Adaptation and Validation of a Questionnaire to evaluate the Learning Strategies of Colombian university students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31948/Rev.unimar/unimar41-2-art5

Keywords:

estrategias de aprendizaje, análisis de caminos, psicometría, cuestionario de evaluación de las estrategias de aprendizaje de los estudiantes universitarios (CEVEAPEU), modelo de ecuaciones estructurales, validación de instrumentos

Abstract

This article presents the results of the process of adaptation and validation of the affective component and the metacognitive strategies of context control, search, collection and selection of information, and processing and use of information of the Questionnaire for the Evaluation of Learning Strategies of University Students in Colombia. The methodology was based on instrumental studies aimed at identifying the psychometric properties of an instrument whose final version is called Questionnaire of Learning Strategies in University Students. The sample consisted of 1700 students from all over the country for the exploratory phase and 661 for the non-random confirmatory phase, in which structural equation models were used; the convergent and discriminant validity was determined by the composite reliability, Cronbach’s alpha, the omega coefficient, and the average variance extracted. Likewise, the process developed in each phase of the research and the final SEM model, represented in a path diagram, are presented. The result is an instrument of 31 items divided into nine subscales, with a goodness of fit model adequate to the thresholds proposed by the theory. The new questionnaire is valid and reliable; therefore, once, adapted and validated, it will provide information to those who use it in the country to understand the results of their research.

Author Biography

Jorge Eliécer Villarreal-Fernández, Institución Educativa Félix Henao Botero

Candidato a doctor en Ciencias de la Educación, Universidad de San Buenaventura. Docente de Matemáticas, Institución Educativa Félix Henao Botero, Medellín, Colombia. Integrante del grupo de investigación Estudios Interdisciplinarios sobre Educación –ESINED–.

References

Aldana-Rabanales, K. (2021). Cuestionario de evaluación de estrategias de aprendizaje para estudiantes universitarios (CEVEAPEU) validación con estudiantes guatemaltecos. Revista Electrónica en Educación y Pedagogía, 5(9), 15-27. https://doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog21.11050902

Beltrán, J. (1993). Procesos, estrategias y técnicas de aprendizaje. Síntesis.

Bustos, V., Oliver, A., Galiana, L. y Sancho, P. (2017). Propiedades psicométricas del CEVEAPEU: validación en población peruana. Educación XX1, 20(1), 299-318. https://doi.org/10.5944/educxx1.17513

Carretero, H. y Pérez, C. (2005). Normas para el desarrollo y revisión de estudios instrumentales. International Journal of Clinical and Health Psychology, 5(3), 521-551. https://www.redalyc.org/pdf/337/33705307.pdf

Carretero, H., & Pérez, C. (2007). Normas para el desarrollo y revisión de estudios instrumentales: Consideraciones sobre la selección de test en la investigación psicológica. International Journal of Clinical and Health Psychology, 7(3), 863-882. https://aepc.es/ijchp/NDREI07_es.pdf

Cupani, M. (2012). Análisis de Ecuaciones Estructurales: conceptos, etapas de desarrollo y un ejemplo de aplicación. Revista Tesis, 2, 186-199. https://rdu.unc.edu.ar/handle/11086/22039

Dansereau, D. F. (1985). Learning Strategy Research. En J. Segal, S. Chipman, & R. Glaser (eds.), Thinking and learning skills (pp. 209-239). Lawrence Erlbaum Associates.

Díaz, A. (2009). Diseño estadístico de experimentos. Editorial Universidad de Antioquia.

Escobedo, M. T., Hernández, J., Estebané, V. y Martínez, G. (2016). Modelos de Ecuaciones Estructurales: Características, Fases, Construcción, Aplicación y Resultados. Ciencia & Trabajo, 18(55), 16-22. https://doi.org/10.4067/S0718-24492016000100004

Flora, D., & Curran, P. (2004). An empirical evaluation of alternative methods of estimation for confirmatory Factor analysis with ordinal data. Psychological Methods, 9(4), 466-491. https://doi.org/10.1037/1082-989X.9.4.466

Fornell, C., & Larcker, D. (1981). Structural Equation Models with Unobservable Variables and Measurement Error: Algebra and Statistics. Journal of Marketing Research, 18(3), 382-388. https://doi.org/10.1177/002224378101800313

García, D., Cuéllar, O., Sastoque, J., Villarreal-Fernández, J., Hincapié, E., Botero, M. y Hénao, C. (2020). Diseño y validación de una propuesta evaluativa integral para cursos tipo MOOC [Ponencia]. 2020 15th Iberian Conference on Information Systems and Technologies (CISTI), Sevilla, España, 1-10. https://doi.org/10.23919/CISTI49556.2020.9141096

Gargallo, B. (2000). Procedimientos. Estrategias de aprendizaje. Su naturaleza, enseñanza y evaluación. Tirant lo Blanch.

Gargallo, B., Morera, I., Iborra, S., Climent, M. J., Navalón, S. y García, E. (2014). Metodología centrada en el aprendizaje . Su impacto en las estrategias de aprendizaje y en el rendimiento académico de los estudiantes universitarios. Revista Española de Pedagogía, 72(259), 415-435.

Gargallo, B., Suárez-Rodríguez, J. y Pérez-Pérez, C. (2009). El cuestionario CEVEAPEU. Un instrumento para la evaluación de las estrategias de aprendizaje de los estudiantes universitarios. Relieve, 15(2), 1-31. https://doi.org/10.7203/relieve.15.2.4156

Hair, J., Black, W., Babin, B., & Anderson, R. (2010). Multivariate Data Analysis. Prentice-Hall, Inc.

Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, L. (2006). Metodología de la Investigación (4.a ed.). McGraw-Hill.

Hilpert, J., Stempien, J., Van Der Hoeven Kraft, K. J., & Husman, J. (2013). Evidence for the latent factor structure of the mslq: A new conceptualization of an established questionnaire. SAGE Open, 3(4), 1-10. https://doi.org/10.1177/2158244013510305

Hilt, J. y Rodríguez, J. (2013, 18 al 22 de noviembre). Validación del CEVEAPEU en estudiantes universitarios mexicanos [Ponencia]. XII Congreso Nacional de Investigación Educativa, Guanajuato, México. https://www.comie.org.mx/congreso/memoriaelectronica/v12/doc/0517.pdf

Jerónimo-Arango, L., Yaniz-Álvarez-de-Eulate, C. y Carcamo-Vergara, C. (2020). Estrategias de aprendizaje en estudiantes colombianos de grado y posgrado. Magis, Revista Internacional de Investigación en Educación, 13, 1-20. https://doi.org/10.11144/Javeriana.m13.eaec

Kaiser, H. F. (1970). A second generation little jiffy. Psychometrika, 35, 401-415. https://doi.org/10.1007/BF02291817

Lloret-Segura, S., Ferreres-Traver, A., Hernández-Baeza, A. y Tomás-Marco, I. (2014). El análisis factorial exploratorio de los ítems: una guía práctica, revisada y actualizada. Anales de Psicología, 30(3), 1151-1169. https://doi.org/10.6018/analesps.30.3.199361

López, P., Gallegos, S., Vilca, G. y López, M. (2018). Estrategias de aprendizaje en estudiantes de Ciencias Sociales: un estudio empírico en la Escuela Profesional de Sociología UNAP. Comuni@cción, 9(1), 35-47. http://www.scielo.org.pe/pdf/comunica/v9n1/a04v9n1.pdf

Malhotra, N. K., & Dash, S. (2011). Marketing Research an Applied Orientation. Pearson Publishing.

Martínez-García, J., & Martínez-Caro, L. (2009). La validez discriminante como criterio de evaluación de escalas: ¿teoría o estadística? Universitas Psychologica, 8(1), 27-36. http://www.scielo.org.co/pdf/rups/v8n1/v8n1a2.pdf

Martínez, M. y Meza, J. (2013). Estudio comparativo: estrategias de aprendizaje, habilidades de autorregulación, metacognitivas y percepción de autoeficacia de alumnos de la licenciatura en psicología presencial y SUAyED de la FES-Iztacala. Revista Electrónica en Ciencias Sociales y Humanidades Apoyadas por Tecnologías, 2(1), 39-50. https://chat.iztacala.unam.mx/cshat/index.php/cshat/article/view/43/37

Monereo, C. (2009). Estrategias de enseñanza y aprendizaje. Formación del profesorado y aplicación en la escuela. Grao.

Montero, I. y León, O. (2002). Clasificación y descripción de las metodologías de investigación en Psicología. Revista Internacional de Psicología Clínica y de la Salud, 2(3), 503-508. http://www.aepc.es/ijchp/articulos_pdf/ijchp-53.pdf

Oviedo, H. y Campo-Arias, A. (2005). Aproximación al uso del coeficiente alfa de Cronbach. Revista Colombiana de Psiquiatría, 34(4), 572-580. http://www.scielo.org.co/pdf/rcp/v34n4/v34n4a09.pdf

Peculea, L., & Peculea, A. (2017). A Correlative Study between Learning Strategies and Independent Learning at First Year Students Preparing to Become Teachers. Journal of Educational Science & Psychology, 7(1), 158-162. https://www.researchgate.net/profile/Edmond-Sebestyen/publication/323151323_A_pilot_study_of_time_management_behavior_scale_with_background_questions_amongst_university_students_Journal_of_Educational_Sciences_and_Psychology_VII_1B_17-22/links/5ab10e180f7

Pintrich, P. R. (2004). A conceptual Framework for assessing motivation and Self-regulated learning in college students. Educational Psychology Review, 16(4), 385-407. https://doi.org/10.1007/s10648-004-0006-x

Prieto, G. y Delgado, A. (2010). Fiabilidad y Validez. Papeles del Psicólogo, 31(1), 67-74. https://www.papelesdelpsicologo.es/pdf/1797.pdf

Roys, J. y Pérez, Á. (2018). Estrategias de aprendizaje significativo en estudiantes de educación superior y su asociación con logros académicos. Revista Electrónica de Investigación y Docencia (REID), (19), 145-166. https://doi.org/10.17561/reid.v0i19.3570

Rubia, J. (2019). Revisión de los criterios para validez convergente estimada a través de la Varianza Media Extraída. Psychologia. Avances de la Disciplina, 13(2), 25-41. https://doi.org/10.21500/19002386.4119

Valderrey, P. (2010). SPSS 17. Extracción del conocimiento a partir del análisis de datos. RA:MA.

Ventura-León, J. y Caycho-Rodríguez, T. (2017). El coeficiente Omega: un método alternativo para la estimación de la confiabilidad. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 15(1), 625-627. https://www.redalyc.org/journal/773/77349627039/html/

Villarreal-Fernández, J. y Arroyave-Giraldo, D. (2022). Adaptación y validez de la escala de motivación del Motivated Scale Learning Questionnaire (MSLQ) en universitarios colombianos. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 20(56), 119-150. https://doi.org/10.25115/ejrep.v20i56.4394

Weinstein, C. E., & Mayer, R. (1986). The teaching of learning strategies. En M. C. Wittrock (ed.), Handbook of research on teaching (pp. 315-327). Macmillan.

How to Cite

Villarreal Fernández, J. E. (2023). Adaptation and Validation of a Questionnaire to evaluate the Learning Strategies of Colombian university students. Revista UNIMAR, 41(2), 80–97. https://doi.org/10.31948/Rev.unimar/unimar41-2-art5

Downloads

Download data is not yet available.

Published

2023-07-31

Issue

Section

Artículos resultado de investigación

Altmetric

QR Code
Article metrics
Abstract views
Galley vies
PDF Views
HTML views
Other views

Some similar items: