Estimation of the result of the Pre-ICFES drill and its impact on the Saber 11 Test - 2018 of students of the Santander General Educational Institution

Authors

  • Jorge Enrique Díaz-Pinzón

DOI:

https://doi.org/10.31948/rev.criterios/27.2-art8

Keywords:

academic performance, quality of education, comparative evaluation, educational evaluation

Abstract

The objective of this research was to evaluate whether or not there is an incidence between the overall result and the result between the critical reading, mathematics, social sciences, natural sciences and English tests of the Pre-ICFES simulation, with the result obtained by the students in the Saber 11 Test of 2018 at the Santander General Educational Institution in the municipality of Soacha, Cundinamarca. We handled an intra-subjects or repeated measures design and a two-factor model, both with repeated measures. For their study, the ANOVA was used for repeated measures to analyze if there is contrast of means for related data (dependent or paired). From the statistical analysis of the results of the Pre-ICFES and the Saber 11 Test, it was possible to demonstrate that the Pre-ICFES tool potentiated both the overall results and the results of each subject by the students.

Author Biography

Jorge Enrique Díaz-Pinzón

Magíster en Gestión de la Tecnología Educativa. UDES. Docente de matemáticas e investigador.

References

Chica, S., Galvis, D. y Ramírez, A. (2009). Determinantes del rendimiento académico en Colombia: pPuebas ICFES Saber 11º, 2009. http://publicaciones.eafit.edu.co/index.php/revista-universidad-eafit/article/view/754

Congreso de la República de Colombia. (2009). Ley 1324 de 2009 “por la cual se fija parámetros y criterios para organizar el sistema de evaluación de resultados de la calidad de la educación, se dicta normas para el fomento de una cultura de la evaluación, en procura de facilitar la inspección y vigilancia del Estado y se transforma el ICFES”. https://www.mineducacion.gov.co/1621/article-210697.html

Camacho, C. (s.f.). Análisis de la varianza para medidas repetidas. personal.us.es/vararey/adatos2/materiales/anovarepe.pdf

Díaz-Pinzón, J.E. (2016). Soporte técnico de simulación Phet en la enseñanza y aprendizaje de fracciones equivalentes. Revista de Investigaciones Universidad del Quindío, 28(2). 31-41. https://doi.org/10.33975/riuq.vol28n2.6

Díaz-Pinzón, J.E. (2017). Correlación y regresión lineal de la evaluación tiempo y puntaje con recurso interactivo flash. INNOVA Research Journal, 2(10), 1-8. https://doi.org/10.33890/innova.v2.n10.2017

Díaz-Pinzón, J.E. (2020a). Uso de modelo predictivo para la dinámica de transmisión del COVID-19 en Colombia. Revista Repertorio de Medicina y Cirugía, 29(Núm. Supl.1), 34- 44. https://doi.org/10.31260/RepertMedCir.01217372.1056

Díaz-Pinzón, J.E. (2020b). Estudio de los resultados del contagio por COVID-19 a nivel mundial. Revista Repertorio de Medicina y Cirugía, 29(Núm. Supl.1), 65-71. https://doi.org/10.31260/RepertMedCir.01217372.1089

Díaz-Pinzón, J.E. (2020c). Estudio comparativo entre el contagio durante la cuarentena obligada por el COVID-19 y el contagio durante la apertura gradual y controlada para algunos sectores de la economía en Colombia. Revista Repertorio de Medicina y Cirugía, 29(1), 52-58. https://doi.org/10.31260/RepertMedCir.01217372.1073

Díaz-Pinzón, J.E. (2020d). Aplicación de Olimpiadas Matemáticas en la Institución Educativa General Santander. Revista Fedumar Pedagogía y Educación, 7(1), 237-251. https://doi.org/10.31948/10.31948/rev.fedumar7-1.art13

Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación (6.a ed.). McGraw-Hill / Interamericana Editores, S.A. de C.V.

Instituto Colombiano para la Evaluación de la Educación Superior (ICFES). (2017). Guía de Orientación Saber 11. www.icfes.gov.co/...y.../saber-11/...saber-11/...saber-11/...saber-11.../file?...

Ministerio de Educación Nacional (MEN). (2010). Pruebas Saber. http://www.mineducacion.gov.co/1759/w3-article-244735.html

Navarro, J. (2013). Efectos académicos de las pruebas Saber 11º en las instituciones educativas del departamento de Córdoba: una perspectiva de gestión. Actualidades Pedagógicas, (62), 109-126. https://doi.org/10.19052/ap.2274

Pascual, J., Frías, M. y García, J. (1996). Manual de psicología experimental: Metodología de investigación. Editorial Ariel.

Potts, C. (2020). Modelo computarizado del coronavirus: “Los asintomáticos son el gran riesgo”. https://www.dw.com/es/modelo-computarizado-del-coronavirus-los-asintom%C3%A1ticos-son-el-gran-riesgo/a-5279833

Sánchez, L. y Muñoz, N. (2014). Prepárate divertidamente para las pruebas saber (Trabajo de Grado). Universidad Católica de Manizales. http://repositorio.ucm.edu.co:8080/jspui/bitstream/handle/10839/994/Nancy%20Liliana%20Munoz%20Betancurth.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Universidad del Norte. (UNINORTE). (2015). Propuesta de Evaluación con Carácter Diagnóstico Formativa – ECDF. http://aprende.colombiaaprende.edu.co/sites/all/modules/mapa/docs/curso_ECDF/UNINORTE_curso%20ECDF.pdf

Rodríguez, M. (2001). Análisis de Varianza Simple (o con un factor). https://rua.ua.es/dspace/bitstream/10045/12081/1/Capitulo11.pdf

Siamu. (2013). Anova con medidas repetidas. https://es.calameo.com/books/002446339cbdec153f084

Shuttleworth, M. (2008). Diseño de la Investigación Cuantitativa. https://explorable.com/es/diseno-de-la-investigacion-cuantitativa

How to Cite

Díaz-Pinzón, J. E. (2020). Estimation of the result of the Pre-ICFES drill and its impact on the Saber 11 Test - 2018 of students of the Santander General Educational Institution . Revista Criterios, 27(2), 173–190. https://doi.org/10.31948/rev.criterios/27.2-art8

Downloads

Download data is not yet available.

Published

2020-02-17

Issue

Section

Artículos resultado de investigación

Altmetric

QR Code
Article metrics
Abstract views
Galley vies
PDF Views
HTML views
Other views