Communication styles to address conflicts in the classroom
DOI:
https://doi.org/10.31948/rev.criterios/28.2-art2Keywords:
Communication, conflict, classroom, interaction, transformationAbstract
The objective of the research is to analyze the different communication styles used by sixth-grade students of the Bordones Educational Institution, when addressing the conflict, to design a route that allows a transformation. In this sense, it is necessary to understand the conflict, such as the differences that may exist in the relationships established by two or more people, which can be resolved in different ways, being communication, the most appropriate means. The study is framed in the qualitative paradigm, with a socio-critical approach and action research as the type of applied design. The results show that the communication style most used by students, even though they understand that it is not the most appropriate, is aggressive, which is manifested in the use of foul vocabulary, shouting, insults, nicknames, as a natural part of the relationships and as a way of dealing with conflict.
Author Biography
Mayerli Andrea Fernández-Rojas, Institución Educativa Sagrados Corazones
Magíster en Pedagogía. Docente Orientador Institución Educativa Sagrados Corazones, Pitalito, Huila, Colombia.
References
Ander-Egg, E. (1994). Técnicas de investigación social. Editorial Hvmanitas.
Berger, P. y Luckmann, T. (1993). La construcción social de la realidad. Amorrortu Editores.
Bonilla , E. y Rodríguez, P. (1997). Más alla del dilema de los métodos. La investigación en ciencias sociales. Ediciones Norma.
Camargo, A. y Hederich, C. (2007). El estilo de comunicación y su presencia en el aula de clase. Folios, (26), 3-12.
Cataño, C. (2014). Caracterización de las prácticas de convivencia escolar en la Educación Básica primaria de la Institución Educativa Fe y Alegría José María Vélaz (Tesis de Maestría). Universidad Pontificia Bolivariana. https://repository.upb.edu.co/bitstream/handle/20.500.11912/1971/Tesis%20biblioteca%20Claudia%20Cata%C3%B1o.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Folger, J.P. y Bush, R. (1997). Ideología, orientaciones respecto del conflicto y discurso de la mediación. En J.P. Folger y T. Jones (Comp.), Nuevas direcciones en mediación. Investigación y perspectivas comunicacionales (pp. 25-54). Editorial Paidós.
González-Morales, A. (2003). Los paradigmas de investigación en las ciencias sociales. ISLAS, 45(138), 125-135.
González, R. (2017). Estrategias para abordar los conflictos en el aula de clase. Universidad de Antioquia.
Guzmán, E.J., Muñoz, J. y Preciado, A. (2012). La convivencia escolar: una mirada desde la diversidad cultural (Tesis de Maestría). Universidad de Manizales. http://ridum.umanizales.edu.co:8080/xmlui/bitstream/handle/6789/1066/109_Preciado_Es%20pitia_Edgar_Alexander_Tesis.pdf?sequence=1
Hernández, R., Fernández, C., y Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación (6.a ed.). McGraw-Hill / Interamericana Editores, S.A. de C.V.
Herrera, L., Ortiz, M. y Sánchez, S. (2010). La convivencia escolar en educación primaria y secundaria. Conductas positivas y negativas. Roig Vila & M. Fiorucci (18), 221-234.
Martínez-Otero, V. (2005). Conflictividad escolar y fomento de la convivencia. Revista Iberoamericana de Educación, (38), 33-52. https://doi.org/10.35362/rie380829
Ministerio de Educación Nacional (MEN). (2013). Guías pedagógicas para la convivencia escolar. http://redes.colombiaaprende.edu.co/ntg/men/pdf/Guia%20No.%2049.pdf
Monje-Mayorca, V., Camacho-Camacho, M., Rodríguez-Trujillo, E. y Carvajal-Artunduaga, L. (2009). Influencia de los estilos de comunicación asertiva de los docentes en el aprendizaje escolar. Psicogente, 12(21), 78-95.
Ordoñez, E.J. (2011). Estrategia didáctica para atenuar la violencia verbal en el aula, en la Institución educativa Departamental Técnico Industrial de Tocancipá. Bogotá (Tesis de Maestría). Universidad Libre. https://repository.unilibre.edu.co/bitstream/handle/10901/10044/Tesis%20DEFINITIVA%20Estrategia%20Didactica%20ORDONEZ%20220311.pdf?sequence=2
Presidencia de la República de Colombia. (2013). Decreto 1965 “por el cual se reglamenta la Ley 1620 de 2013, que crea el Sistema Nacional de Convivencia Escolar y Formación para el Ejercicio de los Derechos Humanos, la Educación para la Sexualidad y la Prevención y Mitigación de la Violencia Escolar”. https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-328630_archivo_pdf_Decreto_1965.pdf
Torres-Camargo, S.A. (2011). La comunicación en el aula clase: Estudio de caso, Colegio INEM de Bucaramanga (Trabajo de Grado). Universidad Pontificia Bolivariana. https://repository.upb.edu.co/bitstream/handle/20.500.11912/1195/digital_20810.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Torres-Carrillo, A. (1998). Enfoques cualitativos y participativos en investigación social. Aprender a investigar en comunidad II. Universidad Nacional Abierta y a Distancia, UNAD.
Van-der-Hofstadt, C.J. (2015). El Libro de las Habilidades de Comunicación. Cómo mejorar la comunicación personal. Editorial Díaz de Santos
How to Cite
Downloads
Downloads
Published
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Revista Criterios es publicada por la Editorial UNIMAR de la Universidad Mariana bajo los términos de la licencia Creative Commons Reconocimiento 4.0 Internacional (CC BY 4.0)
Article metrics | |
---|---|
Abstract views | |
Galley vies | |
PDF Views | |
HTML views | |
Other views |