Contribution of playful pedagogical strategies focused on the game from meaningful learning

Authors

  • Luz Elina Caicedo Quiroz Universidad Nariño

DOI:

https://doi.org/10.31948/Rev.unimar/37-2-art2

Keywords:

pedagogy, game, education, educational strategies, educational policies

Abstract

The action research was carried out under a hermeneutical approach, from a reflection and interpretation, through pedagogical strategies focused on play in the classroom of the Health Promotion Technology program of the University of Nariño, under the qualitative paradigm, in a spiral of steps that consist of planning, implementation and evaluation. The strategies of the game instructed the students towards new possibilities of approach to the community, to generate a significant learning, with true capture of theoretical knowledge, made possible in recreation, fun, reflection, and suspension of the reality of the environment, planned from the context, with the seriousness that the game implies from a fruitive, renovating, clear, coherent experience, in five moments: reflection, conceptualization, debate, commitment, evaluation. The game modified the sense of interpreting the contents, leaving the motivation to replicate in the community, to obtain acceptance and approval and transcend knowledge, beyond its internalization.

Author Biography

Luz Elina Caicedo Quiroz, Universidad Nariño

Magíster en Pedagogía; Especialista en Gerencia y Auditoría de la Calidad en Salud; Odontóloga; Licenciada en Educación Básica, Universidad Mariana. Docente hora cátedra, Universidad Nariño; Coordinadora Odontología Proinsalud S. A., Pasto, Nariño, Colombia.

References

Acaso, M. (2013). rEDUvolución. Hacer la revolución en la educación (Contextos). Barcelona, España: Ediciones Paidós.

Arráez, M., Calles, J. y Moreno, L. (2006). La Hermenéutica: una actividad interpretativa. Sapiens, Revista Universitaria de Investigación, 7(2), 171-181.

Ausubel, D. (1983). Teoría del aprendizaje significativo. Recuperado de https://www.academia.edu/10435788/TEOR%C3%8DA_TEORIA_DEL_APRENDIZAJE_SIGNIFICATIVO

Cook, T. y Reichardt, C. (1986). Métodos cualitativos y cuantitativos en investigación evaluativa. Madrid, España: Ediciones Morata, S. L.

Díaz, F. (1999). Estrategias Docentes para un Aprendizaje significativo. Una interpretación significativa. México: McGraw-Hill.

Gadamer, H. G. (1993). Verdad y método. Salamanca, España: Ediciones Sígueme.

Huizinga, J. (2007). Homo ludens (Trad. Imaz, E.). Madrid, España: Alianza Editorial S. A.

Lewin, K. (s.f.). Action Research and Minority problems. Recuperado de https://doi.org/10.1111/j.1540-4560.1946.tb02295.x

Marino, G. (1992). Sistema de formación permanente. Manual Aprender a enseñar. Santafé de Bogotá: Instituto Colombiano de Bienestar Familiar y Grupo Interáreas Fami.

Nussbaum, M. (2010). Sin fines de lucro: Por qué la democracia necesita de las humanidades. Buenos Aires, Argentina: Katz Editores. https://doi.org/10.2307/j.ctvndv60c

Piaget, J. (2005). Inteligencia y afectividad. Buenos Aires, Argentina: Aique Grupo Editor S. A.

Pozo, I. (1996). Aprendices y Maestros. La nueva cultura del aprendizaje. Madrid, España: Alianza Editorial.

Ricoeur, P. (2001). Del texto a la acción. Ensayos de Hermenéutica II (Trad. Corona, P.). Argentina: Fondo de Cultura Económica.

Shklovski, V. (2012). El arte como artificio (Trad. Nethol A. M.). En T. Todorov (Comp.), Teoría de la literatura de los formalistas rusos (pp. 77-98). Madrid, España: Biblioteca Nueva S. L.

Tapia, J. A. (1997). Motivar para el aprendizaje. Teorías y estrategias. España: EDEBÉ.

How to Cite

Caicedo Quiroz, L. E. (2019). Contribution of playful pedagogical strategies focused on the game from meaningful learning. Revista UNIMAR, 37(2), 27–38. https://doi.org/10.31948/Rev.unimar/37-2-art2

Downloads

Download data is not yet available.

Published

2019-12-04

Issue

Section

Artículos resultado de investigación

Altmetric

QR Code
Article metrics
Abstract views
Galley vies
PDF Views
HTML views
Other views

Some similar items: