Strengthening parental involvement in the teaching and learning process of fourth-grade students

Authors

  • Diana Rosa Daza Blanco Centro Educativo El Paraíso, sede Pancho Prieto.
  • Laura Milena Picón Pallares Institución Educativa Rosa Jaimes Barrera.
  • Nerys Esther Martínez Trujillo Universidad Mariana

DOI:

https://doi.org/10.31948/Rev.unimar/unimar40-2-art9

Keywords:

participation, parents, teaching, learning

Abstract

The objective of this study was to strengthen parents’ participation in the teaching
and learning process of fourth-grade students at the Rosa Jaimes Barrera Educational Institution, Sede 27 de Marzo. It was inscribed in the post-positivist paradigm, in the socio-critical approach, with the method of participatory actionresearch that occurred through the detection and diagnosis of the problem, the elaboration of the plan to introduce the change, the evaluation of results, and the feedback. The work unit was 20 parents and 20 students. The instruments applied were a questionnaire, a log, and a rubric. Parents were able to participate and discover the importance of cooperating in the teaching and learning process. It is concluded that parents became aware that their participation and responsibility are essential to ensure that their children learn significantly.

Author Biographies

Diana Rosa Daza Blanco, Centro Educativo El Paraíso, sede Pancho Prieto.

Maestrante en Pedagogía; Psicóloga. Docente de aula Centro Educativo El Paraíso, sede Pancho Prieto.

Laura Milena Picón Pallares, Institución Educativa Rosa Jaimes Barrera.

Maestrante en Pedagogía; Diplomado en Seminario de Lúdica y Pedagogía, Esesco; Psicóloga. Docente Orientadora Institución Educativa Rosa Jaimes Barrera.

Nerys Esther Martínez Trujillo, Universidad Mariana

3Doctora en Ciencias Gerenciales; Magíster en Educación; Especialista en Gestión Educativa; Trabajadora Social; Docente de diplomada en investigación Universidad de La Guajira. Docente Ocasional de la Universidad de La Guajira Sede Villanueva. Vinculada en la UMECIT como docente de Doctorado y directora de tesis, Docente UPC en el campo de investigación, docente tutora Umariana, asesora de tesis de Maestría Umariana. Líder Grupo de Investigación ETNIA, Categoría B Miniciencia. Docente Investigador Asociado. Par Miniciencia. 

References

Abreu, Y., Barrera, A. D., Worosz, T. B. y Vichot, I. B. (2018). El proceso de enseñanza-aprendizaje de los Estudios Lingüísticos: su impacto en la motivación hacia el estudio de la lengua. Revista Mendive [en línea], 16(4), 610-623.

Barrios, O. y Gutierrez, O. (2020). Influencia de los padres de familia en el proceso de enseñanza aprendizaje de los estudiantes del grado décimo en el Colegio Lorenza Bustamante del Corregimiento de Candelaria Municipio de Chimichagua- Cesar [Trabajo de grado, Universidad Marting Luter KIng]. Nicaragua.

Berrocal, E. y Expósito, J. (s.f.). Unidad 3. El proceso de investigación educativa II: investigaciónacción. https://www.ugr.es/~emiliobl/Emilio_Berrocal_de_Luna/Master_files/UNIDAD%202%20Investigacio%CC%81n%20-%20Accio%CC%81n.pdf

Bolívar, A. (2006). Familia y escuela: dos mundos llamados a trabajar en común. Revista de Educación, (339), 119-146.

Buxarrais, M., Esteban, F., Mellen, T. y Pérez, G. (2018). Las familias ante las tareas escolares de sus hijos: un estudio exploratorio. Voces de la Educación, 4(8), 107-119.

Canales, M. (2006). Metodologías de investigación social. Lom Ediciones.

Centro Nacional de Planeamiento Estratégico (CEPLAN). (2016). Guía metodológica de la fase institucional del proceso de planeamiento estratégico. Centro Nacional de Planeamiento Estratégico.

Chowa, A. N., Masa, R. D., & Tucker, J. (2013). The effects of parental involvement on academic performance of Ghanaian youth: Testing measurement and relationships using structural equation modeling. Children and Youth Services Review, 35(12), 2020-2030. https://doi.org/10.1016/j.childyouth.2013.09.009

Delgado, P. (2019). La importancia de la participación de los padres en la enseñanza. https://observatorio.tec.mx/edu-news/laimportancia-de-la-participacion-de-los-padres-en-laeducacion

Díaz, C. H., Rojas, C. D., Sáez, F. J., Flores, J. A., Ávila, J. A. y Acosta, R. ((2017). Estrategias didácticas para el aprendizaje significativo en contextos universitarios. Dirección de Docencia, Universidad de Concepción.

Espitia, R. (2009). Influencia de la familia en el proceso educativo de los menores del barrio Costa Azul de Sincelejo (Colombia). Investigación y Desarrollo, 17(1), 84-105.

Flórez, G. A., Villalobos, J. L. y Londoño, D. A. (2017). El acompañamiento familiar en el proceso de formación escolar para la realidad colombiana: de la responsabilidad a la necesidad. Revista Virtual de Ciencias Sociales y Humanas, 11(18), 195-217. https://doi.org/10.25057/21452776.888

García, A. L., Valencia, M. y Sampayo, M. (2016). El papel de los padres en la formación de sus hijos. Realizado en el año 2015 en el Hogar Bambi del municipio de Medellín, en el grado Pre-jardín [Tesis de Pregrado, Universidad Minuto de Dios], https://repository.uniminuto.edu/bitstream/10656/4724/1/TLPI_Garc%C3%ADaAnaLucia_2016.pdf

Ghouali, H. (2007). El acompañamiento escolar y educativo en Francia. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 12(32), 207-242.

Gómez, V. y Jiménez, A. (2015). La corresponsabilidad familiar y el equilibrio trabajo familiar: medios para mejorar la equidad de género. Polis, Revista Latinoamericana, (40).

González, J., González, S. y Quiroga, N. (2017). Las madres y su rol educador: una experiencia de cambio desde la educación popular. Infancias Imágenes, 16(1), 25-42. https://doi.org/10.14483/16579089.10751

Gubbins, V. (2012). Familia y escuela: tensiones, reflexiones y propuestas. Revista Docencia, (46), 64-73.

Hernández, I. Recalde, J. y Luna, L. (2015). Estrategia didáctica: una competencia docente en la formación para el mundo laboral. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 11(1), 73-94.

Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación (6.ª ed.). McGraw-Hill / Interamericana Editores, S.A. de C.V.

Jackson, C. (2008). Todo es cuestión de paradigmas. https://www.soydebuenaventura.com/articulos/todo-es-cuestion-de-paradigmas

Julio, V. R., Mánuel, M. M. y Navarro, L. R. (2012). Estrategia educativa para la participación de los padres en compromisos escolares. Escenarios, 10(2), 119-127. https://doi.org/10.15665/esc.v10i2.226

Lastre, K, López, L. D. y Alcázar, C. (2017). Relacion entre apoyo familiar y el rendimiento académico en estudiantes colombianos de educación primaria. Psicogente, 21(39), 102-115. http://doi.org/10.17081/psico.21.39.2825

Latorre, A. (2003). La investigación acción. Conocer y cambiar la práctica educativa. Editorial Graó.

León, B. E. (2013). El entorno familiar y su influencia en el rendimiento escolar de los niños y niñas de sexto grado de educación general básica del Centro Escolar Experimental N° 1 ‘Eloy Alfaro’, ubicado en la parroquia san Blas, del Cantón Quito provincia de Pichincha [Tesis de Pregrado, Universidad Técnica de Ambato]. https://repositorio.uta.edu.ec/handle/123456789/5665

Martin, C. J. y Guzmán, E. (2016). La participación de madres y padres de familia en la escuela: un divorcio de mutuo consentimiento. Sinéctica, Revista Electrónica de Educación, (46), 1-23.

