State of the art on educational and pedagogical researches in three institutions of higher education in San Juan de Pasto: concepts and theoretical perspectives

Authors

  • Félix Armando Benavides
  • Carlos Américo Muñoz Urbano
  • Giovanny Muñoz Quiroga Secretaría de Educación Departamental de Nariño

Keywords:

areas of knowledge, concepts and theoretical perspectives, state of the art, human formation, educational and pedagogical research

Abstract

Through the research process, theoretical perspectives related knowledge areas were identified: Spanish Language, Science and Environmental Education, Religious Education, Ethics and Values, Social Sciences and Geography. Similarly, the main concepts related to Human Formation were described, present in the work of graduate studies in the past five years by students and teachers of undergraduate and graduate programs, from Universidad Mariana, Universidad de Nariño, and Institución Universitaria Centro de Estudios Superiores María Goretti.

Methodologically the research focused on the qualitative paradigm, with hermeneutical historical approach, by using specifically the type of research documentary content analysis, by applying the inductive method based on recurrences articulated by stages, supported by the data analysis procedure called “distilling information”, which as a methodological guide, allows systematically reach a quality categorization and from there, generate theory to interpret afterwards.
The social relevance of this study lies in the development of a state of the art which shows the current status of educational and teaching research in Pasto; at the same time, it constitutes a practical information tool that can be used to delve into new research, and contribute to strengthening academic higher education institutions and their respective education units.

Author Biographies

Félix Armando Benavides

Magíster en Pedagogía, Universidad Mariana, San Juan de Pasto, Colombia.

Carlos Américo Muñoz Urbano

Magíster en Pedagogía, Universidad Mariana, San Juan de Pasto, Colombia.

Giovanny Muñoz Quiroga, Secretaría de Educación Departamental de Nariño

Magíster en Pedagogía, Universidad Mariana; Licenciado en Ciencias Sociales, Universidad de Nariño; Docente Secretaría de Educación Departamental de Nariño, San Juan de Pasto, Colombia.

References

Arias, C. (2007). Estado del arte de las investigaciones sobre didácticas para la formación de competencias comunicativas en Facultades de Educación de Universidades de Bogotá, en el período 2000 y 2005. Conferencias presentada en el I Encuentro Nacional de Discusión sobre Políticas Institucionales para el Desarrollo de la Lectura y la Escritura en la Educación Superior, ASCUN y Red Nacional de Discusión sobre Lectura y Escritura en Educación Superior. Abril 26 y 27. Universidad Sergio Arboleda. Santa Fe de Bogotá, Colombia.

Barrios, A. (2009). Concepciones sobre Ciencias Naturales y Educación Ambiental de profesores y estudiantes en el nivel de educación básica de instituciones educativas oficiales del Departamento de Nariño, Rhec, 12(12), 249-272.

Caldero, G. (2006). Thomas Kuhn (1922- 1997). Recuperado de http://filosofia.idoneos.com/index.php/Filosofia_de_la_ciencia/Thomas_Khun

Campitelli, G. (2010). El conductismo de Skiner. Recuperado de http://www.slideshare.net/ROSHAUN/elconductismo-skinner

Capel, H. (1981). Filosofía y ciencia en la Geografía contemporánea, una introducción a la Geografía. Barcelo¬na, España: Barcanova.

Cassany, D. (2006). Taller de textos. Leer, escribir y comentar en el aula. Barcelona, España: Paidós.

Castorina, J. et al. (1996). Piaget en la educación. Debate en torno a sus aportaciones. México: Paidós.

Chomsky, N. (1965). Aspects of the theory of syntax. Cambridge: MIT Press.

Claval, P. (1974). Evolución de la geografía humana. Editorial: Oikos – tou.

Clerici, G. & García, M. (2013). Auto concepto y percepción de pautas de crianza en niños escolares. Aproximaciones teóricas. Recuperado de http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1851-16862010000100065

Correia, M. (1994). La Geografía y la sociedad. En Naturaleza y las sociedades de hoy; una lectura geográfica. Brasil: Sao Paolo.

Fernández, S. (1997). Fenomenología de Husserl: Aprender a ver. Recuperado de http://www.fyl.uva.es/~wfilosof/gargola/1997/sergio.htm

Grupo GLOTTA. (2007). La motivación y su papel en la lectura y la escritura universitaria. Ibagué, Colombia: Universidad de Ibagué.

Henao, M. & Castro, J. (2001). Estados del arte de la investigación en educación y pedagogía en Colombia 1989-1999. Santa Fe de Bogotá, Colombia: ICFES, COLCIENCIAS, SOCOLPE.

Hoyos, C. (2000). Un modelo para Investigación documental. Colombia: Señal Editora.

Lakatos, I. (1993). La metodología de los Programas de investigación científica. Madrid, España: Alianza.

Martin, Z. (2010). Principios de Curriculum. Recuperado de http://curriculumucr01.blogspot.com/2010/08/deprivacion-sociocultural.html.

Martínez, E. & Vargas, M. (2002). La investigación sobre la educación superior en Colombia, un estado del arte. Santa Fe de Bogotá, Colombia: ICFES.

Martínez, L. (2010). ¿Qué significa construir un estado del arte desde una perspectiva hermenéutica? Revista Criterios, (8), 13-20.

Ministerio de Educación Nacional de Colombia. (1998a). Lineamientos Curriculares de Ciencias Naturales y Educación Ambiental. Bogotá: Ministerio de Educación Nacional de Colombia.

Ministerio de Educación Nacional de Colombia. (1998b). Educación ética y valores humanos. Lineamientos curriculares. Áreas obligatorias y fundamentales. Bogotá: Ministerio de Educación Nacional de Colombia.

Ministerio de Educación Nacional de Colombia. (1998c). Lineamientos Curriculares de Lengua Castellana. Santa Fe de Bogotá, Colombia: Ministerio de Educación Nacional de Colombia.

Ministerio de Educación Nacional de Colombia. (1998d). Lineamientos Curriculares Área de Ética y Valores. Recuperado de http://www.oei.es/valo-res2/boletin6e.htm

Piaget, J., Chomsky, N. & Putman, H. (1983). Teorías del lenguaje. Teorías del aprendizaje. Barcelona: Editorial Crítica.

Presidencia de la República de Colombia. (2006). Decreto No. 4500. Santa Fe de Bogotá: Ministerio de Educación Nacional.

Quintero, M. & Ruiz, A. (2004). ¿Qué significa investigar en educación? Santa Fe de Bogotá, Colombia: Universidad Distrital.

Rojas, A. (2009). Perspectivas teóricas y epistemológicas en la investigación cualitativa, dimensión educativa. Colombia.

Unda, E. (2003). Karl Popper y el Falsacionismo. Recuperado de http://www.tauzero.org/2003/12/karlpo-pper-y-el-falsacionismo/

Vásquez, F. (2006). Guía para la presentación de anteproyectos de investigación. Maestría en Docencia: Universidad de la Salle.

Vega, A. (2011). Aprendizaje por descubrimiento. Recuperado de http://www.slideshare.net/sisari/aprendizajepor-descubrimiento-8736312

Vygotsky, L. (1991). Pensamiento y lenguaje. Buenos Aires, Argentina: Editorial La Pléyade.

How to Cite

Benavides, F. A., Muñoz Urbano, C. A., & Muñoz Quiroga, G. (2013). State of the art on educational and pedagogical researches in three institutions of higher education in San Juan de Pasto: concepts and theoretical perspectives. Revista Criterios, 20(1), 37–51. Retrieved from https://revistas.umariana.edu.co/index.php/Criterios/article/view/1853

Downloads

Download data is not yet available.

Published

2013-02-26

Issue

Section

Artículos resultado de investigación

Altmetric

QR Code
Article metrics
Abstract views
Galley vies
PDF Views
HTML views
Other views

Some similar items: