Argumentative literacy and critical thinking in the classroom

Authors

  • Blanca Magola Segovia de Ortiz Institución Educativa Municipal Ciudad de Pasto
  • María Elena Salazar Parra Institución Educativa Municipal Santa Teresita
  • Nancy Del Socorro Eraso Melo Institución Educativa Municipal José Antonio Galán

Keywords:

argument, critical, writing, reading, thinking

Abstract

The main objective of this research was to modify the factors that hinder the development of critical thinking from the argumentative literacy in fifth-grade students from three educational institutions: Ciudad de Pasto, José Antonio Galán and Santa Teresita de Catambuco. The specific objectives were: a) Diagnose the current situation of critical thinking in relation to argumentative literacy, b) Create opportunities for reflection from the argumentative literacy, and c) Validate literacy argumentative strategies proposed by researchers, from the praxis.

The changing purposes became evident in fifth-grade students of the three official institutions. The methodological orientation was qualitative, through a type of action-research with critical approach, in order to transform the problems observed in the classroom, and the environment surrounding the student and school. The applied strategies allowed awakening the critical and argumentative thinking by means of the dialogic and the interaction among teachers and participants, by accessing to the written and oral production, which led to the conclusion that the various strategies designed by the researchers were successfully validated.

Author Biographies

Blanca Magola Segovia de Ortiz, Institución Educativa Municipal Ciudad de Pasto

Magíster en Pedagogía; Licenciada en Filosofía y Letras; Docente de la Institución Educativa Municipal Ciudad de Pasto, San Juan de Pasto, Nariño, Colombia.

María Elena Salazar Parra, Institución Educativa Municipal Santa Teresita

Magíster en Pedagogía; Licenciada en Educación Básica Primaria; Docente de la Institución Educativa Municipal Santa Teresita, Catambuco, Nariño, Colombia.

Nancy Del Socorro Eraso Melo, Institución Educativa Municipal José Antonio Galán

Magíster en Pedagogía; Licenciada en Comercio y Contaduría; Docente de la Institución Educativa Municipal José Antonio Galán, San Juan de Pasto, Nariño, Colombia.

References

Bajtín, M. (1986). Problemas de la poética de Dostoievski. México D.F.: Fondo de Cultura Económica.

Bruner, J. (1991). Actos de significado. Madrid, España: Alianza.

Díaz, Á. (2002). La argumentación escrita. Medellín, Colombia: Universidad de Antioquia.

Durand, G. (1981). Las estructuras antropológicas de lo imaginario. Madrid, España: Taurus.

Eliade, M. (1985). Mito y Realidad. Barcelona, España: Labor.

Eliade, M. (1989). Imágenes y símbolos. Madrid, España: Taurus.

Ferreiro, E. & Teberozky, A. (1999). Los sistemas de escritura en el desarrollo del niño. México D.F.: Siglo XXI.

Frei, B. (1998). Paulo Freire: Una lec-tura del mundo. América Libre Nº 13. Recuperado el 21 de febrero de 2011, en http://www.nodo50.org/americalibre/anteriores/13/frei-re13.htm

García, R. (2010). Enfoques teóricos y metodológicos en la investigación pedagógica. La Investigación. Fundamentos epistemológicos, metodológicos y operativos. Material de apoyo para el aprendizaje autodirigido. San Juan de Pasto, Colombia: Universidad Mariana.

Garza, R. & De la Garza, R. (2010). El pensamiento crítico. México D.F.: Learning.

Holahan, C. (2001). Psicología Ambiental. México D.F.: Limusa.

Kristeva, J. (1981). Semiótica 1. Madrid, España: Espiral.

Lipman, M. (1998). Pensamiento complejo y educación. Madrid, España: Ediciones de la Torre.

Mina, Á. (2007). Humanismo y Argumentación. Bogotá D.C., Colombia: Magisterio.

Miranda, E. & López, M. (2007). Lectoescritura para todos. Zaragoza, Es-paña: CIDE.

Perelman, C. (1997). Imperio retórico: retórica y argumentación. Bogotá D.C., Colombia: Norma.

Scott, J. (2000). Los dominados y el arte de la resistencia. México D.F.: Era.

Vasco, C. (1998). Constructivismo en el aula. Bogotá D.C., Colombia: Universidad Pontificia Javeriana.

Vygotsky, L. (1983). Obras escogidas III.Madrid, España: Visor.

Zuleta, E. (1995). Educación y Democra-cia (2da. Ed.). Cali, Colombia: Fundación Estanislao Zuleta.

How to Cite

Segovia de Ortiz, B. M., Salazar Parra, M. E., & Eraso Melo, N. D. S. (2013). Argumentative literacy and critical thinking in the classroom. Revista Criterios, 20(1), 161–185. Retrieved from https://revistas.umariana.edu.co/index.php/Criterios/article/view/1861

Downloads

Download data is not yet available.

Published

2013-02-26

Issue

Section

Artículos resultado de investigación

Altmetric

QR Code
Article metrics
Abstract views
Galley vies
PDF Views
HTML views
Other views

Some similar items: