The research-teaching relationship and its impact on educational quality

Authors

  • Luis Eduardo Pinchao Benavides Universidad Mariana
  • Aura Rosa Rosero Universidad Mariana
  • Gladys Andrea Montenegro Universidad Mariana

DOI:

https://doi.org/10.31948/Rev.unimar/unimar37-1-art1

Keywords:

research, teaching, educational quality, professional training

Abstract

The research aimed to analyze the relationships established between teaching and research in four academic programs (two undergraduate and two postgraduate), in order to understand the impact of this relationship on the quality of education and the training of new professionals. The first objective was directed at identifying the areas of conceptual and methodological relationship, about the research-teaching loop, defined in national and institutional policies -Pontificia Universidad Javeriana and Universidad Mariana-; the second, investigated the conceptions and practices of teachers regarding the relation between research and teaching and its implications in the training of professionals; the third, sought to recognize the relationship between research and teaching in the curricular proposals of the programs, object of study; and the fourth, was aimed at establishing pedagogical guidelines that enable the strengthening of the relationship between research and teaching in the university.
The research process was developed within the field of educational research and assumed the qualitative-interpretative methodology as support and epistemic foundation. As a method of analysis, the case study was used, which has been deployed in two phases: simple and composite. In general terms, the research managed to specify that the relationship between research and teaching remains anchored in academic discourses and teleological documents and far from educational praxis. Among other things, it was possible to appreciate the epistemic and methodological vacuum required to concretize the research and teaching relationship.

Author Biographies

Luis Eduardo Pinchao Benavides, Universidad Mariana

Magíster en Educación; Magíster en Pedagogía; Licenciado en Filosofía y Teología. Docente-investigador, Universidad Mariana, San Juan de Pasto, Nariño, Colombia.

Aura Rosa Rosero, Universidad Mariana

Magíster en Pedagogía; Especialista en Gerencia Social; Socióloga, Universidad de Nariño.      

Gladys Andrea Montenegro, Universidad Mariana

Magíster en Pedagogía; Especialista en Gerencia Social; Socióloga, Universidad de Nariño.      

References

Ardila-Rodríguez, M. (2011). Indicadores de calidad de las plataformas educativas digitales. Educación y Educadores, 14(1), 189-206. https://doi.org/10.5294/edu.2011.14.1.10

Brew, A., & Boud, D. (1995). Teaching and research: Establishing the vital link with learning. Higher Education, 29(3), 261-273. https://doi.org/10.1007/BF01384493

Consejo Nacional de Acreditación (CNA). (2013). Lineamientos de Acreditación. Recuperado de https://www.cna.gov.co/1741/article-186359.html

Congreso de la República de Colombia. (1994). Ley 115 de febrero 8 de 1994 “por la cual se expide la ley general de educación”. Bogotá, Colombia. Recuperado de https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-85906_archivo_pdf.pdf

Feldman, K. (1987). Research productivity and scholarly accomplishment of college teachers as related to their instructional effectiveness: A review and exploration. Research in Higher Education, 26(3), 227-298. https://doi.org/10.1007/BF00992241

Hernández, F. (2002). Docencia e investigación en educación superior. Revista de Investigación Educativa RIE, 20(2), 271-301.

Hernández, I. y Luna, J. (2012). El Docente Investigador Frente Al Desarrollo Humano. Docencia, Investigación e Innovación, 1(1), 1-20.

Jauch, L. (1976). Relationships of research and teaching: Implications for faculty evaluation. Research in Higher Education, 5(1), 1-13. https://doi.org/10.1007/BF00991956

Jiménez, A. (2017). Pensamiento pedagógico y político de Antanas Mockus: la comunicación y la constitución de un ciudadano contemporáneo. Enunciación, 22(2), 178-188. https://doi.org/10.14483/22486798.11373

Lozano, G. (2006). La articulación entre investigación y docencia en la Universidad de Antioquia. Revista Educación y Pedagogía, 18(46), 91-99. Universidad de Antioquia, Medellín.

Marsh, H., & Hattie, J. (2002). The Relation Between Research Productivity and Teaching Effectiveness: Complementary, Antagonistic, or Independent Constructs? The Journal of Higher Education, 73(5), 603-641.

McCullagh, R. & Roy, M. (1975). The contribution of non-instructional activities to college classroom teacher effectiveness. Journal of Experimental Education, 44(1), 61-70. https://doi.org/10.1080/00220973.1975.11011514

Ministerio de Educación Nacional (MEN). (s.f.). Políticas y Sistema colombiano de formación y desarrollo profesional docente. Recuperado de https://www.mineducacion.gov.co/cvn/1665/articles-208603_archivo_pdf.pdf

Ministerio de Educación Nacional (MEN). (2007). Documentos. Investigación de los saberes pedagógicos. Recuperado de https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-345504_anexo_13.pdf

Ministerio de Educación Nacional (MEN). (2013). Política Nacional de Formación de Educadores. Recuperado de https://www.mineducacion.gov.co/1621/article-248407.html

Ministerio de Educación Nacional (MEN). (2014). Lineamientos de calidad para las licenciaturas en educación. (Programas de Formación Inicial de Maestros). Recuperado de https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-344483_archivo_pdf.pdf

Molina, M. (2010). El vínculo docencia – investigación: una respuesta a la necesidad de pensamiento crítico en México. Razón y Palabra, 15(73).

Morán, P. (1993). La vinculación docencia investigación como estrategia pedagógica. Perfiles educativos, (61), 1-22.

Morán, P. (2004). La docencia como recreación y construcción del conocimiento. Sentido pedagógico de la investigación en el aula. Perfiles educativos, 26(106), 41-72.

Murcia, N. y Ramírez, C. (2017). Los objetivos de la investigación en educación y pedagogía en Colombia. Sophia, 13(1), 75-84. https://doi.org/10.18634/sophiaj.13v.1i.331

Murray, H., Rushton, J., & Paunonen, S. (1990). Teacher personality traits and student instructional ratings in six types of university courses. Journal of Educational Psychology, 82(2), 250-261. https://doi.org/10.1037/0022-0663.82.2.250

Orler, J. (2012). Docencia-Investigación: ¿una relación antagónica, inexistente o necesaria? Academia: Revista sobre enseñanza del derecho en Buenos Aires, 10(19), 289-301.

Presidencia de la República de Colombia. (1980). Decreto Número 80 de 1980 “por el cual se organiza el sistema de educación postsecundaria”. Recuperado de https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-102556_archivo_pdf.pdf

Restrepo, B. (s.f.). Conceptos y aplicaciones de la Investigación Formativa, y criterios para evaluar la investigación científica en sentido estricto. Recuperado de https://www.epn.edu.ec/wp-content/uploads/2017/03/Investigaci%C3%B3n-Formativa-Colombia.pdf

Rojas, G. (s.f.). La investigación como estrategia didáctica en la construcción del conocimiento escolar. Recuperado de https://docplayer.es/17439604-La-investigacion-como-estrategia-didactica-en-la-construccion-del-conocimiento-escolar.html

Sancho, J. (2001). Docencia e investigación en la universidad: una profesión, dos mundos. Educar, 28, 41-60. Universidad de Barcelona, España.

Stake, R. (1999). Investigación con estudio de casos (2.a ed.). Madrid, España: Ediciones Morata.

Universidad Mariana. (2003). Estatuto General. Recuperado de http://www.umariana.edu.co/docinstitucionales/estatutogeneral.pdf

Universidad Mariana. (2006). Reglamento General. Recuperado de http://www.umariana.edu.co/docinstitucionales/Reglamento_general.pdf

Universidad Mariana. (2007). Reglamento de Investigaciones y Publicaciones. Recuperado de http://www.umariana.edu.co/docinstitucionales/Reglamentodeinvestigacion.pdf

Universidad Mariana. (2011). Proyecto Educativo Institucional (PEI). Recuperado de http://www.umariana.edu.co/docinstitucionales/pei.pdf

Zavarce, C. y Álvarez, A. (s.f.). Prospectiva de la investigación en las universidades autónomas venezolanas. Recuperado de http://www.oei.es/salactsi/Zavarce.pdf

How to Cite

Pinchao Benavides, L. E., Rosa Rosero, A., & Montenegro, G. A. (2019). The research-teaching relationship and its impact on educational quality. Revista UNIMAR, 37(1), 13–33. https://doi.org/10.31948/Rev.unimar/unimar37-1-art1

Downloads

Download data is not yet available.

Published

2019-06-13

Issue

Section

Artículos resultado de investigación

Altmetric

QR Code
Article metrics
Abstract views
Galley vies
PDF Views
HTML views
Other views

Some similar items: