Emotional intelligence as a pedagogical strategy in school coexistence

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31948/Rev.unimar/unimar40-2-art7

Keywords:

intelligence, pedagogical strategy, coexistence

Abstract

The objective of this research was the analysis of emotional intelligence as a strategy in the school coexistence of fourth-grade students of the Educational Institution ‘El Carmelo’, based on the theories of several world-renowned authors. The study is presented under a post-positivist paradigm with a qualitative descriptive approach, following the action research method. The work unit was made up of ten students and two teachers from the fourth grade of the institution, aged between 9 and 11 years. For the collection of information, the unstructured interview technique and participant observation were used; as instruments, the field diary, and the checklist. As a result, it is concluded that students, being in the stage of concrete operations, have the ability to realize how their emotions affect their academic development. When they are able to recognize them, they have the opportunity, consciously, to modify their attitude and state of mind, contributing to their relationships with their peers, teachers, and family members; therefore, it is recommended to include emotional intelligence strategies in academic activities, which allow them to maintain interpersonal relationships that strengthen school coexistence.

Author Biographies

Yomaira Rosa Guerra Ortega, nstitución Educativa El Carmelo, Colombia.

Maestrante en Pedagogía; Técnica en Educación Preescolar; Licenciada en Pedagogía Infantil; Docente de la Institución Educativa El Carmelo, Colombia.

Willanys Isabel Jiménez Bustillo, Institución Educativa El Carmelo

Magíster en Pedagogía; Especialista en Gerencia en Salud; Trabajadora Social, Institución Educativa El Carmelo, Colombia.

María de las Mercedes Colina Chacín, Universidad Popular del Cesar

Doctora en Ciencias Gerenciales; Magíster en Psicología Educativa; Especialista en Dinámica de Grupo. Docente Universidad Popular del Cesar, Colombia.  

References

Acosta, A., Arribas, J. M., Bisquerra, R., Etxebarría, I., Fernández-Berrocal, P., López, F., Ruiz, D., Yus, R. y Zaccagnini, J. L. (2008). Educación emocional y convivencia en el aula. https://redined.mecd.gob.es/xmlui/handle/11162/62111

Aguaded, M. C. y Valencia, J. (2017). Estrategias para potencializar la inteligencia emocional en educación infantil: aplicación del modelo de Mayer y Salovey. Tendencias Pedagógicas, (30), 175-190.

Bonilla-Castro, E. y Rodríguez, P. (2005). Más allá del dilema de los métodos: la investigación en Ciencias Sociales (3.ª ed.). Universidad de Los Andes y Grupo Editorial Norma.

Calvo, M. J. (2001). La inteligencia emocional, asignatura pendiente para la convivencia escolar. Revista Aula Abierta, (77), 141-163.

Díaz, M. J. (2002). Por una cultura de la convivencia democrática. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, (44), 55-78.

Díaz-Barriga, F. y Hernández, G. (2005). Estrategias docentes para un aprendizaje significativo. Una interpretación constructivista (2.a ed.). McGraw-Hill Interamericana Editores S. A. de C. V.

Fernández-Berrocal, P. y Extremera, N. (2005). La inteligencia emocional y la educación de las emociones desde el Modelo de Mayer y Salovey. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 19(3), 63-93.

Galeano, M. E. (2012). Estrategias de investigación social cualitativa. El giro en la mirada. Editorial La Carreta.

Gardner, H. (2011). Inteligencias Múltiples: la teoría en la práctica (Trad. M. T. Melero Nogues). Paidós Ibérica.

Goleman, D. (s.f.). La inteligencia emocional. Por qué es más importante que el cociente intelectual. https://ciec.edu.co/wp-content/uploads/2017/08/La-Inteligencia-Emocional-Daniel-Goleman-1.pdf

Goleman, D. (1998). La práctica de la inteligencia emocional (Trad. F. Mora y D. González). Editorial Kairós, S. A.

Goleman, D. (2013). El cerebro y la inteligencia emocional (Trad. C. Mayor). Ediciones B, S. A.

Gurdián-Fernández, A. (2007). El paradigma cualitativo en la investigación socio educativa. Coordinación Educativa y Cultural Centroamericana (CECC) y Agencia Española de Cooperación Internacional (AECI).

Hurtado, J. (2010). Metodología de la investigación. Guía para la comprensión holística de la ciencia (4.a ed.). Quirón Ediciones.

Martínez, M. (2011). El “Saber Pensar” en la investigación y sus principios. Espacio Abierto, 20(1), 131-157.

Mayer, J. D., & Salovey, P. (1997). What is emotional intelligence? En D. J. Sluyter (Ed.), Emotional development and emotional intelligence: Educational implications (pp. 3-34). Basic Books.

Mayer, J. D., Salovey, P., & Caruso, D. R. (2004). Emotional intelligence: Theory, findings, and implications. Psychological Inquiry, 15(3), 197-215. https://doi.org/10.1207/s15327965pli1503_02

Monje, C. A. (2011). Metodología de la Investigación cuantitativa y cualitativa. Guía didáctica. Universidad Surcolombiana. Neiva.

Mora, A. I. (2004). La evaluación educativa: Concepto, periodos y modelos. Actualidades investigativas en Educación, 4(2).

Ortiz, E. (2013). Epistemología de la Investigación Cuantitativa y Cualitativa. Paradigmas y Objetivos. Revista de Clases historia, (12).

Pérez Serrano, G. (1994). Investigación cualitativa. Retos e Interrogantes. Editorial La Muralla S. A.

Porlán, R. (2010). El diario del profesor. Un recurso para la investigación en el aula. Editorial Díada.

Rodríguez. G., Gil. J. y García. E. (2016). Metodología de la investigación cualitativa. Ediciones Aljibe.

Sánchez, J. (2005). La educación de las emociones a través de la lectura. En Fernández, P. (Coord.) y Ramos, N. (Coord.) Corazones inteligentes, (pp. 377-396). Editorial Kairós.

How to Cite

Guerra Ortega, Y. R., Jiménez Bustillo, W. I., & Colina Chacín, M. de las M. (2022). Emotional intelligence as a pedagogical strategy in school coexistence. Revista UNIMAR, 40(2), 130–172. https://doi.org/10.31948/Rev.unimar/unimar40-2-art7

Downloads

Download data is not yet available.

Published

2022-07-25

Issue

Section

Artículos resultado de investigación

Altmetric

QR Code
Article metrics
Abstract views
Galley vies
PDF Views
HTML views
Other views

Some similar items: