Neuroeducation and meaningful learning.Experimental study in three institutions of the Basic Primary level
DOI:
https://doi.org/10.31948/Rev.unimar/unimar39-2-art3Keywords:
Neuroeducation, significant learning, motivation, cognitionAbstract
The research focused on two pedagogical lines: Neuroeducation and meaningful learning; it was carried out through an experimental study with the participation of students from the institutions that lived the experience: Ciudad de Ipiales Educational Institution, Libertad Municipal Educational Institution, and El Campanero Educational Center, which participated as a control group, in 2019. The experimental part consisted of determining the effect of the application of 24 workshops based on Neuroeducation, expressed in the favorable results of the post-test of the Psychological Battery BAT-7 and in the good academic performance obtained by the experimental groups, compared to the control group. The experimental study included two predictive variables: permanence and efficacy, thus allowing verifying the statistical hypothesis: the two experimental groups obtained statistically significant results in the application of the post-test of the psychological battery BAT-7, which was applied in the three participating institutions. Results obtained in the BAT-7 post-test and in the academic performance confirm the effect of the development and application of neuro educational strategies.
Author Biographies
Caroline Bibiana Coral-Melo, Institución Educativa Ciudad de Ipiales
Magíster en Pedagogía; Licenciada en Música. Docente Institución Educativa Ciudad de Ipiales. Ipiales, Colombia
Sonia Lucy Martínez-Rubio, Centro Educativo El Campanero, San Juan de Pasto
Magíster en Pedagogía; Licenciada en Artes Plásticas. Delineante de Arquitectura. Programadora en Sistemas. Docente del Centro Educativo El Campanero, San Juan de Pasto, Colombia
Nelly Esperanza Maya-Calpa, Institución Educativa Municipal Libertad
Magíster en Pedagogía; Especialista en Pedagogía Ambiental. Licenciada en Educación Básica con énfasis en Lengua Castellana. Docente Institución Educativa Municipal Libertad, San Juan de Pasto, Colombia.
Hna. Marianita Marroquín-Yerovi, Universidad Mariana
Doctora en Educación; Magíster en Educación con énfasis en Docencia Universitaria. Docente Investigadora, Universidad Mariana, San Juan de Pasto, Colombia.
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