Games as learning trigger in preschool education

Authors

  • Edith Consuelo López Imbacuán Universidad Mariana
  • Adrián Delgado Sotelo Universidad Mariana

Keywords:

learning, game, written, oral reading

Abstract

This article addresses the game as the central axis to explain its relevance as a learning trigger, being a fundamental and meaningful pedagogical strategy within the knowledge building for children in Colombian pre-schools. Inside the article there are some conceptions about game, its relevance and its main features bearing in mind theoretical constructs from Piaget, Vygotsky, Bruner, Ferreiro, Teberosky, Tolchinsky, among others, as well as its contribution to the oral and written language.

The article also covers the following statements: -As a pedagogical strategy, game allows the enjoyment of the teaching and learning process in children. -Through game it is possible to recognize children’s skills, abilities and strengths, as well as their limitations, their previous knowledge, their need for knowledge and learning something new every day. -Game is a pedagogical strategy that meets children’s interests and needs in their developmental process, and although many people have reasons to doubt, it is possible to state that game, when successfully performed and implemented, is a whole knowledge experience.

Author Biographies

Edith Consuelo López Imbacuán, Universidad Mariana

Candidata a Magíster en Pedagogía, Universidad Mariana; Especialista en Orientación Educativa y Desarrollo Humano; Licenciada en Educación Preescolar, Universidad Mariana; Docente Facultad de Educación, Universidad Mariana, San Juan de Pasto, Nariño, Colombia.

Adrián Delgado Sotelo, Universidad Mariana

Candidato a Magíster en Pedagogía, Psicólogo, Universidad Mariana; Docente Facultad de Educación, Universidad Mariana, San Juan de Pasto, Nariño, Colombia.

References

Benítez, L. (2011). Escritura emergente en niños de 3 a 6 años: Una perspectiva de desarrollo. Tesis de grado presentada para optar al título de Magíster en Educación Línea Comunicación y Educación. Universidad Nacional de Colombia. Bogotá D.C., Colombia.

Delgado, M. (2011). Aprendiendo con el juego con mi aula de educación infantil. Pedagogía Magna, (11), 373-381.

Díaz, M. & Tron, R. (2011). Los tipos de juegos que eligen los niños de primaria superior. Revista Electrónica de Psicología Iztacala, 14 (4) . Recuperado el 20 de febrero de 2013, de www.iztacala.unam.mx/carreras/psicologia/psiclin

Díaz, M. & Flórez, L. (2011). Los juegos y contextos importantes en el aprendizaje de los niños escolares. Revista Electrónica de Psicología Iztacala, 14 (3), 13-26. Recuperado el 20 de febrero de 2013 dewww.iztacala.unam.mx/carreras/psicologia/psiclin

Ferreiro, E. & Teberosky, A. (1979). Lossistemas de escritura en el desarrollo del niño. México, España, Argentina, Colombia: Siglo Veintiuno Editores.

González-Moreno, C., Solovieva, Y. & Quintanar-Rojas, L. (2009). La actividad de juego temático de roles en la formación del pensamiento reflexivo en preescolares. Magis, Revista Internacional de Investigación en Educa-ción, 2 (3), 173-190.

Gutiérrez, M. (2004). La Bondad del Juego, pero... Escuela Abierta (7ma. Ed.). Madrid, España: INEF.

Lenner, D. & Goodman, Y. (2000). Desarrollo de la Lengua Oral y Escrita en preescolar. México D.F.: Universidad Pedagógica Nacional.

Miras, T. (2013). El juego simbólico en el aprendizaje infantil. Trabajo de grado para optar el título de Maestro en Educación Infantil. Facultad de Educación, Universidad Internacional de la Rioja.

Monedero, J. (2004). Juego y educación ciudadana. Revista prospecti-va, (9), 95- 102.

Moreno, J. & Rodríguez, P. (s.f.). El aprendizaje por el juego motriz en la etapa infantil. En: Aprendizaje Deportivo (pp. 69-103). Recuperado el 25 de febrero de 2013, de http://www.um.es/univefd/juegoinf.pdf

Osoro, J. & González, O. (2008). Escenarios para el análisis y la construcción de un modelo de educación infantil. Revista Iberoamericana, (47), 15-31.

Palomero, E. & Fernández, R. (2001). La violencia escolar: un punto de vista global. Revista interuniversitaria de formación del profesorado, (41) , 19 -38. Recuperado el 3 de febrero de 2013, de http://redalyc.uaemex.mx/redalyc/pdf/274/27404103.pdf

Piaget, J. (1975). Seis estudios de Psicología. Barcelona, España: Seix Barral Editorial.

Piaget, J. (1982). Juego y Desarrollo. México D.F.: Grijalbo Editorial.

Tolchinsky, L. (2008). Usar la lengua en la escuela. Revista Iberoamericana de educación. (46), 37-54.

Torres, C. (2002). El juego una estrategia importante. Educere, 6 (19), 289-296.

Uribe, I. (2009). El juego: sentidos y significados en la educación física. En: B. Chaverra (Coord.), Juego y deporte: reflexiones conceptuales hacia la inclusión (pp. 23-34). Medellín, Colombia: Funámbulos Editores.

How to Cite

López Imbacuán, E. C., & Delgado Sotelo, A. (2013). Games as learning trigger in preschool education. Revista Criterios, 20(1), 203–218. Retrieved from https://revistas.umariana.edu.co/index.php/Criterios/article/view/1863

Downloads

Download data is not yet available.

Published

2013-02-26

Issue

Section

Artículos resultado de investigación

Altmetric

QR Code
Article metrics
Abstract views
Galley vies
PDF Views
HTML views
Other views

Some similar items: