Rimanakuy: Critical-pedagogical strategy based on dialogue

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31948/rev.criterios/30.1-art7

Keywords:

dialogue, dialogic learning, context, popular education, pedagogical strategy

Abstract

Critical thinking corresponds to a reflective and rational act or activity that human beings perform to evaluate or assess their actions. Therefore, the objective of this research was to model a pedagogical strategy to strengthen critical thinking in middle school students of Palestina Educational Institution. Methodologically, the work is located in the qualitative paradigm, with a hermeneutic approach, under the descriptive research method. To record the data collected, a diagnostic test of critical thinking, a rubric, a file, a field diary, and a focus group with students and teachers were used. The work unit consisted of tenth and eleventhgrade students and teachers. The theoretical and empirical results indicate that it is possible to design a critical-pedagogical strategy founded on dialogue, which is based on recognized theorists such as Freire, Vygotsky, Lipman, Flecha, and De Zubiría.

Author Biographies

Margarita Sofía Parra Arboleda, I.E. Palestina

Magíster en Pedagogía. Ingeniera de Alimentos, Universidad de Caldas. Docente Titular de la I.E. Palestina, Palestina, Huila, Colombia.

Daniel Francisco Jaramillo Ariza, Instituto STAMFORD LANGUAGE

Magíster en Pedagogía. Ingeniero Agrónomo, Universidad Surcolombiana. Docente de la Universidad Mariana, San Juan de Pasto, Nariño, Colombia.

References

Alejo, L. (2017). El pensamiento crítico en estudiantes del grado de maestro/a en educación primaria desde la didáctica de las Ciencias Sociales [Tesis doctoral, Universidad de Málaga]. RiUMA. https://riuma.uma.es/xmlui/handle/10630/15997

Arboleda, S. (2022). Revista Rimanakuy. Calameo. https://www.calameo.com/books/0070211863fc58abc4932

Bezanilla, M. J., Poblete, M., Fernández, D., Arranz, S. y Campo, L. (2018). El pensamiento crítico desde la perspectiva de los docentes universitarios. Estudios Pedagógicos, 44(1), 89- 113. https://doi.org/10.4067/S0718-07052018000100089 DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-07052018000100089

Castaño, M., Carrillo, C., Martínez, M., Sánchez, J., Ríos, M. y Nicolás, M. (2017). Guía práctica de grupos de discusión para principiantes. Universidad de Murcia.

Churches, A. (2009). Taxonomía de Bloom digital. Eduteka. https://eduteka.icesi.edu.co/pdfdir/TaxonomiaBloomDigital.pdf

Córdoba, L. F. y Perdigón, B. S. (2017). Desarrollo del pensamiento crítico en dos contextos escolares [Tesis de maestría, Universidad La Gran Colombia]. Repositorio institucional. https://repository.ugc.edu.co/handle/11396/5064

CTaylor, S. y Bogdan, R. (1987). Introducción a los métodos cualitativos de investigación. La búsqueda de significados (J. Piatigorsky, Trad.). Paidós.

Freire, P. (2010). Cartas a quien pretende enseñar (2.a ed.). Siglo Veintiuno Editores.

Gallardo, H. (2014). El modelo pedagógico dialógico crítico en la educación. Respuestas, 19(2), 81-92. https://doi.org/10.22463/0122820X.498 DOI: https://doi.org/10.22463/0122820X.498

Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, M. (2014). Metodología de la investigación (6.a ed.). McGraw-Hill Interamericana Editores.

López, G. (2012). Pensamiento crítico en el aula. Docencia e Investigación, XXXVII(22), 41-60. https://www.educacion.to.uclm.es/pdf/revistaDI/3_22_2012.pdf

Moreno-Pinado, W. E. y Velázquez, M. (2017). Estrategia didáctica para desarrollar el pensamiento crítico. Revista Iberoamérica sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 15(2), 53-73. https://doi.org/10.15366/reice2017.15.2.003 DOI: https://doi.org/10.15366/reice2017.15.2.003

Rímac, G., Velázquez, M. y Hernández, R. (2017). Estrategias innovadoras para contribuir al desarrollo del pensamiento crítico. Revista Educación, VIII (10), 31- 60. https://fh.mdp.edu.ar/revistas/index.php/r_educ/article/view/2040

Rodríguez, A. M. (2018). Elementos ontológicos del pensamiento crítico. Teoría de la educación. Revista Interuniversitaria, 30(1), 53-74. https://doi.org/10.14201/teoredu3015374 DOI: https://doi.org/10.14201/teoredu3015374

Torrez, S. A. y Cruz, R. M. (2020). Proponer el desarrollo del crítico por medio de la implementación de la catedra de filosofía, el trabajo colaborativo y una rutina de pensamiento con el fin de fortalecer el desarrollo integral de los estudiantes del colegio San Pedro Claver [Tesis de maestría, Universidad Cooperativa de Colombia]. Repositorio institucional UC. https://repository.ucc.edu.co/items/447d5657-139f-4dd1-9c04-d33c7987561c

How to Cite

Parra Arboleda, M. S., & Jaramillo Ariza, D. F. (2023). Rimanakuy: Critical-pedagogical strategy based on dialogue. Revista Criterios, 30(1), 111–123. https://doi.org/10.31948/rev.criterios/30.1-art7

Downloads

Download data is not yet available.

Published

2023-03-09

Issue

Section

Artículos resultado de investigación

Altmetric

QR Code
Article metrics
Abstract views
Galley vies
PDF Views
HTML views
Other views

Some similar items: