/en/c/I3015S/

Organización de las Naciones Unidas para la Alimentación y la Agricultura (FAO). (2013). Afrontar la escasez de agua. Un marco de acción para la agricultura y la seguridad alimentaria (Informe sobre temas hídricos 38). FAO. https://www.fao.org/3/i3015s/i3015s.pdf

Organización de las Naciones Unidas para la Cultura, la Ciencia y la Educación (UNESCO). (2009). Manual de educación para la sostenibilidad. Centro UNESCO Euskadi. https://www.miteco.gob.es/es/ceneam/recursos/materiales/manual-sostenibilidad.html

Pozo, J. (1996). Las ideas del alumnado sobre la ciencia: de dónde vienen, a dónde van... y mientras tanto qué hacemos con ellas. Alambique, (7), 1-5. http://hdl.handle.net/10486/669405

Ramsar. (2016). Manual de la Convención de Ramsar (5.a ed.). Secretaría a la Convención sobre los humedales.

Ricœur, P. (2003). El conflicto de las interpretaciones, ensayos de hermenéutica. Fondo de la Cultura Económica.

Rodríguez, P. A. y Reyes, H. S. (2017). Ideas previas de estudiantes de décimo grado respecto al concepto de ecosistemas. Enseñanza de las ciencias: Revista de Investigación y Experiencias Didácticas, (extra), 4157-4162. https://raco.cat/index.php/Ensenanza/article/view/337604

Rojero, F. (1999). Entender la organización: aspectos didácticos del estudio de los ecosistemas. Alambique: Didáctica de las Ciencias Experimentales (20), 55-64.

Santiago, L. E. (2012). La hermenéutica metódica de Friedrich Schleiermacher. Revista Otros Logos. Revista de Estudios Críticos, (3), 148-173. http://www.ceapedi.com.ar/otroslogos/revista.php?num=2012

Santisteban, A. y Pagès, J. (2009). Una propuesta conceptual para la investigación en educación para la ciudadanía. Revista Educación y Pedagogía, 21(53), 15-31.

Steiner, R. (1991). La educación del niño desde el punto de vista de la antroposofía. Editorial Rudolf Steiner.

Sukhontapatipak, C., & Srikosamatara, S. (2012). The role of field exercises in ecological learning and values education: action research on the use of campus wetlands. Journal of Biological Education, 46(1), 36-44. https://doi.org/10.1080/00219266.2011.554574 DOI: https://doi.org/10.1080/00219266.2011.554574

Torres, M. (2004). Política Nacional de Educación Ambiental SINA. Ministerio de Ambiente y Desarrollo Sostenible. https://www.valledelcauca.gov.co/loader.php?lServicio=Tools2&lTipo=viewpdf&id=22605

Vilardy, S., Jaramillo, Ú., Flórez, C., Cortés, J., Estupiñán, L., Rodríguez, J. y Acevedo, O. (2014). Principios y criterios para la delimitación de humedales continentales. Una herramienta para fortalecer la resiliencia y la adaptación al cambio climático en Colombia. Instituto de Investigación de Recursos Biológicos Alexander von Humboldt.

How to Cite

Velandia, M. (2023). Environmental Education Based on Pre-existing Ideas of an Educational Community in Tocancipa-Colombia. Revista UNIMAR, 41(2), 117–144. https://doi.org/10.31948/Rev.unimar/unimar41-2-art7

Downloads

Download data is not yet available.

Published

2023-07-31

Issue

Section

Artículos resultado de investigación

Altmetric

QR Code
Article metrics
Abstract views
Galley vies
PDF Views
HTML views
Other views