Neuroeducation and meaningful learning.Experimental study in three institutions of the Basic Primary level

Authors

  • Caroline Bibiana Coral-Melo Institución Educativa Ciudad de Ipiales
  • Sonia Lucy Martínez-Rubio Centro Educativo El Campanero, San Juan de Pasto
  • Nelly Esperanza Maya-Calpa Institución Educativa Municipal Libertad
  • Hna. Marianita Marroquín-Yerovi Universidad Mariana

DOI:

https://doi.org/10.31948/Rev.unimar/unimar39-2-art3

Keywords:

Neuroeducation, significant learning, motivation, cognition

Abstract

The research focused on two pedagogical lines: Neuroeducation and meaningful learning; it was carried out through an experimental study with the participation of students from the institutions that lived the experience: Ciudad de Ipiales Educational Institution, Libertad Municipal Educational Institution, and El Campanero Educational Center, which participated as a control group, in 2019. The experimental part consisted of determining the effect of the application of 24 workshops based on Neuroeducation, expressed in the favorable results of the post-test of the Psychological Battery BAT-7 and in the good academic performance obtained by the experimental groups, compared to the control group. The experimental study included two predictive variables: permanence and efficacy, thus allowing verifying the statistical hypothesis: the two experimental groups obtained statistically significant results in the application of the post-test of the psychological battery BAT-7, which was applied in the three participating institutions. Results obtained in the BAT-7 post-test and in the academic performance confirm the effect of the development and application of neuro educational strategies.

Author Biographies

Caroline Bibiana Coral-Melo, Institución Educativa Ciudad de Ipiales

Magíster en Pedagogía; Licenciada en Música. Docente Institución Educativa Ciudad de Ipiales. Ipiales, Colombia

Sonia Lucy Martínez-Rubio, Centro Educativo El Campanero, San Juan de Pasto

Magíster en Pedagogía; Licenciada en Artes Plásticas. Delineante de Arquitectura. Programadora en Sistemas. Docente del Centro Educativo El Campanero, San Juan de Pasto, Colombia

Nelly Esperanza Maya-Calpa, Institución Educativa Municipal Libertad

Magíster en Pedagogía; Especialista en Pedagogía Ambiental. Licenciada en Educación Básica con énfasis en Lengua Castellana. Docente Institución Educativa Municipal Libertad, San Juan de Pasto, Colombia.

Hna. Marianita Marroquín-Yerovi, Universidad Mariana

Doctora en Educación; Magíster en Educación con énfasis en Docencia Universitaria. Docente Investigadora, Universidad Mariana, San Juan de Pasto, Colombia.

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How to Cite

Coral-Melo, C. B., Martínez-Rubio, S. L., Maya-Calpa, N. E., & Marroquín-Yerovi, H. M. (2021). Neuroeducation and meaningful learning.Experimental study in three institutions of the Basic Primary level. Revista UNIMAR, 39(2), 50–83. https://doi.org/10.31948/Rev.unimar/unimar39-2-art3

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2021-06-29

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