Martínez, M. (2006). La investigación cualitativa (Síntesis conceptual). Revista IIPSI, 9(1), 123-146. https://doi.org/10.15381/rinvp.v9i1.4033

Moreno, J. (2013). Paradigmas: positivista, postpositivista y sociocrítico. http://paradigmascualitativos.blogspot.com/2013/06/paradigmas-positivista-postpositivista.html

Mosquera, L. (2019). El impacto de la participación de la familia en la adquisición de vocabulario para el aprendizaje del inglés en los estudiantes de los cursos de extensión de la Universidad Libre [Tesis de Pregrado, Universidad Libre]. https://repository.unilibre.edu.co/handle/10901/11904?show=full

NU. CEPAL-UNESCO. (2020). La educación en tiempos de la pandemia de COVID-19. https://www.cepal.org/es/publicaciones/45904-la educacion-tiempos-la-pandemia-covid-19

Ochoa, H. (2018). Participación de los padres de familia como corresponsables de la educación de sus hijos en una institución educativa del Callao [Tesis de Pregrado, Universidad San Ignacio de Loyola]. https://repositorio.usil.edu.pe/items/993ba64d-6a88-45a4-9776-ee2de8c85a69

Ospina, J. (2006). La motivación, motor del aprendizaje. Revista Ciencias de la Salud, 4(Esp.), 158-160.

Raimundi, M., Molina, M., Leibovich, N. y Schmidt, V. (2017). La comunicación entre padres e hijos: su influencia sobre el disfrute y el flow adolescente. Revista de Psicología, 26(2), 1-14. https://doi.org/10.5354/0719-0581.2017.48150

Razeto, A. (2016). El involucramiento de las familias en la educación de los niños. Cuatro reflexiones para fortalecer la relación entre familias y escuelas. Revista Páginas de Educación, 9(2), 1-26. https://doi.org/10.22235/pe.v9i2.1298

Rodríguez, A. y Martínez, F. E. (2016). La participación de los padres de familia en el proceso educativo [Tesis de Especialización, Fundación Universitaria Los Libertadores]. https://repository.libertadores.edu.co/bitstream/handle/11371/1052/Rodr%C3%ADguezMoraAleyda.pdf?sequence=2

Rondón, E. (2018). Conocimiento científico en la investigación postpositivista del Siglo XXI: de lo externo a lo interno del Ser. Revista Scientific, 3(8), 79-99. https://doi.org/10.29394/Scientific.issn.2542-2987.2018.3.8.4.79-99

Sánchez, P. (2006). Discapacidad, familia y logro escolar. Revista Iberoamericana de Educación, 40(2), 1-10. https://rieoei.org/historico/deloslectores/1538Escobedo.pdf

Seidler, V. (2000). La sinrazón masculina. UNAM/Paidós/PUEG/CIESAS.

Torres, L. E., Garrido, A., Reyes, A. G. y Ortega, P. (2008). Responsabilidades en la crianza de los hijos. Enseñanza e Investigación en Psicología, 13(1), 77-89.

Torres, L. (2019). ¿Qué es la crianza de los hijos? REDES, Revista de Divulgación, Crisis y Retos en la Familia y Pareja, 1(2), 29-34. https://cuved.unam.mx/revistas/index.php/RRDCR/article/view/240

Universidad de Colima. (2022). Investigación-acción. https://recursos.ucol.mx/tesis/investigacion_accion.php

Universidad Estatal a Distancia (UNED). (2013). ¿Qué son las estrategias didácticas https://www.uned.ac.cr/academica/images/ceced/docs/Estaticos/contenidos_curso_2013.pdf

How to Cite

Daza Blanco, D. R., Picón Pallares, L. M., & Martínez Trujillo, N. E. (2022). Strengthening parental involvement in the teaching and learning process of fourth-grade students. Revista UNIMAR, 40(2), 194–216. https://doi.org/10.31948/Rev.unimar/unimar40-2-art9

Downloads

Download data is not yet available.

Published

2022-07-25

Issue

Section

Artículos resultado de investigación

Altmetric

QR Code
Article metrics
Abstract views
Galley vies
PDF Views
HTML views
Other views

Some similar items: