Occupational therapy and play in child population of the municipality of Tangua

Authors

  • Omar Arturo Jurado García Universidad Mariana

Keywords:

infants, game, vulnerability

Abstract

This article discloses the main results of research carried out in the municipality of Tangua, Nariño, whose objective was to analyze, from Occupational Therapy, performance by dimensions, in the play area in the vulnerable population under 5 years. The research work is framed within the quantitative paradigm with empirical analytical approach; a
survey technique was implemented through the Knox Preschool Play Scale and an interview to parents of children from 0 to 5 years living in the urban area of the municipality was made.
Results showed that performance in the play area in the population under 6 years of this county is relatively low, compared to those presented in the town of Pasto, according to the standards proposed by the Preschool Play Scale. So the situation of vulnerability in Tangua is not a factor for children under 6 years develop properly gambling activities.

Author Biography

Omar Arturo Jurado García, Universidad Mariana

Terapeuta Ocupacional; Especialista en Alta Gerencia; docente del Programa de Terapia Ocupacional
de la Universidad Mariana, San Juan de Pasto, Nariño, Colombia.

References

Álvarez, B., Moreno, M. y Zea, P. (2010). Percepciones de terapeutas ocupacionales sobre el lenguaje y la comunicación de los niños con déficit de integración sensorial. Rev. Fac. Med., 58(4), 263-271.

Ávila, A., Martínez, R., Matilla, R., Máximo, N., Méndez, B., Talavera, M., Rivas, N. et. al. (2010). Marco de Trabajo para la práctica de la Terapia Ocupacional: Dominio y proceso (2da. ed.). Recuperado de http://www.terapiaocupacional.com/aota2010esp.pdf

Ayres, J. (2005). Evaluación de la disfunción de la integración sensorial. Terapia Ocupacional (10a ed.). Buenos Aires: Médica Panamericana. Departamento Administrativo Nacional de Estadística (DANE). (2010). Censo general. http://www.dane.gov.co/index.php/poblacion-y-demografia/censos

El Congreso de Colombia. (2005). Ley 949 del 2005. Por la cual se dictan normas para el ejercicio de la profesión de Terapia Ocupacional en Colombia, y se establece el Código de Ética Profesional y el Régimen Disciplinario correspondiente. Recuperado de http://www.secretariasenado.gov.co/senado/basedoc/ley_0949_2005.html

El Congreso de Colombia. (2009). Ley 1295 del 2009. Por la cual se reglamenta la atención integral de los niños y las niñas de la primera infancia de los sectores clasificados como 1, 2 y 3 del SISBEN. Recuperado de http://www.mineducacion.gov.co/1621/article-187668.html

Knox, S. (2007). Developmnt and current use of the revised Knox Preschool Play Scale. En: L. Parham & L. Fazio. Play in Occupational Theraphy for Children (2da. ed.) (pp. 55-70). Editorial Mosby Elsevier. https://doi.org/10.1016/B978-032302954-4.10003-0

Michelet, A. (1986). El maestro y el juego. Perspectivas, 16(1), 117-126.

Ministerio de Educación Nacional (MEN). (2009). Por una educación inicial incluyente para toda la vida. Recuperado de http://www.mineducacion.gov.co/1621/article-192210.html

Montañés, J., Parra, M., Sánchez, T., López, R., Latorre, J., Blanc, P., Sánchez, M. et al. (2000). El juego en el medio escolar. Revista ensayos, 15, 241-270.

Navarro, C. (2008). Comprensión de sistemas de engranajes: Un estudio del cambio cognitivo y las herramientas cognitivas en niños de cuatro años. Universitas Psychologica, 7(2), 411-424.

Organización Naciones Unidas (ONU). (2000). Declaración del Milenio. Recuperado de http://www.onu.org.gt/contenido.php?ctg=1395-1340-objetivos-milenio-odm

Parham, L. & Fazio, L. (1997). Play in occupational therapy for children. St. Louis, MO: Mosby.

Piaget, J. (1961). La formación del símbolo en el niño. México: F.C.E.

Polonio, B. (2008). Terapia ocupacional en la infancia: Teoría y práctica. Madrid: Médica Panamericana.

Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2010). Metodología de la Investigación (5ta.ed.). Perú: McGraw-Hill.

Young, M. y Fujimoto-Gómez, G. (2011). Desarrollo Infantil Temprano: lecciones de los programas no formales. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 1(1), 1-27.

How to Cite

Jurado García, O. A. (2019). Occupational therapy and play in child population of the municipality of Tangua. Revista Criterios, 22(1), 327–343. Retrieved from https://revistas.umariana.edu.co/index.php/Criterios/article/view/1826

Downloads

Download data is not yet available.

Published

2019-02-26

Issue

Section

Artículos resultado de investigación

Altmetric

QR Code
Article metrics
Abstract views
Galley vies
PDF Views
HTML views
Other views

Some similar items: