The teaching of the academic text in the area of ​​Natural Sciences

Authors

  • Carmen Susana Castro-Zarama
  • Paula Andrea De la Cruz-Tovar
  • Zuly Daniela Fajardo-Enríquez

DOI:

https://doi.org/10.31948/Rev.unimar/unimar39-1-art6

Keywords:

academic text, teaching-learning, critical thinking, area of Natural Sciences, basic and secondary education, didactic alternative

Abstract

This research analyzes the teaching of academic text in three institutions of Túquerres, in the area of ​​Natural Sciences; for this purpose, it seeks to get information from teachers and students in order to identify the academic practices used in this area for teaching and learning the contents, proposing in this way, a didactic alternative, taking into account that this area is taught in the three institutions which also have different modalities: La Sabana Agricultural High School, technical agricultural modality; Teresiano High School, academic modality with technological training; and, San Francisco de Asis High School, offering the bachelor’s degree. The objective is to analyze the teaching of academic text in the Natural Sciences area in basic and secondary education. This research determined that the academic text does not emphasize the essay, which is important because it helps the development of critical thinking; so, it is necessary to support the process of writing competence in students, in order to lead them to use of the cognitive and metacognitive skills; in addition, this text promotes research and reflection using their creativity to publicize the author’s position on a specific topic. From these bets was used a quantitative paradigm with an analytical empirical approach and descriptive type.

Author Biographies

Carmen Susana Castro-Zarama

Magíster en Pedagogía.

Paula Andrea De la Cruz-Tovar

Magíster en Pedagogía.

Zuly Daniela Fajardo-Enríquez

Magíster en Pedagogía.

References

Aguilar, S. y Barroso, J. (2015). La triangulación de datos como estrategia en la investigación educativa. Pixel-Bit, Revista de Medios y Educación, 15(47), 73-88. DOI: https://doi.org/10.12795/pixelbit.2015.i47.05

Alzate, C. (2018). La producción del texto argumentativo como estrategia didáctica en la alfabetización científica de los estudiantes de grado décimo de la Institución Educativa Nuestra Señora de la presentación (Trabajo de Grado). Universidad Nacional de Colombia. http://bdigital.unal.edu.co/62352/1/30400041.2018.pdf

Anónimo. (2016). Tipos de muestreos. http://maralboran.org/wikipedia/index.php/Tipos_de_muestreos

Biber, D. (2006). University language: A corpus-based study of spoken and written registers. John Benjamins. https://doi.org/10.1075/scl.23

De la Peza, M.D., Rodríguez, L.R., Hernández, I. y Rubio, R. (2014). Evaluación de competencias de lectoescritura en alumnos de primer ingreso a la Universidad Autónoma Metropolitana-Xolchimilco. Argumentos, 27(74), 117-148.

Feo, R.J. (2010). Estrategias instruccionales para promover el aprendizaje estratégico en estudiantes del Instituto Pedagógico de Miranda José Manuel Siso Martínez. Spiens, Revista Universitaria de Investigación, 11(2), 90-112.

Giroux, H. (1990). Los profesores como intelectuales. Hacia una pedagogía crítica del aprendizaje. Paidós Ibérica.

Halliday, M. (1989). Spoken and written language. Oxford University Press.

Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación (6.a ed.). McGraw-Hill / Interamericana Editores, S.A. de C.V.

López, M. (2007). Formas técnicas de estilo para trabajos académicos. Universidad Autónoma de México.

Lozano, M. (14 de noviembre de 2016). Mediocres niveles de lectura y escritura entre los jóvenes colombianos. El Espectador, pp. 16-17.

Marroquín, M. (2017). El maestro como investigador: Discursos y Métodos. Autobiografía y formación académica. Universidad Mariana.

Ministerio de Educación Nacional (MEN). (1998). Serie Lineamientos curriculares. Lengua castellana. www.mineducacion.gov.co › articles-339975_recurso_6

Ministerio de Educación Nacional (MEN). (2006). Estándares básicos de competencias en Lenguaje, Matemáticas, Ciencias y Ciudadanas. Guía sobre lo que los estudiantes deben saber y saber hacer con lo que aprenden. Ministerio de Educación Nacional.

Nagy, W., & Townsend, D. (2012). Words as tools: Learning academic vocabulary as language acquisition. Reading Research Quarterly, 47(1), 91-108. https://doi.org/10.1002/RRQ.011

Pimienta, J.H. (2012). Estrategias de enseñanza-aprendizaje. Docencia universitaria basada en competencias. Pearson Educación.

República de Colombia, Alcaldía Municipal de Túquerres. (2016). Plan de Desarrollo Territorial ‘Contigo somos más’ 2016-2019. Alcaldía de Túquerres.

Vygotsky, L.S. (1978). Mind in society: The development of higher psychological processes. Harvard University Press.

How to Cite

Castro-Zarama, C. S., De la Cruz-Tovar, P. A., & Fajardo-Enríquez, Z. D. (2021). The teaching of the academic text in the area of ​​Natural Sciences. Revista UNIMAR, 39(1), 83–95. https://doi.org/10.31948/Rev.unimar/unimar39-1-art6

Downloads

Download data is not yet available.

Published

2021-03-18

Issue

Section

Artículos resultado de investigación

Altmetric

QR Code
Article metrics
Abstract views
Galley vies
PDF Views
HTML views
Other views

Some similar items: